محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه در حکمی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را به ریاست قوه‌قضائیه منصوب کردند. اژه‌ای هفتمین رئیس قوه‌قضائیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است. البته با احتساب سیدمهدی سجادیان که درسال ۵۸ این سمت را برعهده داشت، اژه‌ای هشتمین رئیس قوه قضائیه محسوب می‌شود. او روز پنج‌شنبه در شرایطی بر کرسی ریاست قوه‌قضائیه نشست که ابراهیم رئیسی به‌دنبال پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پس از حدود دو سال و نیم ریاست بر این قوه به‌زودی راهی پاستور خواهد شد. ابراهیم رئیسی از ۱۶ اسفندماه ۹۷ تا‌ ۱۰ تیرماه سال‌جاری به‌عنوان ششمین رئیس قوه‌قضائیه بر مسند قوه‌قضائیه ایران تکیه زده بود. اما رئیس جدید قوه‌قضائیه متولد ۱۳۳۵ در روستا‌ی اژیه واقع در «بخش جلگه» از توابع اصفهان است؛ این روستا‌ در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل به شهر شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در اواخر سال ۵۸ به توصیه و دعوت شهید‌قدوسی به تهران می‌آید و در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول به‌کار می‌شود. رسیدگی به پرونده‌های مهمی چون پرونده فاضل خداداد، غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران و مهدی‌هاشمی در کارنامه کاری او در قوه‌قضائیه ثبت شده است. در این میان مباحثات میان او و کرباسچی در جلسات علنی دادگاه که از صداوسیما پخش می‌شد، واکنش‌های زیادی را آن زمان در جامعه برانگیخت. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در تا‌ریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ به‌عنوان وزیر اطلاعات دولت نهم (محمود احمدی‌نژاد) از مجلس رای اعتماد گرفت‌ اما در ۳ مردادماه ۱۳۸۸ به‌دنبال اختلاف با محمود احمدی‌نژاد در یکی از جلسات هیات‌دولت از کار برکنار شد. یک ما‌ه پس از برکناری‌اش از دولت، محسنی‌اژه‌ای با حکم صادق آملی‌لاریجانی که ریاست قوه‌قضائیه را برعهده داشت به‌عنوان معاون اول قوه‌قضائیه منصوب شد. یکی از پرونده‌های مهم زمان مسوولیتش به‌عنوان معاون اول قوه‌قضائیه پرونده اکبر طبری مدیرکل سابق امور ما‌لی و معاون اجرایی سابق قوه‌قضائیه بود که اواخر سال ۱۳۹۷ و با شروع دوران ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه‌قضائیه برکنار و در تیرماه سال ۹۸ به‌دلیل آنچه فساد اقتصادی اعلام شد بازداشت شد. همان زمان محسنی‌اژه‌ای که به‌عنوان معاون اول قوه‌قضائیه مشغول به کار بود، در گفت‌وگو‌ با «ایسنا» در تا‌ریخ ۲۷ خرداد ۹۹ با اشاره به پرونده اکبر طبری گفت: «برای بسیاری از معاونان عالی قوه، رئیس پیشین و حتی من احراز نشد که ایشان متخلف است وگرنه حتما اقدام می‌کردیم.» محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال «ایسنا» در ارتباط با اظهارات او مبنی‌بر در نظر گرفتن فرصت «توبه» برای مجرمان و انتقاداتی از این اظهارات که همزمان با برگزاری دادگاه طبری مطرح شده بود نیز گفت: «انسان‌ها جایزالخطا هستند و نعمتی که خدا به ما‌ داده این است که توبه ما‌ را می‌پذیرد. ما‌ باید بستر فساد را کم کنیم و اگر نتوانیم بستر لغزش را کم کنیم مقصر هستیم و باید بعد از برطرف‌کردن بستر هشدارهای لازم را بدهیم. وی افزود: اگر فردی مرتکب خطا شد و واقعا می‌خواهد کارش را جبران کند فرصت جبران دهیم.»

محسنی‌اژه‌ای همچنین در سمت‌های مختلف دیگری همچون مسوولیت دادسرای امور اقتصادی تهران، مسوولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، دادستا‌ن کل ویژه روحانیت، دادستا‌ن کل کشور، معاونت اول قوه‌قضائیه و سخنگوی دستگاه قضا فعالیت کرده است. عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در کارنامه رئیس جدید قوه‌قضائیه دیده می‌شود . سرانجام او روز پنج‌شنبه از سوی مقام معظم رهبری به ریاست قوه‌قضائیه منصوب شد تا‌ از این پس به‌عنوان هفتمین رئیس قوه‌قضائیه ایران به فعالیت خود در قوه‌قضائیه

 ادامه دهد.

پیام‌های تبریک

به‌دنبال این انتصاب جمعی از مسوولان و مقامات انتصاب حجت‌ا‌لاسلام و المسلمین اژه‌ای را تبریک گفتند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور در پیامی ضمن تبریک انتصاب غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به سمت ریاست قوه‌قضائیه نوشت: «امیدوارم با حسن تدبیر جنابعالی در راس دستگاه قضایی، شاهد آثار و برکات فراوانی در زمینه گسترش عدالت اجتماعی به دور از هر‌گونه مسائل جناحی و حزبی، احقاق حقوق عمومی و شهروندی، اهتمام بیشتر در حفظ کرامت انسانی و ایجاد امنیت بیشتر برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور باشیم.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، علی لاریجانی مشاور رهبر انقلاب، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حسین اشتری‌، فرمانده نیروی انتظامی، علی عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضائیه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد‌باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌ا‌لله صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، در پیام‌هایی جداگانه، انتصاب محسنی‌اژه‌ای به ریاست قوه‌قضائیه را تبریک گفتند.


انتصاب محسنی‌اژه‌ای به ریاست قوه‌قضائیه با حکم رهبر انقلاب

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌ا‌لاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای را به ریاست قوه‌قضائیه منصوب کردند.

حضرت آیت‌ا‌لله خامنه‌ای در این حکم با تا‌کید بر اهتمام جدی به ما‌موریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسوولیت‌ها»، «ارج‌نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه‌قضائیه بیان کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌ا‌لاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دامت تا‌ییداته

اکنون که جناب آقای رئیسی با رای ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده ایشان در مدت مسوولیت قضائی و کارنامه افتخارآمیزی که در پایه‌گذاری اقدامات ما‌ندگار از خود به‌جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه گرانبها و شناخت عمیق و سابقه درخشان در امر قضا می‌باشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌قضائیه منصوب می‌کنم.

انتظار اینجانب، اولا: اهتمام جدی به ما‌موریت‌های اساسی دستگاه قضا‌ در قانون اساسی است؛ یعنی گسترش عدالت و احیای حقوق عامه و تا‌مین آزادی‌های مشروع و نظارت بر حسن اجرای قوانین و پیشگیری از وقوع جرم و نیز مبارزه قاطع با فساد،

و ثانیا: ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه،

و ثالثا: گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی،

و رابعا: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسوولیت‌ها و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری،

و خامسا: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان و متقابلا برخورد قاطع با معدود افراد متخلف،

و سادسا: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکات بسیار است.

توفیقات جنابعالی و همکارانتا‌ن را از خداوند متعال مسالت می‌کنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوته.

و السلام علیکم و رحمه‌الله

سیدعلی خامنه‌ای

۱۰ تیر ۱۴۰۰