در واکنش به این اظهارات، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت: ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تامین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران. به گزارش «ایسنا»، امیرعبداللهیان افزود: برخی در ملاقات‌ها دوست دارند مدام بگویند اینکه شما می‌گویید به زودی این «به زودی»  یعنی چند روز، چند هفته، چند ماه؟ وی تصریح کرد: به زودی یعنی به محض کامل شدن بررسی‌های ما، این اقدام را انجام خواهیم داد. وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: البته من به طرف‌های اروپایی وعده‌هایشان از جمله اینستکس [کانال مالی اروپا] را یادآوری می‌کنم که مدام می‌گفتند ظرف چند ماه آینده و به زودی انجام می‌شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی افزود: تفاوت بین به زودی ایرانی و به زودی غربی خیلی زیاد است. به زودی از نظر ما یعنی واقعا در اولین فرصتی که بررسی‌هایمان تکمیل شود. مهم این است که ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تامین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران. وزیر امور خارجه همچنین در ادامه گفت‌وگو با صدا و سیما درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز گفت: ما با عربستان سعودی گفت‌وگوهایی داریم که امیدوار هستیم در آینده نزدیک به نتایج مطلوبی برسد و بتوانیم جزئیاتش را اعلام کنیم.

  واکنش وزارت خارجه آمریکا

همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه ایران درباره زمان از سرگیری مذاکرات وین خواستار توضیح ایران درباره زمان شروع مجدد این رایزنی‌ها شد. ند پرایس در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان مبنی بر اینکه مذاکرات وین به زودی از سرگرفته می‌شود، گفت: البته ما هم اظهارات امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران  را که گفته است این کشور به میز مذاکرات باز‌می‌گردد شنیده‌ایم. لازم است از آنها پرسیده شود که منظور از عبارت «زود» یا «خیلی زود» چیست.  بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس افزود: این چیزی است که در هفته گذشته بارها شنیده‌ایم اما هنوز به طور دقیق متوجه نشده‌ایم که معنی آن چیست. وی در ادامه مدعی شد: ما به نوبه خود آماده بازگشت به وین و به نتیجه رساندن مذاکراتمان هستیم؛ مذاکراتی که باید به سرعت پیش از بسته شدن پنجره فرصت بازگشت به برجام به نتیجه برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا خاطرنشان کرد: ما کاملا آشکارا اعلام کرده‌ایم که آماده انجام این کار هستیم. تمام اعضای گروه ۱+۵ نیز این هفته و هفته‌های اخیر بر لزوم از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات توافق داشته‌اند و مهم است که این مذاکرات از جایی که در ماه ژوئن متوقف شد، از سر گرفته شود. وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مذاکرات وین از سر گرفته شود و اگر ما تمام تلاش خود را برای به نتیجه رساندن مذاکرات در اسرع وقت انجام دهیم، باید مد نظر داشته باشیم که نقطه شروع باید بازگشت متقابل به پایبندی به برجام باشد.

دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با هدف بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام، در ماه ژوئن برگزار شد و هنوز تاریخی برای انجام دور هفتم این مذاکرات تعیین یا اعلام نشده است.

  ایران در جدیت دولت بایدن تردید دارد

پیش‌تر وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ایران آماده بازگشت به مذاکرات بوده و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است، گفت: جمهوری اسلامی در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد. به گزارش «ایرنا»، در ادامه دیدارهای وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امیرعبداللهیان و ژان‌ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه روز جمعه (به وقت محلی) دیدار و درباره موضوعات دوجانبه، توافق هسته‌ای و وضعیت افغانستان بحث و گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه فرانسه در این نشست با بیان اینکه پاریس نگران تاخیر در ادامه مذاکرات هسته‌ای بوده و علاقه‌مند است که این گفت‌وگوها هرچه زودتر از سرگرفته شود، افزود: فرانسه همچنین خواستار همکاری کامل میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

در ادامه این نشست، امیرعبداللهیان با بیان اینکه دولت کنونی، دولتی عمل‌گراست و مذاکره را به عنوان یک ابزار مهم دیپلماسی قبول دارد، خاطرنشان کرد که ایران آماده بازگشت به مذاکرات است و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است. وزیر امور خارجه ایران در عین حال با ابراز تاسف از عدم اقدام جدی و عملی آمریکا و سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود، گفت: در بازگشت به مذاکرات، نتایج عملی و ملموس برای مردم ایران، از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.  وی با یادآوری اینکه دولت کنونی آمریکا هیچ قدم جدی و عملی‌ای برای بازگشت به تعهدات خود برنداشته و برعکس، تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه ایران اعمال کرده، افزود: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.

  اقتصاد خود را به مذاکرات برجام گره نمی‌زنیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با وزیر خارجه آفریقای جنوبی تاکید کرد که ایران به مذاکرات برجام بازمی‌گردد اما اقتصاد خود را به این مذاکرات گره نمی‌زند.  به گزارش «ایرنا»، در ادامه دیدارهای روز جمعه (به وقت محلی) وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با اشاره به سابقه حمایت دو کشور از یکدیگر در مجامع بین‌المللی، برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و آفریقای جنوبی اعلام آمادگی کرد.  وزیر امور خارجه ایران سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی را سیاستی عمل‌گرایانه خواند و گفت ایران به مذاکرات برجام بازمی‌گردد، اما اقتصاد خود را به این مذاکرات گره نمی‌زند و در صورتی که طرف‌های مقابل به اجرای تعهدات خود بازگردند، ایران نیز چنین خواهد کرد.