به زودی تماس‌های تلفنی رایگان می‌شوند

ندا لهردی - فرآیند استفاده از شبکه اینترنت در ارتباطات به تدریج به جریانی موفق و تاثیرگذار تبدیل می‌شود.

لازم نیست منتظر گذشت زمانی طولانی باشیم.

استفاده از VOIP به زودی به اندازه میزان دسترسی و نفوذ اینترنت در میان کاربران سرتاسر دنیا متدوال می‌شود. این تکنولوژی اگرچه با کاربردهای شخصی و در میان کاربران خانگی با تماس‌هایی بدون هزینه مکالمه محبوبیت پیدا کرد، این روزها کم‌کم به جایگاه مناسبی در شرکت‌ها، موسسات و مراکز دولتی به خصوص برای کاربردهای تجاری می‌رسد.

کارشناسان معتقدند در حقیقت پیش‌بینی این روند با توجه به ارزان‌تر و راحت‌تر بودن برقراری این تماس‌ها و البته افزایش میزان استفاده از اینترنت پرسرعت و عمومی شدن آن، چندان هم سخت‌ نبوده است.

ایـــن روزهــا شش عرضــــه‌کننده خدمــــات تلفـــــن اینترنتیS،Skype، Yahoo! Messenger ،Google Talk، MSN Messenger، Sipgate X-Lite و Babble.net به ارائه سرویس VOIP به صورت رایگان می‌پردازند که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از نرم‌افزاری مشترک و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از طریق کامپیوترهای شخصی‌شان تماس‌های تلفنی برقرار کنند.

کارشناسان همچنین پیش‌بینی می‌کنند به زودی تماس‌های تلفنی با گسترش تلفن اینترنتی در جهان رایگان می‌شود.

علاوه‌بر این، با استفاده از این خدمات می‌توان تماس‌های تلفنی ارزان‌تری هم از طریق خطوط زمینی تلفن‌های ثابت داشت.در این بین Skype به خاطر وضوح صدا و کیفیت برقراری تماس به مقبولیت قابل‌توجهی در میان کاربران رسیده، در حالی که yahoo!Messenger این جایگاه را به خاطر داشتن قابلیت‌های مختلف و متنوع مانند تماس با تلفن‌های ثابت، پیام فوری (Instant Message)، گپ اینترنتی از طریق وب‌‌کم، Voicemail و تماس‌های کنفرانسی به دست آورده است.

با این همه کارشناسان از امکانات Google Talk و کیفیت تماس‌های آن انتقاد کرده و معتقدند Babble هم به‌دلیل داشتن مشکلات نرم‌افزاری زیاد، نمی‌تواند سرویس قابل اعتمادی باشد.

این در شرایطی است که نگرانی کارشناسان از نفوذ VOIP به امور تجاری، حول قابل‌اعتماد بودن سرویس‌های ارائه‌دهنده این خدمات، قدرت و کیفیت برقراری تماس‌ها و امنیت آنها است.

براساس یک تحقیق انجام‌شده در این زمینه، ۶۲درصد از کارشناسان امور IT اعلام کرده‌اند به زودی و تا شروع سال میلادی جدید از خدمات VOIP در سازمان‌ها و موسساتشان استفاده خواهند کرد. در مقابل ۴۸درصد این افراد هنوز نتوانسته‌اند نگرانی‌های خود را برای به‌کارگیری این خدمات در امور تجاری با‌اهمیت کنار بگذارند.

گروه کمی هم که بیشتر ساکنان کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهند، هنوز به دنبال رفع نیازهای زیرساختی لازم برای به‌کارگیری این خدمات هستند.با تمام اینها کارشناسان و تحلیلگران اعتقاد دارند باید VOIP را به عنوان جایگزین مناسبی برای تماس‌های سنتی از طریق تلفن‌های ثابت دانست.