زالی افزود: تهران شهری است که در حال حاضر به شدت قرمز است و متاسفانه شاخص‌ها رو به افزایش است. وقتی مراجعان سرپایی ما از مرزی مشخص بالاتر می‌روند، این نگرانی را داریم که تا یکی، دو هفته‌‌ آینده در حوزه‌های بستری تهران تنزل و تقلیل را شاهد نخواهیم بود که این اعداد خود نگران‌کننده است.زالی ادامه داد: توجه کنید که ماسک هم به تنهایی کفایت نمی‌کند، به خصوص ماسک‌های معمولی که ما استفاده می‌کنیم، فقط تا حدود ۷۰ درصد احتمال انتقال ویروس را کم می‌کند و این هم در صورتی است که کیفیت ماسک و لایه‌های فیلترینگ آن خوب باشد.

 روند نگران‌کننده کرونا در تهران

ازسوی دیگر معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در تهران بحرانی است، گفت: ۲۵ درصد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به نوعی به بستری نیاز دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، نادر توکلی گفت: شدت ابتلا در تهران بسیار بالا است و در ۱۶ ماه گذشته چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم. ادامه روند نگران‌کننده است، چون ارزیابی دقیقی نداریم که این افزایش تا کجا ادامه خواهد داشت، ولی آنچه مسلم است تعداد بی‌سابقه مراجعان و مبتلایان است.

وی افزود: مراجعات به بیش از ۲۰ هزار  نفر در روز رسیده است و این آمار فقط مختص مراکز درمانی به جز مطب‌ها است. بسیاری از هم‌میهنان به خدمات پزشکی سرپایی و بستری نیاز دارند. اگرچه تمهیدات بسیار خوبی برای افزایش خدمات سرپایی در نظر گرفته شده، اما فشار زیادی روی کادر درمان است و حدود ۶۰ درصد از تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است و ما هنوز به آرامشی نرسیده‌ایم تا بتوانیم وضعیت را پیش‌بینی کنیم. توکلی با اشاره به اینکه بیماران پس از مراجعه ارزیابی می‌شوند، گفت: بیمارانی که پس از ارزیابی حال مساعدی داشته باشند به طور موقت بستری می‌شوند و دارو‌های ضد ویروس و کورتیکواستروئید دریافت کرده و اکسیژن درمانی می‌شوند و پس از ترخیص برای روز‌های بعد وقت مراجعه می‌گیرند. گروهی از مراجعه‌کنندگان هم نسخه سرپایی دریافت کرده و مرخص می‌شوند و تعدادی هم برای بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و بخش فرستاده می‌شوند. طبق آمار از هر ۲۰ هزار نفر مراجعه‌کننده ۱۵۰۰ نفر بستری می‌شوند و از تعداد کل مراجعه‌کنندگان حدود ۲۵۰۰ نفر به صورت موقت بستری و ترخیص می‌شوند یعنی ۲۵ درصد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به نوعی از بستری نیاز دارند. وی با تاکید بر اینکه فعلا سویه غالب کرونا در تهران سویه دلتا است، اظهار کرد: هر روز به تعداد بیماران افزوده می‌شود و رکورد تعداد بیماران شکسته می‌شود. ما هنوز وارد پیک موج پنجم نشده‌ایم. هنوز نمی‌دانیم این روند تا چه زمانی صعودی خواهد بود. نتایج تعطیلی تهران تا ۱۰ روز دیگر مشخص خواهد شد.

 افزایش عجیب بیماران سرپایی

همچنین سید‌علی دهقان منشادی، معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی با بیان اینکه تبعات پیک پنجم لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود، افزود: مراجعات سرپایی به طرز عجیبی افزایش‌یافته و در روزهای اخیر رکورد آمار بستری طی ۱۷ ماه گذشته را داشتیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی ادامه داد: این وضع در اغلب بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران مشاهده می‌شود. به علاوه هجوم بیماران غیر کووید- ۱۹ در این موج ما را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

دهقان منشادی با اشاره به تعطیلی ۶ روزه تهران افزود: به نظر می‌رسد شیب کماکان صعودی است و ما هنوز به قله پیک نرسیدیم. این تعطیلی ممکن است کمی در کاهش شتاب موج و رفع خستگی کادر درمان کمک کند.

 آمار و مرگ میر

همچنین بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از ظهر جمعه  تا ظهر شنبه( ۲ مردادماه ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۶۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده و متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۹ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.