روایت روحانی از دستورات برجامی رهبری

ایشان چند هفته پیش دستوری راجع به وین دادند که آن دستور را ابلاغ کردم. روحانی افزود: ممکن است کسی بگوید موفقیت‌هایی که شما دارید، رهبری هدایت کرده و به شما کمک کرده است، البته که این چنین است همیشه رهبری حمایت کرده، همیشه رهبری کمک کرده، مگر می‌شود بدون کمک، مگر می‌شود بدون هدایت و ارشاد رهبری؛ در همه مراحل این‌طور بوده است.

چرا از مذاکرات وین ناراحتید؟

او روز گذشته در ادامه سخنانش با بیان اینکه واقعا عجیب است زمانی که می‌خواهیم تحریم را برداریم یک عده مرثیه می‌خوانند و ناراحت می‌شوند، گفت: نمی‌شود عده‌ای بگویند ما به فکر مردم هستیم، اما وقتی می‌خواهد تحریم برداشته شود ناراحت باشند و روضه‌خوانی کنند. مرثیه خوانی برای زندگی مردم با روضه‌خوانی برای برداشته شدن تحریم قابل جمع نیست.

به گزارش «ایسنا» روحانی با اشاره به کسانی که از مذاکرات وین ناراحت هستند اظهار کرد: چرا از مذاکرات وین ناراحتید؟ اینها فکر می‌کنند وین همین بغل هاست درحالی‌که وین یک شهر دیگر است. مدام می‌گویند چرا مذاکره می‌کنید. درحالی‌که این دولت در هشت سال خود مذاکره‌ای نکرد مگر اینکه از آن موفق بیرون بیاید. به گزارش «ایرنا»، وی گفت: می‌گویند چرا وین را رها نمی‌کنید. وین مرکزی هست که در آنجا مذاکره می‌کنند.

وی تصریح کرد: این دولت چه بخواهند و چه نخواهند در هشت سال مذاکره‌ای نکرد الا اینکه موفق بیرون آمد شرایط این دولت با شرایط قبل فرق می‌کند. بعضی‌ها بودند نرفتند در مذاکره‌ای مگر اینکه قطعنامه‌ای علیه کشور گرفتند و آمدند. ما هیچ مذاکره‌ای انجام ندادیم مگر اینکه پایانش پیروزی بود.

به گزارش «ایرنا‌»، روحانی ادامه داد: به ملت قول می‌دهم پایان مذاکرات وین پیروزی ملت ایران است و همین امروز قدم‌های بسیار بزرگی ما برداشتیم. به گزارش «ایسنا‌» روحانی با تاکید بر اینکه معیار برای ما زندگی مردم است یادآور شد: به‌خاطر همین تحریم ما ۲۰۰۰ قلم جنس را ممنوع کرده‌ایم که این باید برداشته شود تا کالاها بیاید. برای راحتی مردم و برای صادرات و واردات نباید مشکلی پیش پای مردم باشد. ما می‌خواهیم مشکل صادرات و واردات را برداریم، اما شما چرا ناراحت می‌شوید. ما می‌خواهیم تحریم را برداریم، اما یک عده‌ای عزاداری می‌کنند. وی اضافه کرد: والله بالله اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشت و به‌دنبال منافع حزبی، جناحی و قبیله‌ای رفت به مردم خیانت کرده است. منافع و مصالح ملی و زندگی مردم برای ما اصل است؛ چراکه مردم باید به راحتی زندگی کنند.

رئیس‌جمهور همچنین بیان کرد: هدف ما این بود که دشمن را وادار کنیم یک روزی بگوید غلط کردم و این کار را هم کردیم، اما باز مدام عده‌ای می‌گویند چه کار کرده اید؟ مگر آمریکا چند بار باید بگوید فشار حداکثری و جنگ اقتصادی علیه ایران غلط بوده و این چیزی است که مسوولان آمریکایی در این مدت بارها اعلام کردند. پیروزی از این بالاتر، دشمن ما مُصر بوده پای میز بیاید و ما هم رفته ایم.

وی با اشاره به اینکه مسیر ما در این مدت درست بوده است، خاطرنشان کرد: البته ممکن است کسی بگوید که این مسیر درست که به اهدافتان رسیدید به‌خاطر صبر مردم بوده که این حرف کاملا درست است و ما به‌خاطر مقاومت مردم به اینجا رسیدیم، دولت که چیزی نیست و تنها نماینده مردم است. آنهایی هم که به دولت توهین می‌کنند در واقع به ملت توهین می‌کنند؛ چراکه ما هیچ چیزی جز رای و اعتماد مردم نداریم.

دفاع از دور زدن تحریم‌ها

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش گفت: ما هم در این سه سال و نیم تحریم را دور زدیم و حتی بیشتر هم دور زدیم البته کار خوبی انجام دادیم، هر کسی تحریم را دور زده، باید دست او را بوسید. دور زدن تحریم یعنی مخالفت کردن با ظلم یعنی مبارزه کردن با جلاد و ظالم که کار بسیار خوبی است. در این مدت طولانی هیچ فسادی نبود با آنکه پیچیده‌تر و سخت‌تر هم بود. رئیس دولت دوازدهم با اشاره به قولی که به مردم داده است، گفت: به مردم قول دادم و از چند ماه پیش گفتم که دولت برای رفع تحریم و شکستن کمر کرونا تمام توان خود را به کار می‌گیرد و کار می‌کند که تا امروز موفق بوده‌ایم.  

روحانی تصریح کرد: اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشته و به‌دنبال منافع حزبی و جناحی و قبیله‌ای برود، بی‌تردید خیانت کرده است و برای دولت زندگی مردم و منافع ملی اصل اساسی است.

وی با بیان اینکه هدف دولت این بوده که دشمن را وادار به پذیرش اشتباه خود کند، گفت: امروز ما این کار را کرده‌ایم و دولت جدید آمریکا بارها اعلام کرده که فشار حداکثری علیه ملت و دولت ایران اشتباه بوده است و شکست را قبول کرده و اصرار داشت که پای میز مذاکره بیاید. بنابراین مسیر ما درست بوده است.