این درحالی است که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز گذشته در گفت‌وگو با العربیه با اشاره به اینکه مذاکرات منطقه‌ای ایران باید فعالیت موشکی این کشور را نیز شامل شود، گفت که «پنجره مذاکرات وین تا ابد باز نمی‌ماند» مساله‌ای که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم روز پنج‌شنبه به آن اشاره کرد و زمانی که برای شرکت در گفت‌وگوهای تجاری اروپا-اتحادیه اروپا در پیتسبورگ حضور داشت، گفت: «توپ کماکان در زمین آنها است، اما نه برای مدت طولانی. » وی اضافه کرد: «فرصت محدودی در این خصوص وجود دارد و این فرصت در حال کوتاه شدن است.»از سوی دیگر ایران در آخرین موضع‌گیری خود درباره برجام از زبان سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه «حتما ایران در حال بررسی چگونگی ادامه مذاکرات است»، اعلام کرد: « ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد. »

  تاکید بورل بر احیای برجام

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با العربیه گفت که مذاکرات هسته‌ای تنها راه ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر احیای برجام گفت: «تصور نمی‌کنم که مذاکرات وین درباره برنامه هسته ای ایران با شکست مواجه شود. » بر اساس این گزارش، بورل در گفت‌وگو با الجزیره نیز بر بازگشت به مذاکرات وین در اسرع وقت تاکید کرد.

وی گفت: « ایران به برنامه هسته ای خود ادامه می‌دهد درحالی که مذاکرات وین متوقف شده است و زمان درحال پایان یافتن است.»

این مقام اروپایی ادامه داد: « سقف زمانی برای بازگشت به مذاکرات وین وجود ندارد و باید در اسرع وقت به این مذاکرات برگردیم. »

همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در سفر به دوحه پایتخت قطر و در نشست خبری با وزیر خارجه قطر با ابراز امیدواری برای ازسرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات وین، گفت می‌داند که ایران نیز برای بازگشت به گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای آماده است.به گزارش «ایسنا»، اتحادیه اروپا بیش از این نیز چند بار خواستار ازسرگیری مذاکرات شده بود. پیش از این حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با بورل در نیویورک با تاکید بر این امر که دولت رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، گفته بود: «همان‌طور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهارنظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرد و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.» به گفته امیرعبداللهیان، متاسفانه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده اما در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند. جوزپ بورل نیز در این ملاقات ضمن مرور اقدامات اتحادیه اروپا برای احیای برجام تاکید کرد: «به نظر من موفقیت برجام نه تنها برای ایران و ۱+۴ بلکه برای منطقه و جهان بسیار مهم است. شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست. اتحادیه اروپا همواره از سیاست و اقدام مخرب ترامپ در خروج از برجام انتقاد کرده است و در این خصوص شفاف بوده است ولی تصمیم دولت جدید آمریکا فصل نوینی برای حفظ و احیای برجام ایجاد کرده است.» مسوول ارشد اتحادیه اروپا خواستار اقدامات اعتماد‌ساز از سوی همه طرف‌ها شد.

  ایران: مذاکرات انجام می‌شود

در تحولی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا با تاکید براینکه اروپا در نقض برجام کنار آمریکا بوده است، گفت: «ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد.» به گزارش «ایرنا» سعید خطیب‌زاده که در چارچوب همایش جهانی «نرماندی برای صلح»  به پاریس سفر کرده بود، روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه فرانسوی لوموند در سوالی در ارتباط با نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای و اینکه وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام کرده مذاکرات به‌زودی از سر گرفته خواهد شد، گفت: «آنچه وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام کرد، همان چیزی است که از اول روی کار آمدن دولت جدید گفته و شنیده شده است.» وی ادامه داد: «این جواب دو مولفه دارد. یکی اینکه حتما ایران در حال بررسی چگونگی ادامه مذاکرات است که این مرحله از جواب به نتیجه رسیده، یعنی اینکه مذاکرات حتما انجام خواهد شد و فاز دوم این است که با دقت گفت‌وگوهای انجام شده با دولت جدید مرور شود تا ابعاد ‌و جزئیات آن روشن شود تا به‌طور فعال و موثر وارد گفت‌وگوها شویم.»

  انتقاد از رویکرد برجامی بایدن

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام تاکید کرد: «ایالات متحده در این داستان طرفی است که از توافق خارج شده، تحریم‌های یک‌جانبه اعمال کرده، به مردم ایران درد و رنج داده و میلیاردها دلار به اقتصاد ایران ضرر زده و نه تنها ایران بلکه حتی متحدانی را که می‌خواستند با ایران تجارت کنند، تنبیه کرده است. آمریکا با وجود این سابقه و با همان منطقی که ترامپ در مقابل ایران رفتار می‌کرد به وین آمده، یعنی آن چیزی که ترامپ با تحریم دنبال می‌کرد، دولت جدید آمریکا با وعده رفع تحریم مطرح کرده است.» وی افزود: «دولت جدید آمریکا باید تصمیم بگیرد، می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا می‌خواهد میراث آقای بایدن را بسازد، این یک تصمیم سیاسی است. تا امروز به نظر می‌آید آنها به تحریم همچنان به عنوان ابزار و اهرم فشار می‌نگرند. ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد.»