جدیدترین خواسته ایران در مذاکرات عكس: AFP

 همچنین دیپلمات‌های آمریکایی نیز در هفته‌های اخیر چندین بار از باقی ماندن «اختلافات جدی» در مذاکرات با وجود پیشرفت گفت‌وگوها خبر داده‌اند. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی با این مقدمه که ایران و ایالات متحده ماه گذشته بعد از شش دور مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم در وین، در مذاکرات وقفه ایجاد کردند، مدعی شده تاکنون واشنگتن برای کنار گذاشتن قوی‌ترین تحریم‌های خود برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ابراز تمایل کرده است؛ اما مذاکره‌کنندگان ایرانی برای چیزهای بیشتر تلاش می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، به ادعای این گزارش، جدیدترین خواسته ایران این است که ایالات متحده با‌بندی موافقت کند که خروج آمریکا از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند؛ زیرا ایران می‌گوید که این اقدام با توجه به خروج آمریکا از توافق در دولت دونالد ترامپ ضروری است. وال استریت ژورنال در ادامه این ادعا افزوده برای ایران اهمیتی ندارد؛ اما چنین‌بندی مغایر قانون اساسی آمریکاست و یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند مانع تغییر سیاست به دست کنگره یا یک رئیس‌جمهور آینده شود؛ به‌ویژه وقتی که توافق هسته‌ای هرگز به سنا برای تصویب به عنوان معاهده ارائه نشده است. طبق این گزارش، اغلب معاهده‌ها اصولی دارند که تحت شرایطی خاص خروج را ممکن می‌کنند. به نوشته این نشریه آمریکایی، اما بایدن هم مانند اوباما توافق را برای رای‌گیری در سنا ارائه نخواهد داد؛ زیرا می‌داند بعید است اکثریت ساده را به دست بیاورد، خیلی کمتر از دو سوم آرا که برای تصویب معاهده نیاز است. وال‌استریت ژورنال اضافه کرده است که با در نظر گرفتن این امر، درخواست ایران به‌معنای اعطای قدرت به سازمان ملل متحد برای سلطه بر سیاست خارجی آمریکاست؛ امری که مغایر با سوگند ریاست‌جمهوری آمریکاست. به نوشته این نشریه، مقام‌های ایرانی اشاره کرده‌اند که دور بعدی گفت‌وگوها می‌تواند بعد از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران در ماه آینده میلادی (۱۴ مرداد) برگزار شود. اخیرا هم نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی مدعی شده بود آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به‌عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین برای تهران است. به نوشته این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی و افراد آگاه، به‌دلیل متزلزل شدن این گفت‌وگوها برای احیای برجام، آمریکا گزینه‌هایی را بررسی می‌کند که هدف از آنها ترغیب ایران به ادامه مذاکرات یا تنبیه آن در غیر این صورت است. این مقام‌ها افزودند گام‌های جدید در صورتی عملی خواهد شد که گفت‌وگوهای وین با شکست مواجه شود. بعد از پایان دور ششم مذاکرات وین، مقام‌های آمریکایی در اظهاراتی متعدد مدعی شده‌اند که برای دور جدید مذاکرات آماده‌اند و با این ادعا توپ را در زمین ایران انداخته‌اند.

   پایان کارزار تحریمی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد. به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی حسن، خبرنگار ارشد انگلیسی‌ مستقر در واشنگتن با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران مصاحبه و از او درباره وضعیت مذاکرات وین برای احیای توافق برجام سوالاتی مطرح کرد. مهدی حسن گفت: مسوولیت بر دوش ما است که ابتدا به توافق برگردیم؛ زیرا این آمریکا بوده که از توافق خارج شده است.

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال، ضمن اذعان به شکست تحریم‌های ظالمانه و فشارهای ضدانسانی آمریکا علیه ایران، ادعای تکراری دولت جو بایدن درباره آمادگی واشنگتن برای بازگشت به برجام در صورت «تعهد ایران به تعهداتش» را تکرار کرد. این نماینده ویژه دولت بایدن گفت: «ببینید ما یک وضعیتی را به ارث برده‌ایم که رئیس‌جمهور بایدن تصمیم گرفته است که به آن پایان دهیم؛ وضعیتی که طی آن کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرده بود، به طرز وحشتناکی شکست خورد و این به طرز بدی به منافع ایالات متحده آسیب زده است.»

مالی به سوالی مبنی بر اینکه آیا مردم ایران حق دارند از ترور سردار سلیمانی بنا به دلایل صرفا سیاسی در داخل آمریکا خشمگین باشند این‌طور پاسخ داد که سیاست دولت پیشین کشورش برای امن‌تر کردن آمریکا از طریق پیش بردن کارزار فشار حداکثری و ترور سردار سلیمانی، راه به جایی نبرده است.

   گفت‌و‌گوی برجامی تل‌آویو- واشنگتن

 از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که مقامات ارشد این رژیم از جمله وزیر خارجه و وزیر جنگ اسرائیل، اخیرا درباره برنامه هسته‌ای ایران با همکاران آمریکایی‌شان گفت‌وگو کرده و ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرده و نسبت به آن هشدار داده‌اند. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، شبکه کان گزارش داده است که مقامات رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به مقامات آمریکایی درباره این ادعا که ایران بیش از همیشه به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک است، هشدار داده‌اند. با توجه به اینکه برگزاری دور دیگری از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین تا روی کار آمدن دولت جدید ایران به تاخیر افتاده است، یک دیپلمات ارشد به کان‌نیوز گفته است: «باید کاری برای مذاکرات با ایران کرد» و «این برزخ نباید تبدیل به مدتی بشود که ایران در حال پیش رفتن سریع به سمت تبدیل شدن به کشوری هسته‌ای باشد.»