تاکید اژه‌ای بر گسترش آزادی‌های مشروع

در این مراسم رئیس دفتر مقام معظم رهبری متن حکم مقام معظم رهبری را خطاب به محسنی‌اژه‌ای قرائت کرد. محمدی‌ گلپایگانی با بیان اینکه مسوولیت‌های جدید جناب آقایان رئیسی و اژه‌ای را به فال نیک می‌گیرم گفت: ۲۸ خرداد قطعا از ایام‌الله است؛ انتخابات پرشوری که قاطبه مردم با همه سختی‌هایی که همه به آن معترض هستند به ندای ملکوتی مقام معظم رهبری پاسخ دادند. دشمنان و بعضی‌ها در داخل حرف‌هایی زدند، اما هیچ‌کدام در مردم تاثیر نداشت.به گزارش «ایرنا» وی افزود: در این انتخابات پرشور قاطبه مردم ایران از زن و مرد و کسانی که می‌توانستند رای دهند با همه سختی‌ها و گرفتاری‌هایی که همه به آن معترف هستند، به ندای ملکوتی مقام معظم رهبری پاسخ مثبت دادند. وی افزود: همه شاهد بودیم و دیدیم در روز انتخابات ۲۸ خرداد صف‌های طولانی پای صندوق‌های رای به وجود آمد. آن هم در شرایطی که موج تبلیغات مسموم از ناحیه دشمنان ریز و درشت ما، دشمنان این نظام و انقلاب مورد بمباران بودیم.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: ما در بمباران تبلیغات سمعی و بصری، فضای مجازی بودیم. از طرف دیگر تبلیغات افراد بدبخت و بی‌سروسامان ریزه‌خوار دشمن بود که می‌گفتند نروید پای صندوق‌ها و رای ندهید، رای ما نه است و بعضی‌ها هم در داخل سخنانی گفتند. اما هیچ‌کدام در مردم اثری نکرد و به فرمایش رهبر معظم انقلاب در امر همین انتخابات همه حیرت کردند که این چه ملتی است که این چنین به رهبر و نظام خود پایبند است. محمدی‌گلپایگانی در ادامه گفت: امروز باید به همه مردم، به رهبر معظم انقلاب، به دست‌اندرکاران برگزاری این انتخابات که پای کار ایستادند، مقامات امنیتی و غیرامنیتی تبریک بگویم. بعضی‌ها انتظار داشتند که در ۲۸ خرداد حوادثی در کشور به‌وجود بیاید اما آب از آب تکان نخورد و مردم با آرامش کامل پای صندوق‌های رای رفتند و به آنچه که دلخواهشان بود، رای دادند.  وی افزود: روز ۲۸ خرداد در میان نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی بالاترین رای را آورد، مردم ایشان را انتخاب کردند. شخصیت آیت‌الله رئیسی برای همه روشن است. به گزارش «ایسنا» محمدی‌گلپایگانی تصریح کرد: شخصیت جناب آیت‌الله رئیسی برای ما روشن است. برای شما (آیت‌الله رئیسی) همین افتخار بس که مقام معظم رهبری در حکمی که برای آقای اژه‌ای دادند کلمه افتخارآمیز در مورد شما به‌کار بردند. آنچنان تحولی در دستگاه قضا به‌وجود آوردند که مردم امیدوار شدند. به گزارش «ایرنا» وی دربخش دیگری از سخنانش گفت: نباید یادمان برود نعمت بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی نعمتی است که باید با چنگ و دندان آن را نگه داریم و این انقلاب زمینه ظهور حضرت ولیعصر(عج) خواهد بود.

 دو ویژگی رئیس جدید قوه قضائیه

وی گفت:در مورد آقای اژه‌ای حرف زدن زیره به کرمان بردن است. ایشان از ۱۶ سالگی طلبگی را شروع کردند و در ادامه توسط شهید بزرگوار آیت‌الله قدوسی به‌کار قضایی جذب شدند. ایشان مسوولیت‌های مختلف داشته‌اند که اگر بخواهم بشمارم تعداد آن زیاد است. از دادستانی کل کشور تا وزارت اطلاعات که در همه جایگاه‌ها ایشان موفق بودند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: ایشان دو ویژگی دارد: اول قاطعیت و ویژگی دوم هم ساده زیستی است. من افتخار همسایگی ایشان را دارم و زندگی ایشان یک زندگی طلبگی ساده است.

 پایبندی محسنی‌اژه‌ای به مبانی انقلاب

در ادامه این مراسم سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب و رئیس پیشین دستگاه قضا گفت: باید برای این انتصاب شایسته در دستگاه قضا تقدیر و تشکر کنم. ۳۶ سال است که از نزدیک با آقای اژه‌ای همکارم و ایشان قاضی توانمند و توانایی است.

وی افزود: ایشان نسبت به دستگاه قضایی آشنا و دارای روحیه انقلابی است، تطورات زمانی وی را دچار چرخش نکرده است و بر مبانی و اصول انقلابی پایبند هستند.

آیت‌الله رئیسی افزود: آقای محسنی در بسیاری از پیشرفت‌ها نقش داشتند و تلاش می‌کنند بی‌نام و نشان باشند یعنی کارشان باشد؛ اما نامشان نباشد. به گزارش «ایرنا»، رئیسی یادآور شد: من در جاهای مختلف و نه مسوولیت فعلی از ۲۵- ۲۰ سال قبل به یاد دارم که در پرونده‌ها و برخی از موارد خیلی از وقت‌ها نمی‌خواست نامی از ایشان باشد اما وقتی نگاه می‌کردید می‌دیدید که در بسیاری از کارها ایشان تلاش کرده است.

رئیس‌جمهور منتخب خاطرنشان کرد مدیران شجاع و خطرپذیر باید مورد حمایت همه دستگاه‌های کشور باشند. به نام دفاع از حقوق انسان و مردم باید تمام گام‌هایمان استوار باشد و تردید نداریم آینده بسیار درخشان است.

به گزارش «ایرنا» رئیس جمهور منتخب پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌ها را در اجتماع موضوع سوم مدنظر خود عنوان کرد و گفت: امیدواریم میان سه قوه را با مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه با حضور همه نهادها و سازمان‌ها حقیقتا همکاری مثال‌زدنی در کشور شکل دهیم. از این جهت که می‌گویند اینها به هم نزدیک هستند و با هم کار می‌کنند این حرف‌ها باید ما را مصمم کند و همکاری و همراهی برای پیشبرد امور کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: همکاری قوا و فراتر از آن همکاری همه نهادها و همکاری همه آحاد مردم در جهت پیشرفت امور در بستر گام دوم ضرورت جدی است که ان‌شاءالله باید شکل بگیرد و رقم بخورد.

 گسترش عدل و عدالت در همه ساحت‌ها

محسنی‌اژه‌ای رئیس جدید قوه قضائیه هم با اشاره به برنامه‌های خود با بیان اینکه محور کار ما سند تحول است و این دوره ،دوره تحول و تعالی خواهد بود، ادامه داد: باید با وحدت و یکپارچگی تمام با مجلس، دولت، نیروهای نظامی و انتظامی بتوانیم قدم‌های بلندی برداریم. به گزارش «ایسنا» محسنی‌اژه‌ای با اشاره به برنامه‌های خود گفت: عدل و عدالت در همه ساحت‌ها باید گسترش پیدا کند.  وی با اشاره به ضرورت ایجاد سازوکار گسترش آزادی‌های مشروع گفت: این موضوع نیاز به سازوکاری دارد تا بتوانیم از این آزادی‌ها بیش از پیش دفاع کنیم. اگر آزادی‌های مشروع تبلیغ و گسترش پیدا کند خیلی از کارهای خلاف انجام نمی‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم نگاه همه‌جانبه در اقدامات امنیتی، تاکید کرد: «پیشگیری از نفوذ دشمنان و بدخواهان در لایه‌های مختلف نظام و ادارات از یک طرف و از طرف دیگر جلوگیری از تجسس و تفحص بی‌مورد و احیانا ورود به حریم خصوصی در جایی که اسلام، نظام و قانون اساسی اجازه نداده است، بسیار مهم است و باید هر دو طرف را ببینیم و هر دو را با هم و به کمک یکدیگر جلو ببریم.»

 آغاز دوره جدیدی ازحکمرانی درکشور

همچنین دراین مراسم رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دوره جدیدی از حکمرانی و اداره کشور آغاز شده، گفت: فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناه نابخشودنی است و کام مردم را تلخ می‌کند و آنها هرگز این را از ما قبول نمی‌کنند.

به گزارش «ایسنا» محمدباقر قالیباف گفت: با شناختی که از جناب آقای محسنی‌اژه‌ای دارم و شناخت عمیق و دقیق ایشان از قوه قضائیه، حرکتی که در دوران آقای رئیسی با تلاش مضاعف آغاز شده با شتاب بیشتری به پیش خواهد رفت. وی افزود: واقعیت تلخ این است که امروز کشور در شرایط سختی به سر می‌برد و شرایط برای مردم خصوصا محرومین و مستضعفان سخت‌تر از همیشه است، هم از بعد مسائل اقتصادی چه در حوزه سرمایه‌گذاران و چه بخش محروم، هر دو طرف در آسیب هستند و هم در حوزه مسائل اجتماعی که سرمایه‌های اجتماعی ما رو به کاهش است و بزرگ‌ترین آن اعتماد مردم است که از این جهت در شرایط خوبی نیستیم و این واقعیت تلخی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: خدا را شاکریم که دوره جدیدی از حکمرانی و اداره کشور آغاز شده و ما در آستانه شروع به‌کار و مسوولیت‌پذیری در یک دوره جدید هستیم که فرصت بسیار کم‌نظیری است. همچنین به گزارش «ایرنا» قالیباف خاطرنشان کرد: اختلاف سلیقه وجود دارد و این استقلال قوا و این اختلاف سلایق در بررسی‌های تخصصی امر طبیعی است و مهم این است که تعاملات بین قوا با تدبیر و همدلی به خروجی‌های یکپارچه به نفع مردم منجر شود و تبلور رضایت خدا را در رضایت مردم در عمل با خدمت به مردم با همه وجود  هم خود حس کنیم و هم مردم بر آن صحه بگذارند. به گزارش «ایرنا» محمدجواد منتظری دادستان کل کشور نیز در این مراسم گفت: امیدواریم در دوران جدید تعامل و همکاری سه قوه، زندگی برای مردم شیرین‌تر و گام‌های موثری برای رفع مشکلات مردم برداشته شود.

دهم تیر ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.