تهران  امروز تعطیل است

مراسم تحلیف رئیسی به عنوان منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امروز ساعت ۱۷ در محل مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در این مراسم که با حضور رئیس قوه‌قضائیه و اعضای شورای نگهبان رسمیت می‌یابد، رئیس و نمایندگان مجلس و ‌میهمانانی از داخل و خارج از کشور حضور خواهند داشت.

به گزارش «ایسنا»، طبق روال مرسوم پس از به صدا در آمدن زنگ آغاز جلسه علنی مجلس و قرائت دستورکار، رئیس مجلس ضمن خوشامدگویی سخنانی را ایراد خواهد کرد و در ادامه نیز رئیس قوه‌قضائیه به ایراد سخنانی می‌پردازد.

ادای سوگند رئیس‌جمهور در حضور رئیس قوه‌قضائیه بخش اصلی این مراسم خواهد بود که با امضای سوگندنامه از سوی رئیس‌جمهور و تحویل آن به دبیر شورای نگهبان همراه خواهد بود. رئیس‌جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیت‌هایی که برعهده گرفته، به کار گیرد.

این مراسم با سخنرانی سیدابراهیم رئیسی به پایان خواهد رسید. همچنین در ادوار گذشته امضای تمبر یادبود مراسم تحلیف و گرفتن عکس یادگاری ‌میهمانان حاضر پس از پایان مراسم مرسوم بوده است.

۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کردند که شامل ۱۰ نفر از سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ وزیر دیگر، فرستادگان روسای دولت‌ها، نواب رئیس مجالس، هیات‌های پارلمانی، روسا، مقامات و نمایندگان ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای هستند.

در این مراسم نمایندگان دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک، IPU و اتحادیه اروپا، اتحادیه اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس، اتحادیه بین‌المجالس اسلامی، بین‌المجالس آسیایی، اکو و نمایندگان شخصیت‌های برجسته ادیان و مذاهب و همچنین شخصیت‌های موثر فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام حضور خواهند یافت.

   پخش زنده مراسم از رادیو

درخبری دیگر به گزارش «ایسنا»، مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ساعت ۱۷:۱۰ به صورت زنده و مستقیم از رادیو ایران پخش می‌شود.

   تعطیلی تهران

همزمان با برگزاری مراسم تحلیف، ادارات، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی امروز در تهران تعطیل خواهند بود. غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار تهران روز گذشته ضمن اعلام این خبر گفت: ادارات، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی تهران به سبب برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری امروز ۱۴ مردادماه جهت سهولت تردد و روان‌سازی ترافیک در برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری تعطیل خواهند بود.

   زمان معرفی وزرا به مجلس

در همین حال رئیس‌جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آیین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌های‌شان در مجلس ارزیابی خواهند شد.

در همین ارتباط نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وزیران پیشنهادی دولت جدید روز یکشنبه ۱۷ مرداد ماه به مجلس معرفی می‌شوند و اسامی آنان قرائت خواهد شد.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو‌ با «ایرنا» افزود: مجلس شورای اسلامی از همان روز(۱۷ مرداد) از طریق فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها بررسی‌های خود را به صورت تخصصی برای اسامی پیشنهادی آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: پس از یک هفته فرصت قانونی بررسی کمیسیون‌ها، مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ۲۳ مردادماه در ۲ نوبت صبح و بعد‌از‌ظهر و اگر فرصت باقی نباشد در سه نوبت به بررسی و رای اعتماد وزیران پیشنهادی خواهد پرداخت.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد بررسی رای اعتماد به وزیران پیشنهادی در نشست علنی نمایندگان مجلس به پایان برسد و دولت سیزدهم هر چه زودتر کار خود را آغاز کند. وی اضافه کرد: هنوز از اسامی نهایی اطلاعی نداریم و رئیس‌جمهوری فهرستی به مجلس ارائه نکرده است.

   جزئیات جلسه رأی اعتماد

در همین حال عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از افزایش تعداد جلسات علنی مجلس برای تسریع بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، در صورت نیاز خبر داد.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه «اگر رئیس‌جمهور لیست وزرای پیشنهادی خود را ‌پس از مراسم تحلیف به مجلس ارائه دهد، مجلس بررسی برنامه‌های آنان را به سرعت آغاز می‌کند»، گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که تشکیل دولت به تاخیر نیفتد مجلس به سرعت کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را آغاز خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از معرفی وزرا به مجلس و اعلام وصول اسامی در جلسه علنی، کار بررسی صلاحیت‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آغاز می‌شود، ادامه داد: کمیسیون‌های تخصصی، یک هفته فرصت دارند که صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کنند.

نماینده محلات در مجلس با تاکید بر اینکه پس از بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون، این موضوع در دستور کار پارلمان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اگر فردا کابینه به مجلس معرفی شود، احتمالا جلسه رأی اعتماد به اعضای کابینه در صحن مجلس از روز شنبه ۲۳ مردادماه آغاز شود و تا سه‌شنبه ۲۶ مردادماه ادامه پیدا کند.

عضو هیات رئیسه مجلس با ابراز اینکه جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در دو نوبت برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در صورت نیاز و با تصمیم و تصویب مجلس، کار در شیفت سوم نیز ادامه خواهد یافت.