وی افزود: پرونده هر داوطلب و اطلاعات مربوط به وی به‌طور مستقل و انفرادی مطرح می‌شود و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در هر مورد علاوه‌بر اطلاعاتی که ممکن است هر عضو شورای نگهبان داشته باشد، اطلاعات و نتیجه تحقیقات و استعلامات از مراکز مختلف قضایی، انتظامی، امنیتی، نظارتی و... در پرونده هر داوطلب وارد، تنظیم و به اطلاع اعضای شورای نگهبان می‌رسد. با توجه به شرایط هر پرونده بحث‌های لازم بین اعضا انجام می‌شود. در این دوره در یکی از پرونده‌ها، بیش از چهار ساعت بحث و بررسی صورت گرفت و اعضای شورا به شکل تفصیلی نظرات خود را اعلام کردند.

ره‌پیک در ادامه مطلب خود نوشت: امکان دارد در برخی از موارد به‌دلیل لزوم بررسی بیشتر و وجود دلایل و توضیحات جدید به درخواست اعضای شورا پرونده یا پرونده‌هایی مورد بررسی مجدد و حتی رای‌گیری دوباره قرار گیرد. در دوره حاضر نزدیک به ۱۰ پرونده دوبار و یک پرونده سه‌بار در معرض بررسی و رای قرار گرفت.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در عین حال گفت: شورای نگهبان و اعضای آن همچون سایر نهادها و اشخاص مصون از اشتباه و نقص نیستند؛ اما به‌ویژه در این دوره از بررسی‌ها تلاش فوق‌العاده خود را برای بررسی دقیق، عادلانه و همه جانبه براساس ضوابط قانونی و شرعی به‌کار گرفت تا وظیفه خود در این امر خطیر را در برابر خداوند متعال و ملت شریف ایران اسلامی انجام دهد.

ره‌پیک در گفت‌وگو با  برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه دوم سیما نیز گفت: درباره یکی از نامزدها حدود ۴ ساعت در شورای نگهبان بحث کردیم، تمام ۴۰ پرونده داوطلبان در صحن شورای نگهبان مطرح و بررسی شده است.

به گزارش «ایسنا» ره‌پیک تصریح کرد: حدود ۱۰ پرونده را ۲ بار بررسی و ۲ بار برای آنها رای‌گیری کردیم و یک پرونده را سه بار رای‌گیری کردیم.

وی ادامه داد: صرف اینکه بستگان درجه یک داوطلبی در خارج از کشور اقامت داشته باشند، نمی‌تواند دلیل عدم احراز باشد. قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان درعین حال تصریح کرد: مصوبه‎ لازم‌‎الاجرایی داریم که مسوولان و فرزندانشان در بعضی کشورها نباید تحصیل کنند و اگر مصداق این مورد شود، مورد بررسی قرار می‎گیرد.

به گزارش «ایسنا» عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۲۱ با بیان اینکه پرونده داوطلبان در شورای نگهبان به دقت مورد بررسی قرار گرفت، درباره دلایل عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها گفت:  چون احراز شرایط است، فقط می‌توانیم بگوییم آقای الف یا ب  این شرایط را واجد نبودند و چیز بیشتری نمی‌توانیم بگوییم.