به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این اولین سفر رسمی پادشاه عمان به عربستان است و بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، سلطان هیثم به همراه یک هیات بلندپایه در سفری یکروزه به ریاض می‌رود و با پادشاه سعودی و ولیعهد او دیدار می‌کند.

این سفر درحالی انجام می‌شود که شاهد تلاش‌ها برای توقف جنگ یمن و ادامه مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران هستیم و مذاکرات سعودی و ایران نیز پیشرفت خوبی داشته است. طبق گزارش‌ها، این مذاکرات درخصوص تحولات یمن در چارچوب تلاش عمان برای پایان دادن به این درگیری هفت ساله و شروع گفت‌وگوی مستقیم بین طرف‌هاست، تا زمینه برای پایان دادن به اوضاع نابسامان انسانی در یمن فراهم شود. علاوه بر این، در دیدار دو پادشاه عمان و عربستان، نتایج مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران، همکاری بین دولت‌های شورای همکاری‌ها و تقویت همکاری دوجانبه بین دو کشور نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نزدیکی روزافزون

این سفر که هنوز از سوی پادشاهی عمان رسما اعلام نشده، در شرایطی انجام می‌شود که پرونده‌های مشترک بین مسقط و ریاض، مانند همکاری‌های اقتصادی، روابط دوجانبه یا مسائل مشترک منطقه‌ای پیشرفت ملموسی کرده است. پس از سال‌ها رکود، روابط بین دو کشور به سرعت بهبود یافته و در این میان مسقط در کنار کویت نقش مهمی را در جریان صلح کشور‌های عربی با قطر ایفا کرد. اختلاف بین عربستان و عمان زمانی کاهش یافت که ریاض و تهران سر میز مذاکره نشستند و در این میان مسقط نقش برجسته‌ای را ایفا کرد، تا موضوع مورد اختلاف با ریاض که همان نحوه تعامل دو طرف با ایران بود، حل شود.  در سطح روابط دو کشور، در هفته‌های گذشته شاهد دیدار‌ها و نشست‌هایی بین سران ریاض و مسقط بودیم که هدف آنها تقویت همکاری‌های اقتصادی بود، به‌ویژه آنکه مسقط در یک بحران مالی گرفتار شده که باعث اعتراض‌هایی شده است. حکومت عمان همچنین از نزدیکی زمان افتتاح مسیر زمینی بین دو کشور به طول ۸۰۰ کیلومتر خبر داده که هدف از احداث این راه، تقویت حمل‌ونقل تجاری است که می‌تواند تاثیرات مثبتی روی سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشد.  علاوه بر این، حکومت عمان در اواسط ماه گذشته به همتای سعودی خود تعدادی از طرح‌های سرمایه‌گذاری را پیشنهاد داد تا بتواند سرمایه‌گذاری خارجی را رونق بخشد. پیش از این، سفیر عمان در ریاض گفته بود پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک تعداد توافق‌های تجاری بین دو کشور افزایش یابد، همان‌طور که حجم مبادلات تجاری بین عربستان و عمان در یک‌چهارم اول سال ۲۰۲۱ به ۱۵۲/ ۲ میلیارد دلار رسید.

زمان‌بندی قابل تامل

از نظر سیاسی، این سفر همزمان شده با پیشرفت در سطح مذاکرات جاری بین تهران و ریاض، به اضافه آنکه صحبت‌هایی در مورد توقف جنگ یمن با میانجیگری عمان هم شنیده می‌شود. به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، مذاکرات به شکل دوستانه پیش می‌رود و دو طرف درحال بررسی موضوعات مورد اختلاف هستند.  دولت‌های شورای همکاری خلیج فارس در ماه گذشته از ضرورت مشارکت در مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و غرب سخن گفته و خواستار جای گرفتن برنامه‌های موشکی ایران در این مذاکرات شدند. اما محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران تاکید کرد این پرونده‌ها می‌تواند در چارچوب امنیت منطقه‌ای مورد گفت‌وگو باشد.  در سایه شرایطی که پس از انتخابات ایران و پیروزی اصولگرایان ایجاد شده، سفر پادشاه عمان می‌تواند دروازه‌های تازه‌ای را برای کاهش نگرانی‌ها بگشاید و چه بسا دیدگاه‌هایی را برای حل مسائل مورد اختلاف، ارائه دهد.  در مورد شرایط یمن، وزیرخارجه این کشور، احمد بن‌مبارک می‌گوید: میانجی‌گری عمان موجب پیشرفت زیادی در روند توقف جنگ شده است. در ماه‌های اخیر مسقط هم تلاش‌های زیادی برای هماهنگی دیدار‌هایی بین ائتلاف عربی و حوثی‌ها انجام داد و با توجه به اینکه عمان با ایران و حوثی‌ها روابط خوبی دارد و درحال استحکام بخشیدن به روابط خود با ریاض است، می‌تواند در حل بسیاری از پرونده‌های سخت نفوذ زیادی داشته باشد.  عوض باقویر، تحلیلگر عمانی می‌گوید سفر پادشاه عمان به عربستان از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه می‌تواند به تحول بسیار مثبتی در روابط بین مسقط و ریاض در دو سطح اقتصادی و سیاسی منجر شود. وی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین گفت: این سفر دربردارنده مذاکرات مهمی بین سران دو کشور خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در آن، توافق‌های مهمی در زمینه‌های تجارت و گردشگری امضا شود.  باقویر، احتمال می‌دهد که سفر مذکور منجر به پیشرفت زیادی در پرونده‌های سیاسی به‌ویژه پرونده‌های مربوط به یمن و ایران شود، همان‌طور که نوعی جهش در سطح روابط سعودی عمانی محسوب می‌شود. این سفر منعکس‌کننده اهمیت رابطه بین دو کشور است، چراکه اولین سفر پادشاه عمان از زمان عهده‌داری حکومت است و انتظار می‌رود نتایج آن در تمام سطوح به‌ویژه در زمینه همکاری مشترک، پدیدار شود.