جلسه غیر رسمی بود

به گزارش انتخاب، وی گفت: وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما به جای مشورت با آنها مدام از آنها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمار‌های مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.

وی افزود: کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم. چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟

او در بخش دوم سخنانش که بیشترین واکنش را به همراه داشت با اشاره به مبحث واردات واکسن کرونا به کشور با بیان اینکه خبر‌های خیلی تلخ‌تری برای هفته‌های آینده داریم و شرایط بسیار بدتر خواهد شد، گفت: دلتا ۳ ماه در هند طول کشید، آنها به سرعت همه را واکسینه کردند. ما نباید غصه قیمت واکسن را بخوریم حتی باید ۲‌برابر قیمت بخریم و مردم را واکسینه کنیم. ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را ۳ برابر قیمت بخریم، ولی درباره واکسن این کار را نمی‌کنیم. هیچ راهی نداریم جز ۲ هفته تعطیلی که از همین امروز باید آغاز شود.

زالی گفت: ما فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم، اگر واکسن زیاد بود ما مراکز را ۲ برابر می‌کردیم. وی همچنین گفت: سفیران ما در کشور‌های خارجی به دنبال تامین واکسن نبودند، با سفیر ژاپن صحبت کردم گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است، این چه دیپلماسی است؟

هرچند بخش اول سخنان او واکنش‌های زیادی را بین مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت، اما قسمت دوم اظهارات او با پاسخ‌های رسمی محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه، سفارت ژاپن در تهران و در نهایت توضیحات سعید نمکی وزیر بهداشت و واکنش خود زالی به این سخنان مواجه شد.

  واکنش ظریف و سفارت ژاپن

در نخستین واکنش به این سخنان ظریف همان روز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با بیان اینکه نگذارید از سکوت پشیمان شویم نوشت: نخستین بار چه کسی در دولت بحث کرونا را مطرح کرد؟ چه پاسخی به او داده شد؟ کدام دستگاه پیشنهاد تمهید واردات واکسن از چین را در شهریور گذشته مطرح کرد؟ دقیقا همان کاری که بعد از آن تاریخ امارات (برای سینوفارم) و ترکیه‌(برای سینوواک) انجام دادند؟ چه کسانی گفتند مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند؟ کدام وزیر واکسن اسپوتنیک را در سفرش از روسیه گرفت؟ چه کسانی به او حمله کردند و او سکوت کرد و کار را ادامه داد؟ کدام دستگاه به مهم‌ترین تامین‌کننده خارجی واکسن کشور هر روز حمله می‌کند؟ چه وزیری مجبور است از حیثیت خودش هزینه کند و برای مصالح مردم عزیز ایران حرف‌های دوستان را رفع و رجوع نماید؟ کدام دستگاه تا امروز خرید و اهدای بیش از ۲۴ میلیون واکسن خارجی را تمهید کرده و واردات انبوه و مستمر را در هفته‌های آینده مذاکره و نهایی کرده است؟ بیشتر دستگا‌ه‌ها و مواد اولیه تولید واکسن داخلی را کدام وزارتخانه تامین و وارد کرد؟ کدام وزیر تولید مشترک واکسن کوبایی با پاستور را در سفرش به کوبا در پاییز سال گذشته کلید زد؟ چرا این‌قدر زمان تلف شد؟ کدام دستگاه پروفورمای ورود ۲۰ میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟

در ادامه واکنش به بخش دوم سخنان زالی، آن‌طور که «ایرنا» گزارش داده است، سفارت ژاپن در تهران سخنان فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران را مبنی بر اینکه سفیران ایران در کشورهای خارجی به دنبال تامین واکسن نبودند، تکذیب کرد. ازسوی دیگر سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی هم طی نامه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از زحمات و تلاش‌های وزیر امور خارجه در جهت تامین واکسن تقدیر کرد.

  توضیح زالی

در پی این واکنش‌ها بود که چهارشنبه شب، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتشار اطلاعیه‌ای درباره اظهارات اخیر علیرضا زالی که از عدم واردات مناسب واکسن کرونا و مخفی کردن آمارهای مرگ و میر سخن گفته بود، توضیحاتی داد و تاکید کرد که این اظهارات، «به صورت تقطیع‌شده» منتشر شده است. ازسوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران روز پنجشنبه درسخنانی که به نظر می‌رسید توضیح وی درباره اظهارات چهارشنبه شب او باشد، گفت: اگر امروز بنا داریم تلاش مضاعف جدیدی را در حوزه واردات واکسن رقم بزنیم نافی تشکر و قدرشناسی از خدمات مجموعه‌های ذی‌مدخل در بحث واکسیناسیون نیست. به گزارش «ایسنا»‌ وی افزود: روز چهارشنبه یک محفل صمیمانه و جلسه غیر رسمی با خبرنگاران داشتیم و بسیاری از مباحث مطرح شده اساسا فاقد شأنیت خبری بود که متاسفانه برخی از این مضامین به شکلی متفاوت نشر پیدا کرده است. وی با تاکید بر رفع سوءتفاهم‌های ایجاد شده گفت: همواره باید قدرشناسی را به عنوان یک اصل حرفه‌ای اخلاقی مورد توجه قرار دهیم. در شرایط سخت کنونی می‌دانیم که وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت با چه معذوریت‌هایی روبه‌رو هستند و تلاش خود را کردند.

  دفاع نمکی

در همین حال سعید نمکی که این روزها با انتقادات بسیاری به دلیل نحوه مدیریت بیماری کرونا در کشور روبه‌رو است و سخنان زالی به نوعی یک بار دیگر انتقادها را به سوی وزارتخانه تحت امر او روانه کرده است، روز پنج‌شنبه در سخنانی بدون اشاره به سخنان زالی در دفاع از مدیریت کرونا توسط وزارتخانه متبوعش، در نشست قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای خراسان رضوی گفت: خدا را سپاس می‌گوییم که نگذاشتیم مشکل کرونا در کشور امنیتی شود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: اگر کاستی و ضعف بود واقعا از توانمان خارج بوده است. او همچنین در جلسه ویدئو کنفرانسی با حضور فرماندهان سپاه استان‌ها با بیان اینکه توفیقات زیادی را کسب کردیم که ما را در صدر بسیاری از کشورهایی که امکانات به مراتب فراوان‌تری داشتند، قرار داد، گفت: تاریخ قضاوت خواهد کرد. وی همچنین گفت: من تاسف می‌خورم برای مرگ یک شهروند اما اگر برخی از تمهیدات ما نبود امروز باید شاهد مرگ‌های بالای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ بودیم. وزیر بهداشت افزود: اینکه چطور شد که این همدلی و وفاق باز هم به پیک دیگری کشیده شد و مرگ مردمان این سرزمین به بالای ۵۰۰ نفر رسید، همه را پیش‌بینی کرده بودم و همه را مکتوب و مرحله به مرحله نوشتم و آخرین نامه غیر‌محرمانه من نامه اخیرم به رهبر انقلاب بود که ایشان هم با حمایتی که دارند بلافاصله ارجاع فرمودند. از این عادی‌انگاری به غیر این نتیجه نمی‌شد انتظار داشت.