مسائل اصلی با آمریکا حل شده است

حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیات دولت با اشاره به مناسبت‌های مهم خردادماه، ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ خرداد را روزهای بسیار مهم در تاریخ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و تاکید کرد: اساسا امام در نهضت اسلامی دنبال جنگ مسلحانه و چریکی نبود و و این شیوه را، راه اساسی نمی‌دانست. راه حلی که مدنظر امام بود حرکت، جوشش و همفکر شدن مردم با مسیر نهضت و حرکت انقلاب اسلامی بود.

رئیس دولت با بیان اینکه کدام انقلاب در تاریخ است که بعد از ۴۷ روز از پیروزی، مردم پای صندوق آرا بیایند، افزود: صندوق رای نتیجه و دستاورد مهم انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه است. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ما نباید از امام(ره) فاصله بگیریم، باید روزبه‌روز به امام(ره) نزدیک شویم، نباید بگذاریم خدای‌ناکرده سیر قهقرایی اتفاق بیفتد. نظریه امام بر این بود که مردم نقش اصلی و تعیین‌کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند و ایشان جمهوری اسلامی ایران را بر همین نظریه بنیان‌گذاری کرد.

روحانی با بیان اینکه حالا بعضی‌ها خیلی از کلمه همه‌پرسی خوششان نمی‌آید، یادآوری کرد: اساس نهضت و نظام ما از همه‌پرسی آغاز شده، با همه‌پرسی بود که نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تایید و تصویب قاطبه ۹۸ درصدی مردم قرار گرفت.  رئیس‌جمهوری بیان کرد: مردم دو بار در همه‌پرسی و ۳ بار در انتخابات شرکت کردند،  یک بار در همه‌پرسی برای نظام جمهوری اسلامی شرکت کردند و یک بار هم در همه‌پرسی بعد از نهایی شدن همه‌پرسی قانون اساسی. ۳ بار در همان سال اول انتخابات شد، انتخابات اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی یعنی خبرگان اول، انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفندماه صورت گرفت.

نباید مشارکت بی اهمیت شود

وی با تاکید بر اینکه نباید مهم‌ترین مساله بی اهمیت اعلام شود، تصریح کرد: نکند از روی نادانی فردی بگوید که مهم نیست کم بیایند رای دهند یا زیاد رای دهند؛ صندوق و انتخابات مهم‌ترین مساله ما است. همه ما باید کاری کنیم که مردم با راحتی و امید و نشاط پای صندوق آرا به اصلح رای دهند. نه اصلح از لحاظ فرد، بلکه از لحاظ برنامه و استراتژی اصلح باشد. باید بهترین فرد بیاید، این بار مسوولیت سنگین را بردوش بگیرد و کار را پیش ببرد.

به موقع حرف‌هایم را می‌گویم

روحانی با بیان اینکه نمی‌خواهم نطق خداحافظی انجام دهم، گفت: خدا توفیق دهد دو ماه دیگر در خدمت مردم هستیم و به موقع حرف‌هایی را که باید گفته شود، می‌گویم. اگر دولت قوی با پشتوانه آرای قوی مردم، با شعار و استراتژیک روشن با جهان در این کشور روی کار نبود، گذراندن سه سال و نیم جنگ تمام عیاراقتصادی به مراتب سخت‌تر از آن بود که گذشت البته  الان هم سخت است. رئیس‌جمهوری گفت: اما تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست خود را از انزوا و تنهایی نجات دهد. ترامپ از برجام خارج شد؛ اما تنها ماند و جز رژیم صهیونیستی و یکی از کشورهای مرتجع کسی کنارش نیامد.  روحانی ادامه داد: همه کشورها به استثنای آن چند کشور، ترامپ را به خاطر خروج از برجام تقبیح و محکوم کردند. اگر توان این دولت برای اقناع افکار عمومی، سیاستمداران و سران جهان نبود، چنین چیزی اتفاق می‌افتاد؟ این یکی از افتخارات بزرگ تاریخ ایران است. فکر نمی‌کنم در تاریخ سابقه داشته باشد که در سازمان ملل یا دادگاه بین‌المللی لاهه ایران در برابر آمریکا قرار گرفته باشد و آمریکا چند بار شکست خورده باشد.  وی گفت: چرا اینها گفته نمی‌شود؟ چرا نمی‌گویند در تاریخ ایران این پیروزی‌های ملت بزرگ ایران و شکست آمریکا کم نظیر بوده است؟

همه از مذاکره می‌گویند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه الان می‌گوییم که به یک نقاط خوبی بعد از این ۸ سال رسیدیم، تاکید کرد: همه امروز به تعامل سازنده افتخار می‌کنند و هیچ‌کس نیست که بگوید تعامل سازنده خوب نیست. هیچ‌کس از تقابل با دنیا استقبال نمی‌کند و همه از مذاکره بحث می‌کنند.

خدا را شکر مذاکره را قبول کردید

روحانی در ادامه با اشاره به اظهارات برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: هرچند بعضی‌ها می‌گویند ما بیاییم بهتر مذاکره می‌کنیم؛ اما خدا را شکر مذاکره را قبول کردید. شما تشریف بیاورید.

 مهم این بود که بفهمید که راه، مذاکره و تعامل با جهان است که الحمدلله در این ۸ سال فهمیدید.

به عقب برنمی‌گردیم

روحانی تاکید کرد: ما به یک دستاوردهای بزرگی در این ۸ سال رسیدیم،  به عقب برنمی‌گردیم.  به نقطه‌هایی رسیدیم که هیچ‌کس نمی‌تواند به عقب برگردد. امروز هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید برجام بد است. امروز همه کشورها دنبال بازگشت به برجام هستند. ایران در برجام بود و اگر کمی عقب‌نشینی کرد، به‌دلیل خیانت‌های آمریکا بود. آمریکا می‌گوید که می‌خواهد برگردد، ۱+۴ می‌گوید همه به برجام برگردند، ایران می‌گوید برگردیم. همه یک حرف می‌زنیم. امروز بعد از ۸ سال حرف ما یکی شده هرچند ممکن است در شیوه‌ها اختلاف‌نظرهایی داشته باشیم؛ اما در مسائل مهمی به‌نظر واحد رسیدیم و این پیروزی بزرگ برای ملت ایران است.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه صریحا گفتند ما این کار را کردیم (از برجام خارج شدیم و تحریم‌ کردیم) تا نظام را سرنگون کنند، گفت: بعد از ۶ماه دیدند نمی‌شود و آمدند دنبال مذاکره. ترامپ یکی از مهم‌ترین مقامات شرق آسیا را برای مذاکره نزد مقام معظم رهبری فرستاد. ده‌ها‌بار از خود من درخواست مذاکره و دیدار کرد و مسوولان مختلف کشورها را واسطه کرد. این به معنای شکست نبود؟

مذاکره

روحانی افزود: آمریکایی‌ها دیدند که نمی‌شود ایران را شکست دهند، بنابراین بایدن در تبلیغات انتخاباتی‌اش رسما اعلام کرد اگر پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شوم، به برجام برمی‌گردم. وقتی ملت آمریکا به وی رای بیشتر داد، یعنی هم برجام و تعامل را انتخاب کرد؛  بنابراین به وین آمدند و امروز نیز شاهد حل‌وفصل مسائل اصلی با آمریکا هستیم.

رئیس‌جمهوری گفت: این دولت کار تفاهم را انجام داده و به همین دلیل فعل ماضی به کار می‌برم فعل مضارع نداریم. ما کارمان را انجام داده‌ایم و تمام کردیم. به قولی که درباره رفع تحریم‌ها به ملت ایران دادیم وفادار ماندیم، یکبار در سال ۹۴ و یکبار در سال ۱۴۰۰ تحریم را شکستیم وکارمان را انجام دادیم.

روحانی اضافه کرد: آقای بایدن ماه‌ها قبل در تبلیغات انتخاباتی رسما اعلام کرد که اگر پیروز شود به برجام بازمی‌گردد و زمانی این را گفت که در رقابت تنگاتنگ با رقیب خود قرار داشت و این نشان می‌دهد که نظر مردم آمریکا هم بر این مبنا بوده است و از آنجا که مردم آمریکا به بایدن رأی بیشتری دادند، بنابراین آنها هم فهمیدند که راه اصلی، تعامل و مذاکره است، از این‌رو در وین پای میز مذاکره آمدند. وی افزود: به مردم قول دادیم تا پایان این دولت کرونا را هم مهار می‌کنیم؛ البته من دست همه مدافعان سلامت را می‌بوسم؛ چراکه کار بزرگ بر دوش آنها و ملت ایران بوده و همه همکاری کردند که به این نقطه رسیدیم و از قله به سمت سرازیری در حال حرکت هستیم. با ادامه واکسیناسیون در کشور هفته‌های بهتری را پیش رو خواهیم داشت. این بیماری و ویروس را تا پایان دولت، مهارشده تحویل خواهیم داد و در تولید واکسن داخلی هم با یک حرکت بسیار خوب شاهد تحول بزرگ خواهیم بود.