وعده تزریق ۹۰میلیون  دز واکسن  تا پایان آبان ماه

 به گفته وی آنچه قطعی است، واردات ۲۰ میلیون دز واکسن در شهریور  و ۳۰ میلیون دز هم در مهر و آبان است که مجموعا ۸۰ میلیون دز واکسن می‌شود.همتی همچنین گفت: در عین حال ۱۰ میلیون دز هم مازاد بر این است که برای سنین دانش‌آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال وارد می‌شود که بر این اساس جمعا ۹۰ میلیون دز واکسن وارد کشور می‌شود.سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز روز گذشته گفت که حداقل ۲۰ میلیون دز تا سه هفته آینده در ماه جاری میلادی (سپتامبر) وارد کشور خواهد شد و اینها علاوه بر واکسن‌هایی است که به صورت مقطعی و ناگهانی که مذاکرات مربوط به آنها به نتیجه می‌رسد، خواهد بود. وی تصریح کرد در ماه آینده میلادی یعنی اکتبر نیز چند ده میلیون واکسن وارد کشور می‌شود.به گزارش «ایسنا»، وی با اشاره به تلاش وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور برای تسهیل واردات واکسن کرونا به کشور، به واردات واکسن از کشورهای روسیه، هند، چین و سیستم کواکس به ایران اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در مدت اخیر نزدیک به ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دز از چین واردات واکسن داشته‌ایم و چند میلیون دز نیز از سبد کواکس وارد کشور شده است. خطیب‌زاده تاکید کرد که این تلاش‌ها در هفته جاری تشدید خواهد شد.همزمان علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران هم با اشاره به خبرهای بسیار خوب از حجم بالای واکسن‌های وارداتی کرونا گفت: حجم بالای واکسن‌های وارداتی در حال ورود به مدار واکسیناسیون کشور است

  کاهش شیب گروه سنی مشمولان واکسن

روز یکشنبه هم بهرام عین اللهی وزیر بهداشت گفته بود برای واکسیناسیون عمومی باید ۱۰۰میلیون دز واکسن درماه‌های آتی تزریق شود. وزیر بهداشت روز گذشته نیز بابیان اینکه در تامین واکسن مشکلی نخواهیم داشت گفت: در نظر داریم شیب گروه سنی مشمول واکسیناسیون را کاهش دهیم و به سمت واکسیناسیون هوشمند و هدفمند حرکت کنیم. به گزارش «ایرنا» او درعین حال تاکید کرد اگر روند واکسیناسیون سرعت نیابد در آبان  با موج جدید بیماری با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.وزیر بهداشت، همچنین واکسیناسیون را تنها راه‌حل اداره شرایط کنونی دانست و با بیان اینکه برای رفع کمبود واکسن از تمامی کانال ها اقدام شده است، گفت: در آینده تمامی خدمات با کارت واکسن ارائه خواهد شد.

  مجموع واکسن های تزریق شده

در همین حال بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۹ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۵۹۶ نفر دز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۸۴۸ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۹ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۴۴ دز رسید.در این میان پس از واکسن سینوفارم که دراولویت واکسیناسیون درکشور قراردارد و واکسن آسترازنکا که در ردیف دوم استقبال مردم قراردارد، بیش از ۳ میلیون دز واکسن ایرانی کرونا در کشور تزریق شده است.

  اعلام استان‌های صدرنشین در واکسیناسیون

ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بررسی آمار اعلام شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها نشان می‌دهد که کرمان بالاترین و اردبیل پایین‌ترین پوشش واکسیناسیون را در میان جمعیت هدف داشته‌اند.به گزارش «ایسنا»، استان‌ کرمان با میزان تزریق یک میلیون و ۸۶۶ هزار و ۶۲ دز واکسن کرونا تا هفته منتهی به ۱۵ شهریور  ۱۴۰۰ و پوشش ۷۳ درصدی واکسیناسیون بر مبنای جمعیت هدف، در صدر واکسیناسیون علیه کرونا قرار دارد.

در عین‌حال استان‌های سیستان و بلوچستان و تهران به ترتیب با پوشش ۴۴ و ۴/ ۴۲درصدی واکسیناسیون بر مبنای جمعیت هدف، در رتبه دوم و سوم واکسیناسیون قرار دارند.از سوی دیگر استان اردبیل با تزریق ۴۲۵ هزار و ۸۲۳ دز واکسن کرونا تا هفته منتهی به ۱۵ شهریور ماه، پوشش ۱۸ درصدی واکسیناسیون بر مبنای جمعیت هدف را داشته و پایین‌ترین میزان پوشش واکسیناسیون را به خود اختصاص داده است.همچنین براساس این گزارش پس ازکرمان، به ترتیب استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، بوشهر، مازندران، مرکزی، البرز، کرمانشاه، زنجان، گلستان، فارس، یزد، همدان، خراسان جنوبی، ایلام، لرستان، گیلان، خراسان رضوی، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، قم، کردستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان و  اردبیل از نظرپوشش واکسن کرونا قراردارند.

  میزان جان باختگان کرونا

درکنار افزایش میزان واردات واکسن به کشور، آمار مرگ‌های کرونایی و میزان مبتلایان به کرونا به کشور، همچنان سینوسی است. هرچند روز یکشنبه تعداد جان باختگان کرونا یک باردیگر پس ازدو روز کاهش نسبی به بالای۶۰۰نفر رسیده بود، روز گذشته این آمار یک بار دیگر به ۵۸۳ نفر رسید. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۵۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۹۷۳ نفر از آنها بستری شدند.۷ هزار و ۶۲۸ نفراز بیماران مبتلا به کووید-۱۹، نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت استان در بیماران سرپایی ۹ درصد و بیماران بستری ۸/ ۶ درصد کاهش داشته اما متاسفانه هنوز آمار فوتی‌ها بالا است.

  شرط ورود دانشجویان به کلاس‌ها

ازسوی دیگر در حالی که خبرها حاکی از بازگشایی دانشگاه ها درسال جدید تحصیلی است، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت روز گذشته با بیان اینکه از ۱۵ مهر ماه کلاس‌های دانشگاه‌ها باید دایر شود و استادان باید در دانشگاه‌ها حاضر شوند، افزود: دانشجویان بر اساس قرنطینه هوشمند، اگر بخواهند به صورت حضوری در کلاس‌های دانشگاه‌ها حضور داشته باشند باید کارت واکسن داشته باشند.

به گزارش «ایرنا»، وی با تاکید بر اینکه بازگشایی دانشگاه‌ها مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد  تصریح کرد: باید از روش ترکیبی برای بازگشایی دانشگاه‌ها استفاده شود، هیچ کلاسی نباید صرفا به صورت مجازی برگزار شود و متعاقبا خانواده مدافعان سلامت و خانواده‌های دانشگاهیان نیز باید واکسینه شوند. وی یادآور شد: همه واکسن‌های تزریق شده به دانشجویان در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت می‌شود و دانشجویان با داشتن کارت دانشجویی می‌توانند واکسینه شوند البته به سرعت، محدودیت‌های سنی در تزریق واکسن کرونا را بر می‌داریم که جزئیات آن از طریق معاونت بهداشت وزارت بهداشت به اطلاع عموم می‌رسد.

وی ادامه داد: هیچ محدودیتی در تخصیص واکسن کرونا به دانشگاه‌های علوم پزشکی نداریم اما نمی‌خواهیم که واکسن‌ها دپو و ذخیره شود.وی بابیان اینکه تلاش ما این است که واکسیناسیون به سرعت انجام و از مرگ و میرهای بیشتر جلوگیری شودگفت: مشکلی برای تامین دز دوم واکسن‌های تزریق شده وجود ندارد چون مقدار واکسن تامین شده، پاسخگوی تزریق برای دز دوم نیز است.

  اولویت اول دولت واکسیناسیون است

وزیر بهداشت، همچنین تاکید کرد: راهبرد وزارت بهداشت برای کنترل بیماری، واکسیناسیون است. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، عین‌اللهی با بیان اینکه اولویت اول دولت واکسیناسیون است، گفت به دنبال واکسیناسیون برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال هستیم. وی گفت: تلاش ما این است که روزانه یک و نیم تا دو میلیون دز واکسن در کشور تزریق شود و از مرگ و میرهای بیشتر و بروز موج‌های بعدی بیماری پیشگیری شود.

  دو شیفته شدن مراکز واکسیناسیون درتهران

درهمین راستا انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران روز گذشته اعلام کرد که مراکز ۱۳۵ گانه واکسیناسیون در سطح استان از روز چهارشنبه به صورت دو شیفت فعالیت می‌کنند و نیروهای بسیج، هلال‌احمر و نیروهای مدیریت بحران شهرداری تهران به کمک کادر درمان می‌آیند.درحال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.