مراسم تحلیف قرار است پنج شنبه، ١٤ مردادماه با حضور ١١٥ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان در تهران برگزار شود. در همین ارتباط، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دیروز سه‌شنبه با وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.این دومین سفر وزیر خارجه قطر در کمتر از ۱۰ روز اخیر به تهران است.شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر ۴ مرداد و تنها چند روز بعد از بازگشت از واشنگتن، در سفری ناگهانی و از پیش تعیین نشده وارد تهران شد و با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران دیدار کرد. وزیر امور خارجه قطر پیش از سفر به تهران با «آنتونی بلینکن»، همتای آمریکایی خود دیدار کرده و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، وی درباره مسائل منطقه‌ای به ویژه افغانستان، ایران، سوریه و فلسطین با او گفت‌وگو کرده بود.آل ثانی در این گفت‌وگو بر لزوم نیاز فوری منطقه برای گفت‌وگوی آزاد و شفاف بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران به جهت رسیدن به ثبات در منطقه تاکید کرده بود. قطر از زمان روی کار آمدن دولت بایدن و آشتی با عربستان سعودی نقش و وزن مهم‌تر و بیشتری برای میانجی‌گری و انتقال پیام میان تهران و طرف‌های غربی و عربی پیدا کرده است.

  حضور وزیر خارجه عمان

وزیر خارجه عمان، نیز دیگر مقام مهمی بود که از دو روز قبل از مراسم تحلیف به تهران سفر کرد و با محمد جواد ظریف وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.بدر البوسعیدی که به عنوان فرستاده ویژه سلطان عمان در مراسم تحلیف شرکت می‌کند، همچنین با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز دیدار و رایزنی کرد. این نخستین سفر البوسعیدی بعد از تصدی این سمت است. مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه جنگ یمن و دورنمای مذاکرات صلح محور این گفت‌وگوها بوده است.وزیر امور خارجه عمان چندی پیش در گفت‌وگویی با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در پاسخ به پرسشی درباره نقش ایران در حل بحران یمن گفت: «ما بر این باوریم که نقش ایران حمایت از تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثباتی است که ما خواهان آن هستیم.» رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اوایل اردیبهشت ماه نیز در سفر به چند کشور منطقه به مسقط رفت و با همتای عمانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

  حضور مقام ارشد اتحادیه اروپا

سومین مقامی که در مراسم تحلیف نگاه‌ها را متوجه خود کرده است، مقام ارشد اتحادیه اروپا در تهران است.در همین ارتباط اتحادیه اروپا اعلام کرده است که هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و معاون مسوول سرویس سیاست خارجی‌اش را به مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران می‌فرستد که این تصمیم با واکنش رژیم صهیونیستی همراه بود. روزنامه جروزالم پست گزارش داد، وزارت امور خارجه این رژیم روز دوشنبه در بیانیه‌ای در واکنش به این موضوع مطرح کرد که اتحادیه اروپا با فرستادن معاون مسوول سیاست خارجی‌اش به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران خصومت این کشور را مشروع می‌سازد.جروزالم پست همچنین گزارش داد که رژیم صهیونیستی از اتحادیه اروپا خواست مشارکتش را در این مراسم لغو کند. با توجه به متوقف شدن مذاکرات هسته‌ای وین و احتمال ازسرگیری دور هفتم و تازه این گفت‌وگوها در دولت رئیسی، حضور این مقام اروپایی حائز اهمیت است.

  حضور رئیس اقلیم کردستان عراق

«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق نیز دیگر مقامی است که به زودی برای مشارکت در مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران راهی تهران می‌شود.«کویستان محمد» وزیر کار و امور اجتماعی اقلیم کردستان عراق با اعلام این خبر افزود: هیات بلندپایه‌ای به ریاست نیچروان بارزانی رئیس اقلیم به ایران سفر و در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران شرکت می‌کند.

  حضور ترکیه، عراق، کره جنوبی، هند و دبیرکل اوپک

حضور مقاماتی از ترکیه، عراق، هند، کره جنوبی و دبیرکل اوپک نیز در مراسم تحلیف نشان می‌دهد که عمده کشورها تغییر دولت در ایران را فرصت مناسبی برای تغییر فاز روابط می‌بینند.به ویژه که بین ایران و کره جنوبی اختلاف نظرهایی درباره پرداخت بدهی‌های سئول به تهران به وجود آمده است.در مراسم تحلیف ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان حاضر می شوند.از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیات‌های پارلمانی هستند.روسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D۸ نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

 غیبت عربستان سعودی

با وجود خوشبینی‌ها به حضور نماینده‌ای از عربستان سعودی در مراسم تحلیف و تقویت مذاکرات تهران و ریاض در دولت جدید، تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از شرکت مقامی از این کشور، در مراسم تحلیف رئیسی منتشر نشده است. پیش‌تر سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که نام نماینده‌ای از عربستان را درلیست مدعوین ندیده است.