رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از زمان روی کار آمدن و حتی قبل از آن به متحدان خود ژاپن، عربستان، کره و... گفته بود که امنیت شما را مفت تامین نمی‌کنم. امنیت خود را خودتان باید تامین کنید و اگر از ما کمک بخواهید باید پول آن را بدهید.  این دیپلمات پیشین افزود: آمریکا از سال ۲۰۰۱ که با هدف مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد تاکنون که ۲۰ سال از آن زمان گذشته، هیچ اقدام مثبتی در منطقه نداشته است. فرمول آمریکا واضح است؛ همان‌هایی که به‌خاطر بمباران آنها، افغانستان را ظرف ۲۰ سال به این وضعیت فلاکت‌بار رساند، الان می‌گوید برمی‌گردد و کشور را دست همان‌ها می‌دهد؛ یعنی تروریست‌ها نه‌تنها کم نشدند بلکه چند برابر شده‌اند.  رحیم‌پور با بیان اینکه این نتیجه در مسیر مذاکرات هم پیش‌بینی می‌شد، گفت: در انتخابات افغانستان شاهد بودیم که ۱۵درصد واجدین شرایط رای دادند و رئیس‌جمهوری با ۸ درصد آرا برنده شد. بعد هم مجبور شدند با عبدالله ائتلاف کنند. حالا با این ۱۵درصد می‌خواهند کشور را اداره کنند.  رحیم‌پور تاکید کرد: آمریکا هم مردم افغانستان را رها کرد و هم دولتی که خود حامی آنان بود را ترک کرد. افغانستان ثروتی ندارد که آمریکا از آن پولی بگیرد از این رو می‌بینید که بعد از ۲۰ سال آمریکایی‌ها افغانستان را ترک می‌کنند و تنش‌ها و درگیری‌های داخلی بروز می‌کند.

طالبان ۱۰۰درصد افغانستان را در اختیار می‌گیرد

این دیپلمات پیشین ادامه داد: ۸۰ درصد خاک افغانستان در اختیار طالبان است و قاعدتا می‌تواند ۱۰۰درصد را در اختیار بگیرد. حتی ظاهر شاه که مقتدرترین پادشاه افغانستان بود در زمان اقتدار خود بیش از ۵۰درصد افغانستان را در اختیار نداشت. حالا هم به‌نظر می‌رسد این اتفاقات نتیجه «بده بستان» با آمریکا و دست‌های پشت پرده است.  این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در نتیجه این اتفاقات، ایران، پاکستان، چین و روسیه با وضعیت جدیدی روبه‌رو می‌شوند، یادآور شد: هر کدام از این کشورها که روابط خوبی با آمریکا ندارند، به‌نحوی با بحران جدیدی مواجه می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: آمریکا حساب و کتاب‌هایش را کرده و برایش مهم نیست سرنوشت این ملت بعد از این‌همه بمباران‌ به کجا می‌رسد و ترک افغانستان در شرایطی که تروریسم، ‌موادمخدر و فقر در این کشور تشدید شده، ناجوانمردانه  است.

احتمال شکل‌گیری ائتلاف بین طالبان و گروه‌های جهادی

معاون پیشین آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه در ادامه درخصوص نقش داعش در تحولات افغانستان گفت: طالبان و داعش یکی نیستند اما در عین حال داعش بخشی از کار را با حمایت نیروهای بیرون افغانستان ادامه خواهد داد. اگر دولتی در کابل بیاید که مقبولیت داخلی و بیرونی نداشته باشد، داعش می‌تواند با پول‌های خارجی‌ها تحرکاتی داشته باشد و بعید نیست این تحرکات در مناطق مرزی ما هم روی بدهد. رحیم‌پور در پاسخ به این سوال که آیا گروه‌های جهادی در مقابله با طالبان وارد میدان می‌شوند یا نه، گفت: گروه‌های جهادی این ظرفیت را دارند و ‌شأن نزول این گروه‌ها مقابله با نیروهای اجنبی بوده است. بعد از خروج شوروی هم نیروهای جهادی و هم طالبان مدتی قدرت را در اختیار داشتند و این دو رقبای یکدیگر بودند. او اضافه کرد: اگر طالبان قدرت را بگیرد و با همان سبک قبلی اداره کند گروه‌های جهادی وارد عمل خواهند شد اما اگر طالبان توسط دوستان‌شان آموزش دیده باشند و نخواهند مانند قبل عمل کنند شاید دولت ائتلافی در منطقه شکل بگیرد که بخشی از آن نیروهای جهادی خواهند بود.