همه چیز از رایی شروع شد که یکی از شعب دیوان عدالت اداری صادر کرد و در آن، به نیروی انتظامی اصفهان تکلیف کرد به زنی که خواستار صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت شده بود، گواهینامه بدهد.

البته پلیس راهور اعلام کرد که این رای، رای وحدت رویه نیست و فقط درباره یک پرونده صادر شده است. استدلال پلیس برای عدم صدور پروانه موتورسیکلت برای مردان هم این بود که قانون، تکلیف کرده فقط برای مردان باید گواهینامه موتورسواری صادر شود.

بلافاصله این بحث در بین مردم پیچید که آیا رانندگی موتورسیکلت برای زنان، منع شرعی دارد؟ یکی از نمایندگان مجلس در این باره توضیح داد: موتورسواری زنان مثل دوچرخه سواری منع شرعی و قانونی ندارد ما وظیفه داریم قید و بندی که نه شرعی و نه قانونی است را از مسائل فرهنگی و اجتماعی برداریم. زنان ما حقوقی دارند که در قوانین محترم شمرده شده و ما نمی‌توانیم به صورت سلیقه‌ای و به ضرر آنها قوانین را تفسیر کنیم. ضمن اینکه باید به فرهنگ سازی این موضوع هم کمک کنیم و از اینکه خانمی سوار موتور یا دوچرخه شده تعجب نکنیم.

حتی یک عضو شورای شهر تهران هم در این باره واکنش نشان داد و گفت: تعداد موتور سواران زن در جامعه ما خیلی نیست اما همان تعدادی که علاقمند هستند باید شرایطی فراهم شود که گواهینامه اخذ کنند و براساس قانون و مقررات اقدام کنند و تخلفی صورت نگیرد.

تحلیلهای زیادی هم منتشر شد که مطابق با آن، اختلافات بر سر رانندگی موتورسیکلت زنان و بر زین نشاندن آنها را تشریح می کرد. برخی از افراد هم گفتند آخر چه فرقی می کند زن، به عنوان راننده روی موتورسیکلت سوار شود یا پشت سر راننده بنشیند. این بحثها همچنان وجود داشت تا اینکه سخنگوی پلیس آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت برای رانندگان موتورسیکلت زن، گواهینامه صادر نخواهد شد. سردار احمد نوریان در این باره گفت: این موضوع نیاز به شفاف‌سازی دارد اما پلیس درحال حاضر به‌دلیل اینکه صدور گواهینامه رانندگی برای بانوان موتورسوار در قانون نیامده است اقدامی در این خصوص نخواهد کرد.

ولی باز هم سخنان مسئولان درباره موتورسیکلت سواری زنان پایان نیافت. حتی معاون رئیس قوه قضاییه درباره موتورسیکلت سواری زنان گفت: اگر عفاف و حجاب رعایت شود، مراجع تقلید هم با موتورسواری زنان مخالفت نمی کنند. هادی صادقی عناوین دینی احکام مختلفی پیدا می‌کند که ممکن است در چند حکم اشکالی نداشته باشد اما در چند حکم دیگر اشکال پیدا کند بنابراین اگر می‌گوییم ذاتاً سوار شدن بر زین موتور برای خانم‌ها اشکال ندارد، نتیجه این نیست که خانم‌ها می‌توانند به هر صورتی موتورسواری کنند.

محمدتقی فاضل میبدی، استاد شناخته شده حوزه و دانشگاه هم درباره موتورسیکلت سواری زنان، اظهارنظر کرد و در یکی از روزنامه ها نوشت: اگر به دنبال بعد دینی و شرعی موتورسواری زنان باشیم بر این باورم که این موضوع هم مانند ترک موتورنشستن و راندن ماشین است و بالنفسه هیچ مشکل شرعی ندارد. نشستن بر یک مرکب چه ماشین باشد، چه موتور و دوچرخه تفاوتی ندارد؛ اگر در پی اثبات حرمت شرعی آن باشید باید دلیل شرعی هم برایش داشته باشید و اگر شک داشته باشید، اصل بر برائت است و حلیت.

مشاجره بر سر موتورسواری قانونی زنان، همچنان ادامه دارد و انتظار می رود پس از آن که شعبه تجدیدنظر درباره رای اولیه شعبه بدوی دیوان عدالت اداری رای داد، همچنان صحبتها درباره موتورسیکلت سواری قانونی زنان، مطرح شود. به نظر می رسد این موضوع هم تبدیل به چالش جدیدی بین دو نگاه سنتی و جدید در مدیریت جامعه است که در مقابل مسایل و قضایای روز، هر چند وقت یک بار، آشکار شده و تبدیل به مجادله ای حقوقی-سیاسی می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.