همچنین در مورد برآورد خسارت و زمان‌بندی پرداخت و سایر مسائل موردنظر مردم و مسوولان استان گزارش تهیه شود تا در جلسه یکشنبه دولت تصمیم‌گیری شود. درهمین راستا قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به سفرهیاتی از سوی دولت به خوزستان برای بررسی خسارات ناشی از تنش آبی در این استان گفت که با معاون اول رئیس جمهوری و نیز رضا اردکانیان وزیر نیرو و رحمانی‌فضلی وزیر کشور درخصوص مشکلات ناشی از خشکسالی و تنش آبی در استان به‌صورت مفصل صحبت کردم و خواستار مساعدت آنان در این زمینه شدم. ازسوی دیگر با دستور رئیس قوه قضائیه یک هیات ارشد قضایی و اجرایی برای حل مشکل عازم خوزستان شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه؛ به‌دنبال مشکلات ناشی از کمبود آب در استان خوزستان، با پیگیری رئیس دستگاه قضا هیاتی متشکل از نمایندگان ارشد وزارت نیرو و دادستان کل کشور برای بررسی مشکلات پیش آمده و علل وضعیت موجود، صبح دیروز عازم استان خوزستان شد. مقرر شده است هیات اعزام شده پیگیر راهکارهای فوری حل مشکل آب در استان خوزستان شده و نتیجه اقدامات و همچنین دلایل به‌وجود آمدن وضعیت موجود را به غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گزارش کنند. منبع اصلی تامین آب استان خوزستان با جمعیتی در حدود پنج میلیون نفر، دو رودخانه کرخه و دز است که درحال‌حاضر به‌دلیل خشکسالی این رودها با کاهش شدید آورد مواجه شده‌اند. براساس گزارش‌ها با شروع گرما تعداد روستاهای کم‌آب افزایش و کارون کم‌آب و هورالعظیم نیز خشک شده است به‌طوری‌که برخی روستاها ماه‌ها است که آب ندارند، روستاهایی هم که آب دارند، بسیار ضعیف و ساعاتی از روز کلا قطع است.

اعتراض مردم خوزستان

درهمین حال در پی مشکلات بی‌آبی در خوزستان، به گزارش خبرگزاری فارس، مردم با برگزاری تجمعاتی در برخی شهرها خواستار رسیدگی به این مشکل و تامین حقآبه رودخانه‌ها شدند. مشکل کم‌آبی رودخانه‌های خوزستان به‌ویژه کرخه در روزهای اخیر منجر به بروز مشکل کمبود آب کشاورزی و آب شرب در مناطق روستایی شد. در حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز تعدادی از اهالی با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود، نسبت به عدم تامین حقآبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها وهمچنین پروژه‌های انتقال آب کارون ابراز نگرانی کردند. همچنین چندین جوان در برخی جاده‌ها در ماهشهر، کوت عبدالله، خرمشهر و ملاثانی اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن جاده کردند.

تکذیب اعتراض درخرمشهر و سوسنگرد

درهمین حال روز گذشته استاندار خوزستان گفت: ما خواستار پرداخت خسارات بحق ناشی از تنش آبی به مردم هستیم و در نشست آتی با این هیات به صورت منطقی مشکلات را مطرح خواهیم کرد و انتظار داریم با یک روند درست این خسارات از سوی دولت پرداخت شود. به گزارش «ایرنا» استاندار خوزستان گفت: درحال حاضر خروجی آب سدهای استان به خصوص سد کرخه و دز تنظیم شده و خروجی آن ۳۵۰ متر مکعب بر ثانیه است اما شلتوک کاران اجازه نمی‌دهند این آب به پایین دست برسد. به گفته قاسم سلیمانی دشتکی خشکسالی باعث تنش آبی در استان شده است. وی با بیان اینکه پیگیر مشکلات کم‌آبی و خشکسالی استان هستیم تاکید کرد: برخی به‌دنبال تحریک مردم هستند و تصاویری جعلی از اعتراضات مردم در فضای مجازی منتشر می‌کنند مثلا در شهرهای خرمشهر و سوسنگرد اتفاق و اعتراضی رخ نداده اما کلیپ‌هایی مربوط به گذشته در فضای مجازی منتشر می‌شود لذا مردم مراقب این شیطنت‌ها باشند.