به گفته سید‌نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صورت اتمام بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، امروز عصر احتمالا رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس حضور پیدا خواهد کرد.  وی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه رئیس‌جمهور می‌تواند از مجموع زمان‌های باقی‌مانده از دفاعیات وزرای پیشنهادی استفاده کند، رئیس‌جمهور احتمالا امروز (چهارشنبه) در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کند تا از وزرای پیشنهادی خود دفاع کند. موسوی اظهار کرد که برآورد ما این است که جلسات رای وزرای پیشنهادی عصر (چهارشنبه) به پایان برسد.  درهمین حال سید‌محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته درگفت‌وگو با «ایرنا» اظهار امیدواری کرد نمایندگان امروز به وزیران پیشنهادی رای اعتماد بدهند تا دولت شکل گرفته و کار خود را آغاز کند.  در سه روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت ۱۱ وزیر پیشنهادی را بر اساس حروف الفبای وزارتخانه‌ای بررسی کردند.  روز گذشته نیز ابتدا صلاحیت سید‌رضا فاطمی‌امین (وزارت صنعت، معدن و تجارت) بررسی شد که به نظر می‌رسید مخالف جدی نداشت. درمیان نمایندگان تنها نماینده مخالفی که به نظر می‌رسید مخالفت جدی با وزارت فاطمی‌امین دارد اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی بود که درسخنان خود تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند مرد میدان است اما فاطمی‌امین مرد ستاد و سامانه است. وی افزود: برنامه ایشان انشایی است نه اجرایی، چرا که هیچ سازوکار اجرایی ندارد. درهمین حال کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی مجلس روزگذشته صلاحیت فاطمی‌امین را تایید کردند.

   انتقاد تند نماینده تهران از زلفی‌گل

پس از بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت صمت، نوبت به محمدعلی زلفی‌گل (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) رسید که موافقت کمیسیون آموزش و تحقیقات را با خود به همراه داشت‌. درمیان مخالفانش نیز علی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی جدی‌ترین مخالف او بود که درسخنانش درمقام نماینده مخالف گفت: وزیر پیشنهادی علوم درباره کنکور که معضل بزرگی است و سایر موضوعات کلیدی آموزش عالی برنامه ندارد.  به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه بحث اصلی من برنامه‌های سیاسی وزیر پیشنهادی علوم است، تصریح کرد: زلفی‌گل در حال حاضر نماینده وزیر علوم فعلی در بسیاری از شوراها و هیات‌های ممیزی است و با دولت فعلی همراه است اما در ۸ سالی که اساتید ما تحت شدیدترین فشارها بودند ما هیچ جمله انتقادی در رابطه با این فضا از او شاهد نبودیم.  یزدی‌خواه ادامه داد: آقای زلفی‌گل درباره مهاجرت نخبگان نظری ندارند و زمانی که با خبرگزاری مهر مصاحبه می‌کنند می‌گویند دنیا دهکده جهانی است و مشکلی ندارد که نخبگان مهاجرت کنند و برای خدمت در داخل انگیزه‌ای ندارند.  نماینده تهران تصریح کرد: زلفی‌گل به اذعان بسیاری از افرادی که در آموزش عالی هستند، شبیه وزیر خارجه دولت بی‌تدبیر است و اعتقادی به شعارهای انقلاب ندارد و اعتقادی به مرگ بر این مرگ بر آن ندارند و کارکردی در این حوزه از آقای زلفی‌گل مشاهده نکرده‌ایم.  یزدی‌خواه ادامه داد: سال ۸۴ که انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شد آقای دکتر معین به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری به همدان رفتند خیر مقدم را آقای زلفی‌گل به عنوان معاون دانشگاه خواندند و زمانی که دولت احمدی‌نژاد روی کار آمد او استعفا داد.وی ادامه داد: آقای زلفی‌گل علاقه ویژه‌ای به آقای خاتمی دارند و هم‌اکنون پشت تریبون بیاید و موضع خود را نسبت به آقای خاتمی و فتنه مشخص کند. بالاخره آقای زلفی‌گل مسوول جمهوری اسلامی است و باید بیاید و سیاست‌های خود را اعلام کند و باید بگوید من هیچ مناسباتی با اهالی فتنه ندارم. به دنبال سخن نمایندگان موافق و مخالف زلفی‌گل نیز در دفاع ازخود گفت: مشی و منش شهید چمران و شهید سلیمانی الگوی مدیریتی بنده است.

   وزیر پیشنهادی جنجالی

درادامه مجلس وارد بررسی صلاحیت اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که یکی از پرحاشیه‌ترین وزرای معرفی شده به مجلس بود که پس از انتشار برنامه‌اش برای وزارت ارشاد، با سیلی گسترده از انتقادها روبه‌رو شد و بسیاری از نویسندگان و اهالی هنر و فرهنگ برنامه وی را به باد انتقاد گرفتند. روز گذشته نیز سید‌علی یزدی‌خواه به عنوان یکی از نمایندگان مخالف او با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد گفت که اهالی فرهنگ و رسانه نسبت به حضور اسماعیلی در وزارت فرهنگ گارد گرفته‌اند که باید دلیل آن را بدانیم. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: اهالی سینما و هنر که همه ضد انقلاب نیستند؛ خیلی از آنها متعهد هستند پس چرا همه گارد گرفته‌اند؟ این شامل کانون‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا و نویسندگان می‌شود. پس از سخنان مخالفان و موافقان محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت فرهنگ گفت: برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ موجودی ناتوان و بی‌اراده باشد که ما آن را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل‌اندیشی نیست.

   بررسی صلاحیت احمد وحیدی

 سپس بررسی صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در دستور کار جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

در این جلسه محمدرضا صباغیان، نماینده بافق که در مخالفت با وحیدی سخن می‌گفت بارها سخنانش توسط نمایندگان مجلس با انتقاد روبه‌رو شد. به گزارش خبرآنلاین، صباغیان در سخنانش گفت: آن‌قدر قدرت به استانداران داده شده است که ما نمایندگان را هم به اندازه آنها حساب نمی‌کنند، نهادهای مردمی روز‌به‌روز در حال ضعیف شدن است و نهادهای منصوبی روزبه‌روز قدرت پیدا می‌کنند. آقای وزیر شما باید به شوراها قدرت بدهید، اگر مدیریت واحد شهری باشد قطعا مردم قدرت خواهند داشت. وزیر پیشنهادی کشور نیز در دفاع از خود گفت: برنامه‌ای در قالب سیزده موضوع اساسی تدوین کرده‌ایم. نباید در کشور محرومیت وجود داشته باشد.