او افزود: در چنین شرایطی روابط ایران و چین مهم می‌شود.بنده معتقدم چینی‌ها در راستای سیاست تجاری بیشتر با کشورها ارتباط برقرار می‌کنند که از لحاظ اقتصادی هم رونق داشته باشند.در این وضعیت عربستان توان مالی دارد که چین را به سمت خودش بکشاند؛ ضمن اینکه تمایل دارد چین در منطقه حضور بیشتری پیدا کند و لذا همه اینها تحولاتی است که اتفاق می‌افتد و ما باید اینها را مد نظر قرار دهیم.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: سیاست خارجی چین این است که با هر کدام از کشورهای منطقه که سودمندتر باشد بیشتر روابط برقرار می‌کنند. شاهنده در ادامه اظهارکرد: اکنون نگاهی به وضعیت آمریکا بیندازیم. بعد از دوران اوباما محور اصلی آسیایی را مطرح کردند در واقع برای آنها اولویت اول مساله چین است.آمریکایی‌ها در منطقه نمی‌توانند یا نمی‌خواهند مثل گذشته عمل کنند و منطقه افغانستان به آنها نشان داد که خروج ناگهانی می‌تواند تبعاتی داشته باشد.

او همچنین گفت: ما باید در بررسی مطالعات چین، روابط چین با روسیه و همچنین روابط چین با آمریکا را هم بررسی کنیم هر کدام از اینها می‌توانند فاکتورهای مهمی در تعیین سیاست خارجی ایران داشته باشند.این استاد دانشگاه در ادامه گفت: برای آمریکا در حال حاضر مساله داخلی آن کشور حائز اهمیت است.در واقع با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد در دوره بایدن سیاست خارجی آنها فعال‌تر باشد ولی به نظر می‌رسد آنها بیشتر به مسائل داخلی توجه دارند و مساله دیگرشان چین ستیزی است.

شاهنده گفت: بازیگرانی که قبلا در روابط با چین مهم نبودند، الان مهم شدند و روابط ما با چین تحت تاثیر روابط چین با عربستان قرار گرفته است و هر چه عربستان روابط تجاری اش را گسترش دهد بر روابط ما با چین هم تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه ابراز کرد: ما روابط دو جانبه‌ای با چین داشتیم، شریک اصلی چین بودیم اما به نظر می‌رسد این مساله در حال دگرگون شدن است و باید حتما موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گیرد و مطرح شود.چینی‌ها الان نمی‌خواهند وضعیت موجود را به هم بزنند می‌خواهند در داخل این وضعیت حرکت کنند و جایگاه آنها به عنوان یک کشور قدرتمند به رسمیت شناخته شود.این استاد دانشگاه در پایان گفت: به نظر می‌رسد بازی جدیدی در منطقه رخ داده باید حتما مطالعه کنیم تا بازی بهتری داشته باشیم و بتوانیم در سیاست خارجی موفق عمل کنیم.

   آمریکا و اروپا نگران روابط خوب ایران با چین هستند

همزمان یک استاد دانشگاه اظهار کرد: آمریکا و اروپا نگران هستند که ما روابط خوبی با چین برقرار کنیم.به گزارش «ایسنا»، سید محمد مرندی در پیش نشست دومین کنفرانس بین‌المللی مطالعات چین، گفت: کسانی که مخالف رابطه ایران و چین هستند دو گروه هستند یک گروه تحت تاثیر شایعات هستند و یک گروه هم سرباز غربی‌ها هستند مانند رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور.

وی افزود: گستردگی رابطه ایران و چین خیلی کمتر از رابطه چین با کشورهای همسایه ایران است.رابطه ما نسبت به این کشورها بسیار محدود است.این استاد دانشگاه در رابطه با قرارداد ۲۵ ساله با چین گفت: در این زمینه سایر کشورهای همسایه پیش از ما چنین اقداماتی را انجام داده بودند، البته چین در رابطه با قرارداد ۲۵ ساله مایل نبود که این موضوع آشکار شود.جمهوری اسلامی ایران طی ۸ سال گذشته تلاش زیادی برای حل مشکلاتش کرد.

مرندی خاطرنشان کرد: ما برجام را امضا کردیم اما اوباما و ترامپ پایبند به برجام نبودند طی ماه‌های اخیر هم آمریکا و اروپا چیزی را از ایران طلب می‌کنند که دیگر نمی‌توان نام آن را برجام گذاشت.وی افزود: ایران باماندن در برجام، با وجود خروج یک‌طرفه آمریکا، حسن‌نیت خود را به جهان نشان داد، اما نباید با محدودکردن خود برای برقراری رابطه با چند کشور، از ظرفیت‌های سایر کشورهای جهان غافل ماند. این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: چین قدرت اصلی اقتصادی در جهان می‌شود که نباید از او غافل شد مشکل اصلی ما با چین این است که از این کشور اصلا شناخت کافی نداریم.این کنفرانس باید کمک کند تا جامعه نخبگان و حتی عموم واقعیات روابط با چین را بشناسند.

مرندی در ارتباط با مسائل مطرح شده درباره قرارداد با چین گفت: جمهوری اسلامی ایران سرسختانه از استقلال خود پاسداری می‌کند.من به آقای ظریف گفتم وقتی قرارداد ۲۵ ساله امضا شود حتی موافقان او هم به او حمله خواهند کرد.حلقه اصلی معترض نشین انتقاد صادقانه ندارند.

این استاد دانشگاه گفت: آمریکا و اروپا نگران این هستند که ما روابط خوبی با چین برقرار کنیم. امیدوارم در این کنفرانس راهکارهایی برای تقویت رابطه ایران و چین ارائه شود و خطرات بالقوه برای کشور را هم گوشزد کند.