گروهی ۴۳ نفره از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی در پی درگیری‌های اخیر میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت قدس با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران از دولت بایدن خواستند در حمایت از منافع رژیم صهیونیستی، مذاکرات احیای برجام را متوقف کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از نشریه نیوزویک، سناتورهای آمریکایی درخواستشان را روز چهارشنبه در نامه‌ای به بایدن مطرح کردند. این گروه از قانون‌گذاران آمریکایی همچنین در نامه مذکور با مطرح کردن ادعاهایی دیگر علیه ایران، با طرح برخی ادعاها آورده‌اند: «آمریکا در مذاکرات فعالانه با ایران مشارکت دارد و به‌طور بالقوه میلیاردها دلار را با لغو تحریم‌ها برایشان فراهم می‌کند که بدون شک به ایران کمک می‌کند تا از حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی حمایت کند که به آمریکایی‌ها و دیگر متحدانمان حمله می‌کنند. ما از شما می‌خواهیم فورا به مذاکرات با ایران پایان دهید و روشن کنید که لغو تحریم‌ها اتفاق نخواهد افتاد.»

حمایت مقامات آمریکایی از منافع رژیم صهیونیستی در درگیری‌های اخیر درحالی است که نوار غزه و کرانه باختری شاهد درگیری شدید و گسترده بین گروه‌های مقاومت و اشغالگران از عصر دوشنبه ۱۰ مه است و مقاومت به تعهد خود عمل کرد چون به ارتش اشغالگر هشدار داده بود  دست از حملات و تجاوزات به مسجدالاقصی و کوچاندن ساکنان شیخ جراح در شهر اشغالی قدس بردارد در غیر ‌این صورت با حملات مقاومت روبه‌رو خواهد شد.

براساس این گزارش، درخواست سناتورهای آمریکایی برای متوقف کردن مذاکرات وین در پی آن مطرح می‌شود که مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات در هفته‌های اخیر برگزار شده است. آمریکا و ایران تاکنون مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

  واکنش بلینکن

این درحالی است که وزیرخارجه آمریکا در واکنش به این درخواست سناتورهای آمریکایی، بر تداوم مذاکرات وین درخصوص احیای توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از تایمز او اسرائیل، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا روز جمعه گفت: «من نمی‌توانم چیز خاصی درخصوص دخالت ایران [در شرایط غزه] بگویم.» بلینکن در صحبت‌های خود تصریح کرد که آنها باید هرچه در توان دارند برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای انجام دهند.

بلینکن با مطرح کردن این ادعا که ایرانی که سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد، می‌تواند «بی‌محابا‌تر» به دیگر اقدامات بپردازد، در واکنش به درخواست جمهوری‌خواهان برای پایان دادن به مذاکرات وین بیان کرد: «مذاکرات در وین در جریان است تا ببینیم که می‌توانیم با پایبندی دوجانبه به برجام بازگردیم یا نه و این مذاکرات ادامه خواهد یافت.»

  مذاکرات وین در موقعیت کلیدی

همزمان با این تحولات دیپلمات‌های اروپایی که در مذاکرات احیای برجام در وین مشارکت دارند، در اظهاراتی از پیشبرد روند آن خبر دادند و گفتند که مذاکرات در موقعیتی کلیدی قرار گرفته است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه العربیه، همزمان با برقراری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، منابع اروپایی که در مذاکرات مشارکت دارند، گفتند که «رایزنی‌ها درباره تحریم‌ها چیزی است که ایجاد یک گشایش در مذاکرات را به تاخیر می‌اندازد.»

این منابع روز پنج‌شنبه به العربیه گفتند: «ما به رسیدن به یک گشایش نزدیک نیستیم و وقتی گشایشی حاصل شود، مذاکرات پایان خواهد یافت.»

یکی از این منابع اروپایی مطرح کرد: «به موقعیتی کلیدی در مذاکرات رسیده‌ایم. تعهدات هسته‌ای واضح هستند و درحال‌حاضر مشخص است که ایران باید چه کاری انجام دهد.»

این منبع همچنین تایید کرد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بهره‌مندی سایرین از نظرات و تجربیات او در زمینه تعهدات هسته‌ای، به مشارکت در یکی از جلسات مذاکرات وین دعوت شده است.