در دو مناظره قبلی اکثر نامزدها ضمن انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور از عملکرد دولت حسن روحانی در این خصوص انتقاد کردند. به‌دنبال این انتقادها، دولت درنامه‌ای به صداوسیما خواستار آن شد مطابق قانون اجازه پاسخگویی به این اتهامات را داشته باشد. روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که درصورت عدم‌فرصت به دولت برای دفاع به قوه‌قضائیه پناه خواهیم برد.

به‌دنبال آن حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات دولت ضمن انتقاد از سخنان نامزدها در حمله به دولت از نامزدها خواست تا با شعور مردم بازی نکنند. او همچنین به شوخی از بااهمیت شدن زنان و لزوم افزایش پهنای باند اینترنت که جزو شعارهای تبلیغی نامزدهاست، انتقاد کرد و گفت: «چقدر خانم‌ها در این چند روز خوب شدند. حقوق خانم‌ها، احترام به خانم‌ها و به جوان‌ها، چه شد در این مدت خانم‌ها نبودند! این روزها خانم‌ها پیدایشان شد. خیلی مورد احترام هستند.»

او همچنین گفت: «امروز هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من طرفدار فیلترینگ هستم. کسانی که در دولت یازدهم رودرو و سینه به سینه بنده شده بودند و همه‌جور پرونده درست کردند که باید این فیلتر شود، آن فیلتر شود، الحمدلله الان همه می‌گویند ما طرفدار پهنای باند هستیم.» حسن روحانی در ادامه از اینکه در جریان مناظره‌ها «نه در سوال‌ها و نه در جواب‌ها» به تحریم‌های دولت دونالد ترامپ که به گفته او «جنگ اقتصادی» بود، اشاره نشده است، انتقاد کرد.

به‌دنبال انتقادهای دولت و درخواست فرصت برای پاسخگویی روز گذشته سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد: براساس مصوبه این کمیسیون، مقرر شد دولت در یک برنامه ضبط‌شده به مدت ۸ دقیقه، به اظهارات نامزدهای انتخابات در جریان نخستین مناظره پاسخ دهد و از عملکرد خود دفاع کند. قاضی‌زاده‌هاشمی درباره محورهای فیلم ۸‌دقیقه‌ای نیز گفت: در جلسات کمیسیون نماینده وزارت کشور حضور داشت و از محورها مطلع است و به حوزه اطلاع‌رسانی دولت انتقال داده شده است. این نماینده مجلس یازدهم درباره شکایت سیدابراهیم رئیسی و سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی دو نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری برای دفاع از خود در برابر مطالب دیگر نامزد‌ها در مناظره اول و دوم نیز تصریح کرد: کمیسیون به آقای رئیسی ۵ دقیقه و به آقای سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نیز ۲ دقیقه زمان برای دفاع از خود داد که البته این دو نامزد از وقت پاسخگویی خود صرف‌نظر کردند.

بررسی درخواست همتی

وی با اشاره به درخواست عبدالناصر همتی برای دفاع از خود در مقابل سخنان سایر نامزدها هم گفت: این درخواست در کمیسیون در حال رسیدگی است و به‌زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

برخورد با نامزدهای ناقض پروتکل‌ها

یکی دیگر از حواشی تبلیغات انتخاباتی نامزدها، ماجرای سفر ابراهیم رئیسی به خوزستان درجریان سفرهای انتخاباتی و دعوت از مردم برای حضور در ورزشگاه تختی اهواز بود که واکنش شدید دولت را به‌دلیل عدم‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی کرونایی در پی داشت. موضوعی که روز پنج‌شنبه از سوی ستاد مقابله با کرونا به شدت موررد انتقاد قرار گرفت تا آنجا که حسن روحانی، رئیس‌جمهور به قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا دستور داد با توجه به استقرار این قرارگاه در وزارت کشور و برعهده داشتن مسوولیت اجرای انتخابات از سوی وزیر کشور، با جدیت و قاطعیت هرچه تمام‌تر نسبت به ارائه هشدارها و اخطارهای لازم اقدام فوری را انجام دهد و با نامزدهای متخلف در این خصوص برخورد قاطع و جدی صورت گیرد.

به گزارش «ایسنا» روحانی همچنین در این جلسه با بیان اینکه کسانی که قرار است در کشور حافظ قانون باشند نباید قانون‌شکنی کنند، گفت: کادر درمان و مدافعان سلامت انتظار ندارند کسانی که قرار است بالاترین پست اجرایی کشور را اشغال کنند، این‌چنین نسبت به کادر درمان اجحاف کنند و برای آنها مشکل بیفزایند.

لغو سفرهای تبلیغی رئیسی

در همین حال به‌دنبال انتشار عکس‌های حضور مردم در ورزشگاه تختی اهواز به دعوت ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی و انتقادها از او در دولت و فضای مجازی، روز پنج‌شنبه سیدمحی‌الدین طاهری، رئیس شورای راهبردی ستاد تبلیغات رئیسی در استان فارس اعلام کرد که تمام سفرهای استانی این کاندیدا از جمله سفر به شهر شیراز با هدف پیشگیری از به خطر افتادن سلامت مردم تا اطلاع ثانوی لغو شده است.  مطابق دستورالعمل‌هایی که پیش از این ازسوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ستادهای انتخاباتی نامزدها ابلاغ شده است، در تجمع‌ها باید به هر نفر ۸ مترمربع اختصاص داده شود و در برگزاری تجمع‌ها نیز حداکثر تا ۳۰ درصد از ظرفیت فضا استفاده شود و همه حاضران نیز باید ماسک داشته باشند. با این حال در تجمع انتخاباتی روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی در اهواز هیچ‌کدام از این قوانین رعایت نشده بود. این در حالی است که خوزستان در رنگ‌بندی کرونایی کشور همچنان جزو مناطق پرخطر محسوب می‌شود.

واکنش استاندار خوزستان

به هر ترتیب به‌دنبال تذکر دولت و انتقادهای صورت گرفته، روز پنج‌شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به‌رغم غربالگری مراجعان، تب‌سنجی، انجام تست رپید و توزیع ماسک، در تجمع ورزشگاه اهواز، دعوت عمومی منجر به حضور تعداد زیادی از شهروندان و هم‌استانی‌ها در این مراسم شد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تحت‌الشعاع خود قرار داد. قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه ما دیگر نمی‌توانیم شاهد موج جدید کرونا در خوزستان باشیم، از نامزدهای انتخابات درخواست کرد دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

ازسوی دیگر محمد دلاوری، مجری برنامه تبادل در شبکه اینترنتی آرا در بخشی از برنامه اخیرش ضمن انتقاد از ابراهیم رئیسی به‌خاطر برنامه تبلیغاتی‌اش در اهواز با اشاره به برخی تصمیمات نامزدها گفت: امیدوارم اطرافیان نامزدها آنقدر دلسوز باشند که اجازه دهند صدای انتقادها به نامزدشان برسد تا بدانند تصمیماتشان گاهی با جان انسان‌ها بازی می‌کند.