به گزارش خبرگزاری فارس، وی با اعلام اینکه آمارها نشان می‌دهد روند ابتلا و فوتی‌ها نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است، افزود: بر این اساس آمار فوتی‌ها نسبت به هفته قبل ۷ درصد و بیماران آی‌سی‌یو ۳ درصد و بستری در بخش‌های عادی ۲ درصد کاهش داشته است.  به گزارش «ایسنا» زالی همچنین روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران، گفت: همچنان شاهد فراز و فرودهایی در آمارهای کرونا ویروس در استان تهران هستیم اما پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده سیر ثابتی در کاهش آمارها داشته باشیم و به سمت فروکش شدن حرکت کند.  وی ادامه داد: در تهران نیاز به بازنگری پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. باید مداخلاتی که اثربخشی کمتری دارند مورد بازنگری قرار گیرند. مثلا محدودیت‌های شبانه خیلی اثری در موضوع کنترل بیماری ندارد. بنابراین باید برخی موارد که ایجاد زحمت، هزینه و نارضایتی به همراه دارند را مورد بازنگری قرار دهیم.

  مرگ ۶۶۹ بیمار کرونایی دیگر

همزمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته از جان باختن ۶۶۹ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. همچنین در این بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۳ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۹۱۸ نفر از آنها بستری شدند. با این حال اگرچه خبرها از کاهش نسبی میزان موارد ابتلا و بستری در برخی مناطق کشور حکایت می‌کند، اما آن‌طور که مقامات وزارت بهداشت می‌گویند این روند سینوسی است و تا سه هفته آینده باید در انتظار افزایش آمار قربانیان کرونا باشیم.

البته این تمام ماجرا نیست. مقامات وزارت بهداشت نسبت به ورود نوع جدید ویروس کرونا به کشور  موسوم به«لامبدا» و درگیری کودکان با آن هشدار می‌دهند. همچنان که به گزارش انتخاب روز گذشته علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران ضمن هشدار به کادر درمان درباره سویه لامبدای بیماری کرونا گفت: اخیرا موردی را در یکی از بیمارستان‌های تهران با توجه به سفر خارجی که داشت مشکوک شدیم.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره جهش لامبدا گفت: واریانت لامبدا، واریانتی است که اولین بار در اوت سال ۲۰۲۰ در پرو شناسایی شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ کشور این واریانت را شناسایی کردند و مطمئنا هم به نظر می‌رسد که بیش از این‌ها باشد.  وی با بیان اینکه این ویروس نسبت به سیستم ایمنی گریز بالایی دارد، گفت: گزارش‌ها هم نشان داده می‌تواند در کودکان بیماری بیشتر و شدیدتری ایجاد کند. البته این تصویر نهایی نیست.

  تسریع واردات واکسن کرونا

در کنار این خبرها واردات واکسن‌های کرونا نیز ادامه دارد. در همین راستا سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جلسه مشترک وزارت خارجه و وزارت بهداشت در روز پنج‌شنبه هفته گذشته درباره تسریع واردات واکسن کرونا گفت: در این جلسه تصمیمات خوبی برای تسریع واردات واکسن کرونا از نقاط مختلف جهان گرفته شد که اثرات آن را مردم ایران در هفته‌های بعد خواهند دید.

  نیاز به ۱۸۰میلیون دز واکسن

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به اینکه برای واکسیناسیون کامل جامعه و خروج کشور از بحران کرونا به ۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم، افزود: در حال بررسی واکسن ویژه گروه‌های خاص و اطفال هستیم و تلاش می‌کنیم واکسن‌های مناسب برای این گروه تهیه و به کشور وارد کنیم.

به گزارش «ایسنا» همتی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰ میلیون دز واکسن کرونا در ۱۷ محموله از چین به ایران وارد شده است، ادامه داد: براساس توافق‌های انجام شده، تلاش می‌شود از هفته آینده، پارت‌های ۵ میلیونی واکسن به کشور وارد شود و روند واردات واکسن شتاب بیشتری بگیرد. هلال‌احمر با حمایت رئیس‌جمهوری و هماهنگی وزارت بهداشت تلاش می‌کند در شهریور ۲۰ میلیون دز و در ماه‌های مهر و آبان، هرماه ۳۰ میلیون دز واکسن به کشور وارد ‌کند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از پیگیری معاونت امور بین‌الملل و حقوق ‌بشردوستانه این جمعیت برای تامین واکسن از سایر منابع تولیدکننده همچون اروپا نیز خبر داد و گفت: بنابر تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری، هیچ ممنوعیتی برای واردات واکسن از منابع معتبر وجود ندارد و در صورت نهایی شدن قراردادهای خرید و دریافت واکسن، این اقدام با حمایت دولت و مجوز وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

  بررسی شرایط واردات واکسن ویژه کودکان

همتی افزود: هلال‌احمر همچنین در حال بررسی نحوه تهیه واکسن مناسب ویژه بیماران خاص، مادران باردار، مادران شیرده و اطفال است و تلاش می‌کنیم واکسن‌های مناسب برای این گروه تهیه و به کشور وارد کنیم.  روز گذشته نیز بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در نشست با محمدرضا شانه‌ساز، رئیس و مدیران سازمان غذا و دارو بر ضرورت تسریع روند صدور مجوز واکسن‌های داخلی کرونا تاکید کرد. عین‌اللهی با اشاره به تعداد مرگ‌و‌میر در کشور، بر ضرورت توجه به تولید داخل تاکید کرد و گفت: باید توجه ویژه‌ای به کیفیت داروهای داخل شود و در همین راستا اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی متعددی انجام شود.

  میزان واکسن‌های تزریق شده

در همین حال بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۸ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۹۶۴ نفر دز اول واکسن کرونا و ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۲۹۶ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۶ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۲۶۰ دز رسید. با تزریق ۷۶۵ هزار و ۱۳۴ دز واکسن کرونا در شبانه‌روز گذشته، رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور شکسته شد. نخستین بار رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا با ۵۰۵ هزار و ۳۲ دز در ۲۴ ساعت در ۱۲ مرداد ماه رقم خورد.

در همین ارتباط علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران نیز گفت: تا کنون در تهران ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دز واکسن تزریق شده است. به گفته او ظرفیت واکسیناسیون شهر تهران در حال حاضر ۱۳۰ هزار دز در روز است.

  کاهش تزریق واکسن در روزهای تعطیل

در عین حال به گزارش «ایسنا» بررسی‌های صورت گرفته از تاریخ ۷ مردادماه تا ۷ شهریورماه نشان می‌دهد که روند واکسیناسیون در کشور طی روزهای جمعه (۸- ۱۵-۲۲-۲۹ مرداد و ۵ شهریور) به‌طور محسوسی کاهش یافته است؛ به شکلی که کمترین میزان تزریق واکسن در کشور طی یک ماه گذشته مربوط به ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز جمعه ۵ شهریورماه است که تنها ۱۹۲۸۴۶ دز واکسن تزریق شده است و این در حالی است که دو روز پیش از آن یعنی چهارشنبه ۳ شهریور رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور شکسته شده و میزان تزریق به ۷۶۴۱۸۵ دز واکسن رسیده بود. کاهش موجودی واکسن، تعطیلی برخی مراکز واکسیناسیون و سفرهای بین استانی در روزهای تعطیل می‌تواند مهم‌ترین دلایل کاهش تزریق واکسن در روزهای ذکر شده باشد و این درحالی است که با توجه به محدودیت‌های شغلی شاغلان در روزهای میانی هفته، تصور می‌شود تقاضا برای دریافت واکسن در روزهای تعطیل باید افزایش داشته باشد.

در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.