محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیروز در ابتدای جلسه علنی مجلس، ضمن قرائت متن نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی از روز گذشته بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را آغاز کرده‌اند گفت که جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم از روز شنبه هفته آینده‌(۳۰ مرداد) آغاز می‌شود که ان‌شاءالله تا سه‌شنبه یا حداکثر چهارشنبه هفته آینده کار بررسی صلاحیت‌ها به اتمام می‌رسد.

به گزارش «ایسنا»‌ وی ادامه داد: دولت برنامه کلی وزرا را در چند صفحه و در ضمیمه لیست به مجلس ارسال کرده که در سامانه بارگذاری می‌شود. همچنین مواردی همچون تجربه، تخصص مرتبط، شرح حال وزرا، برنامه و سوابق علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد در سامانه در اختیار همه نمایندگان قرار می‌گیرد. تاکید دارم که حتما وزرا تمام برنامه‌های خود را در این سامانه قرار دهند که مورد رجوع همه نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره روند بررسی صلاحیت‌ها گفت: وظیفه ما بررسی برنامه‌های وزرا در مهلت یک هفته‌ای در کمیسیون‌ها و تطبیق آن با اسناد بالادستی و قوانین است، بنابراین کمیسیون‌ها نقش مهمی دارند.  قالیباف ادامه داد: گزارش کمیسیون‌ها درباره وزرا به صحن بسیار مهم است، بنابراین نظرات خود را به‌طور روشن و شفاف اعلام کنند که نظرات‌شان در صحن علنی قرائت می‌شود. مبنای تصمیم‌گیری مجلس مبتنی بر توانایی، کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی و چابکی در تصمیم‌گیری است.

وی افزود: در بررسی‌ها به این نکته توجه شود که رئیس دولت، رئیس‌جمهوری است که وظیفه پیشبرد کارها را به عهده داشته و می‌خواهد با این تیم کار کند. البته این به آن معنا نیست که مجلس به کل این لیست رای دهد چون در قانون پیش‌بینی شده که مجلس حرف آخر را در رای اعتماد بزند منتها ما [باید] انصاف داشته [باشیم] که رئیس‌جمهور با انتخاب این تیم می‌خواهد کارش را انجام دهد.

  شرکت وزرای پیشنهادی در ۲۷۰ جلسه

درهمین حال از روز جمعه وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به ارائه برنامه‌های خود به نمایندگان مجلس پرداخته‌اند.

به گزارش «ایسنا» سید‌نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز از حضور وزرای پیشنهادی تا آخر هفته در ۲۷۰ جلسه کمیسیون‌های تخصصی خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور می‌تواند در جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی بنا به ضرورت تشخیص خود حضور یافته و نسبت به کلیات برنامه دولت و وزیر مربوطه مطالبی را مطرح کند. موسوی اظهار کرد: از ابتدای هفته آینده به مدت چهار روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد و نظر نهایی مجلس نسبت به هر یک از وزرا در همان زمان اعلام خواهد شد.

  انتقاد از لیست وزرای پیشنهادی

در این بین لیست ۱۹نفره وزرای مورد نظر ابراهیم رئیسی برای حضور در کابینه سیزدهم با انتقادهایی درمیان برخی نمایندگان مجلس و سیاسیون روبه‌رو شده است. درهمین راستا، به گزارش «ایرنا» فاطمه محمد‌بیگی، نماینده مردم قزوین در توییتی ضمن گلایه از عدم استفاده بانوان در کابینه دولت سیزدهم نوشت: جای این گلایه هست که چرا از ظرفیت بانوان مدیر متخصص، جهادی و پرتلاش استفاده نشده است.

در واکنشی دیگر جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره ارزیابی خود نسبت به کابینه معرفی شده از سوی سید‌ابراهیم رئیسی گفت: این کابینه بیشتر شبیه کابینه سوم آقای احمدی‌نژاد است؛ به هرحال آقای رئیسی شعار مستقل بودن داده بود در صورتی‌که کاملا مشخص بود که دست‌فرمان ایشان اصولگرایی است و با این لیستی که معرفی شد عملا نشان داد که کابینه ایشان وجه اشتراک خیلی جدی با کابینه آقای احمدی‌نژاد دارد.  به گزارش خبر‌آنلاین، محمد مهاجری، تحلیلگر رسانه‌ای اصولگرا نیز درباره کابینه پیشنهادی سید‌ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای رئیسی تیم اقتصادی دولت را زیرمجموعه آقای مخبر دزفولی تعریف کرده‌اند، بنابراین اگر احیانا می‌بینیم که در آن لیست برخی از وزرا با بقیه بالانس نیستند، احتمالا ایشان به نقش آقای مخبر دزفولی به عنوان بالانسر خیلی توجه دارند و تصور و برداشت‌شان این است که این اتفاق توسط آقای مخبر دزفولی می‌افتد و نقاط ضعف برخی از وزرا در آن حوزه پر می‌شود.  همچنین مسیح مهاجری در مطلبی در روزنامه جمهوری اسلامی به رئیس‌جمهور توصیه کرد تا در فهرست اعضای دولت پیشنهادی خود تجدیدنظر کند. به گزارش انتخاب او در این مطلب نوشت: مطمئن باشید با این افراد نمی‌توانید دولتی قوی که شعارش را داده‌اید داشته باشید.

  مخالفت قاسم روانبخش با وزیر پیشنهادی اطلاعات

در این میان به گزارش خبرآنلاین به نقل از همشهری آنلاین قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی مخالفت خود را به معرفی سید اسماعیل خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات اعلام کرده است.