پس‌لرزه‌های مناظره دوم

در واقع هرچند قرار بود سه‌شنبه‌شب نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در جریان دومین مناظره خود به بحث فرهنگی و اجتماعی و سیاسی بپردازند، اما درعمل از حوزه فرهنگ به‌طور کلی غافل شدند و در مبحث اجتماعی نیز تنها به موضوع جمعیت و باروری پرداختند. در این میان تنها محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی بارها از ارسال پیامک بدحجابی به زنان انتقاد کردند و خواستار برچیده شدن گشت ارشاد شدند. همچنین همتی تنها کاندیدایی بود که به بحث موسیقی و جوانان پرداخت. البته زنان نیز محور مهم مناظره دوم بودند، موضوعی که در فضای مجازی با واکنش‌های منفی زیادی مواجه شد. خارج از فضای مجازی حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز اولین مقام رسمی بود که دیروز به وعده‌های انتخاباتی در مورد زنان در مناظره سه‌شنبه شب واکنش نشان داد و گفت: چطور در این مدت خانم‌ها نبودند، فقط این روزها خانم‌ها پیدا شدند و خیلی مورد احترام هستند.

پاسخ وزارت بهداشت به دو نامزد

در ادامه واکنش‌ها، وزارت بهداشت به آن بخش ازسخنان نامزدها (محسن مهرعلیزاده و قاضی‌زاده‌هاشمی) در مورد واردات واکسن کرونا و حل مشکل کرونا ظرف چند ماه پاسخ داد و ضمن اشاره به اقدامات ۱۴ ماه گذشته این وزارتخانه در مواجهه با کرونا، از آنان خواست در مورد واکسن کرونا مسائل را به گونه‌ای دیگر جلوه ندهند. به گزارش «ایسنا» در بخشی از پاسخ وزارت بهداشت آمده است: پیرامون ادعاهایی در مورد واردات واکسن و مشارکت بخش خصوصی درحالی‌که بیش از ۳۸ مجوز برای شرکت‌های بخش خصوصی صادر شده است و البته تاکنون به ثمر ننشسته، واقعیت‌های بازار جهانی واکسن نیز مشخص است چنان‌که برای آن سه ماهی که نامزد محترم وعده دادند، هم ریل‌گذاری شده است، می‌دانند لذا روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند. در ادامه پاسخ وزارت بهداشت آمده است:از ۱۸ میلیون دز واکسن در مردادماه گذشته صحبت می‌کنند؛ درحالی‌که کشور سازنده مورد ادعا خود تا آبان حتی یک میلیون دز واکسن نداشته است، می‌گویند درحالی‌که نزدیک‌ترین افراد و افکار به ایشان تا دیروز خرید واکسن را همگامی با توطئه جهانی علیه جمعیت مردمان اعلام می‌کردند، می‌دانند اما جور دیگر وانمود می‌کنند.

 سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در واکنش به مناظره دوم با بیان اینکه نمایش ناشیانه دیروز هم از راست خوردیم و هم از چپ که این هم استقلال ما را نشان می‌داد، گفت: یک آدمی که یک ثانیه متوجه نشده که کرونا یعنی چه و نمی‌داند که این ویروس با سیب زمینی چه فرقی دارد، می‌آید اظهار نظر می‌کند و می‌گوید من سه ماهه فلان می‌کنم. من پیشنهاد می‌کنم سه روز همه اختیارات این اسب سرکشی را که ما دهانه‌اش را گرفتیم، به شما می‌سپاریم و شما سه روز آن را هدایت کنید. اشاره وزارت بهداشت به سخنان سه‌شنبه شب قاضی‌زاده‌هاشمی است که دربخشی از سخنان خود گفت: «فردی در کلاب هاوس می‌گفت می‌توانستم ۱۸ میلیون دز واکسن وارد کشور کنم، اما دولت همکاری نکرد. یعنی ما این امکان را داشتیم که بسیاری از افراد واکسینه شوند، اما این کار انجام نشده است.» امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی پیش از این نیز در گفت‌و‌گویی ادعا کرده بود می‌تواند دو سه ماهه کرونا را جمع کند. البته او تنها نامزدی نبود که در مناظره دوم به کرونا پرداخت و از عملکرد وزارت بهداشت انتقاد کرد. محسن مهرعلیزاده نیز در بخشی از سخنان خود با انتقاد از آنچه کوتاهی دولت بیان کرد گفته بود: «وزیر محترم باید به موقع عمل و واکسن وارد و بخش خصوصی را فعال می‌کرد؛ چندین شرکت خصوصی داریم که می‌توانند بدون انتقال ارز واکسن وارد کنند. قیمت واکسن کرونا از ۲ تا ۱۰ دلار است که با قیمت آزاد می‌شود ۲۰۰ هزار تومان؛ بارها گفتم که اگر وزارت بهداشت از مافیابازی‌ها دست برمی‌داشت و اجازه می‌داد حتی به قیمت آزاد واکسن وارد شود، امروز مردم واکسینه شده بودند.»

واکنش نیروی انتظامی

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در مناظره دوم، مبحث گشت ارشاد و پیامک‌های بدحجابی بود که با واکنش سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ روبه‌رو شد. وی درخصوص اظهارات برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره گشت ارشاد گفت: نمی‌توان با شئون اسلامی و اخلاقی جامعه بازی کرد. این مسائل نباید برای جمع کردن رای مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: نامزدهای محترم با شئون جامعه به‌عنوان یک ابزار برخورد نکنند. این رفتار زشت است و درست نیست.

واکنش سیاسیون به محتوای مناظره دوم

در ادامه این واکنش‌ها مباحث سیاسی مطرح شده ازسوی نامزدها در جریان مناظره دوم با انتقاد سیاسیون مواجه شد. در همین ارتباط به گزارش «ایلنا» معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم در واکنش به ارائه اطلاعات نادرست برخی نامزدهای انتخاباتی در توییتی انتقادی نوشت: این همه اطلاعات غلط، توانایی این کاندیداها را در تشخیص حقیقت و دروغ زیر سوال می‌برد و این برای اداره کشور خطرناک است. ازسوی دیگر به گزارش جماران، عبدالله گنجی، مدیر مسوول روزنامه جوان، در پیامی توییتری نوشت: «گرچه موضوع مناظره دوم از مناظره اول متفاوت بود (اجتماعی-فرهنگی) اما ماهیت پاسخ‌ها با مناظره اول تفاوتی نداشت. نگاه خوش‌بینانه اینکه کاندیدا‌ها می‌دانند مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز با اقتصاد گره خورده است. در عین حال می‌دانند این ‎اقتصاد اجتماعی است که رای‌ساز است نه اقتصاد کلان.» محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات هم در کانال تلگرامی خود نوشت: مناظره دوم بدتر از مناظره اول؛ اینقدر بی‌کیفیت که صدای برخی از کاندیداها هم درآمد. وی افزود: البته به نظرم این روند، مطلوب عده‌ای محدود است؛ امیدی هم ندارم که اصلاح شود پس نخواهم گفت امیدوارم روند اصلاح شود.

انتقاد دختر شهید باکری و پاسخ رضایی

در کنار این واکنش‌ها سخنان سه‌شنبه شب محسن رضایی درمورد مهدی باکری واکنش آسیه باکری دختر شهید حمید باکری را درپی داشت. رضایی در بخش دوم مناظره تلویزیونی سه‌شنبه شب خود هنگام توضیح درباره اشتباه لفظی‌اش در مورد کلمه «یاشاسین» گفته بود «آذربایجانی‌ها عشقی که به آقا مهدی باکری دارم را می‌دانند و هیچ کس اندازه او در دل من جا ندارد.» به‌دنبال این سخنان، آسیه باکری دختر شهید حمید باکری در توییتی درباره این سخنان در توییتی نوشت: آقای محسن رضایی شما قبل از نام بردن از مهدی باکری، باید از خانواده شهدایی عذرخواهی کنید که فقدان فرزندانشان نتیجه اشتباهات و عملیات فریب شما در مدیریت جنگ بود. این نوشته البته با پاسخ محسن رضایی روبه‌رو شد و او نیز در توییتی در پاسخ به آسیه باکری نوشت: دختر عزیزم، آسیه خانم؛ توفیقات دفاع مقدس حاصل مجاهدت‌ و اخلاص سردارانی چون باکری‌ها، همت و باقری بوده است؛ تا ابد شرمنده شهدا و خانواده‌هایشان هستم. آنها در زمان دفاع مقدس شاهد واقعیت‌ها بودند و هم‌اکنون نیز زنده و ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند. برای عاقبت به خیری‌ام دعا کن.