کاهش ۱۴ درصدی فوت‌شدگان کرونا

از سوی دیگر در استان تهران نیز مطابق گزارش وزارت بهداشت در هفته اخیر، شاهد کاهش ۲/ ۲ درصدی موارد مثبت بستری، کاهش ۱۱ درصدی تعداد افراد فوت شده و کاهش حدود ۵/ ۲۰ درصدی موارد سرپایی مثبت شناسایی‌شده بوده‌ایم. به گزارش «ایسنا» در عین حال در هفته اخیر روند بستری و موارد فوتی در استان تهران ناگهان تغییر مسیر داده و کاهشی شده است. البته بروز موارد بستری هنوز از متوسط کشوری بالاتر است و میزان مرگ و میر از متوسط کشور کمتر است. در همین‌حال در حال‌حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

احتمال بازگشت پیک کرونا

با توجه به کاهش آمار جان‌باختگان درکل کشور، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این‌خصوص گفت: وضعیت کشور به شکلی است که از قله بیماری عبور کرده‌ایم اما باید بدانیم از نظر زمانی بستری‌ها و فوتی‌ها معمولا تاخیر ۱۲ روزه دارند یعنی حتی اگر کاملا سیر نزولی را طی کنیم و به کف برسیم بازهم تا چند روز بعد مرگ‌و‌میر ادامه خواهد یافت به همین دلیل هم است که تعداد شهر‌های قرمز کم شده است اما تعداد شهرهای نارنجی اضافه شده و هنوز خطر وجود دارد. انتظار داریم طی هفته‌های آینده این سیر نزولی ادامه پیدا کند و به مرحله‌ای برسیم که تعداد ورودی به بیمارستان و مرگ و میر کاهش یابد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: ما چند شهر کوچک داریم که هنوز به قله بیماری نرسیده‌اند و ۴۶ شهر قرمز داریم که میزان بستری آنها نسبت به ۱۰۰‌هزار نفر جمعیت بالا است. نکته خوب این است که ۲۶ استان از قله عبور کرده‌اند و سیر نزولی را طی می‌کنند. از ۵ استان دیگر هم در ۲ یا ۳ استان سیر نزولی‌ آغاز شده و در یک یا دو استان هم به قله رسیده است. ما طی روندی که داشتیم و تجربه خوزستان به این شکل بود که اهواز و جنوب خوزستان به قله رسید ولی بعد از یک هفته چون سایر شهرها به قله رسیدند، دوباره پیک زد، بنابراین نباید دچار ساده‌انگاری شد. وی درباره شیوع موارد ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور، اظهار کرد: موارد تایید شده سوش هندی در جنوب کشور در استان بوشهر و هرمزگان داریم و سوش آفریقای‌جنوبی تایید شده را در هرمزگان و آذربایجان‌غربی داریم. با هوشیاری و تجربه‌ای که دانشگاه‌ها کسب کرده‌اند توانستند بیماری را کنترل کنند. اکثر مبتلایان شناسایی شده خارجی هستند و قرنطینه کامل شدند، این افرادی هم که مبتلا بودند و قرنطینه شدند، مرگ‌و‌میر نداشتند. ایرج حریرچی، معاون‌کل وزیر بهداشت نیز در یک برنامه تلویزیونی با بیان تفاوت رنگ‌بندی کرونایی استان‌ها در پیک چهارم با سه پیک قبلی اظهار کرد: تا سه هفته آینده، رنگ قرمز شهرها زرد نخواهد شد.

سرعت در روند واکسیناسیون در کشور

در کنار کاهش آمار مبتلایان به کرونا در کشور با عبور از موج چهارم کرونا، حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته اعلام کرد که طبق برنامه وزارت بهداشت، تا پایان تیرماه ۱۳میلیون نفر در گروه پرخطر در کشور واکسینه خواهند شد. خبری قابل‌توجه که در صورت تحقق آن می‌توان به پاییزی آرام‌تر از سال گذشته دل‌خوش کرد. بنابر اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۷۴۴ نفر دز اول واکسن کرونا و ۲۷۶ هزار و ۶۶۷ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۱۱ دز رسیده است. همچنین با آغاز به کارسامانه ثبت نام وزارت بهداشت برای واکسیناسیون کرونا پس از اتمام تزریق واکسن به سالمندان بالای ۸۰سال از هفته دیگر واکسیناسیون افراد ۶۵ تا‌۸۰سال با ثبت‌نام دراین سامانه آغاز خواهدشد. در همین حال با ورود واکسن‌های خریداری شده و ورود آنها به کشور به‌نظر می‌رسد که روند واکسینه‌کردن مردم در مقابل ویروس کرونا سرعت بیشتری خواهدگرفت. در همین راستا حسن روحانی شنبه شب در دیدار جمعی از مسوولان وزارت بهداشت و تعدادی از مدیران شرکت‌های فعال در زمینه تولید واکسن کرونا گفت: بسیار امیدواریم که تا اواسط خرداد واکسن‌های خریداری شده از کواکس و دیگر کشورها وارد کشور شده و با توجه به واکسیناسیون بخشی از گروه‌های پرخطر مثل کادر درمان و افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای، واکسیناسیون عمومی دیگر گروه‌ها نیز با سرعت بیشتری پیش برود و به تدریج با وارد عرصه‌شدن واکسن‌های داخلی از اواخر خرداد نیز به روندی اطمینان‌بخش در واکسیناسیون برسیم.  وی همچنین گفت: بنابر گزارش‌های ارائه شده واکسن «کوپاستور» از اواخر اردیبهشت در دسترس قرار دارد و واکسن برکت نیز در خرداد ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

زمان واکسیناسیون بیماران خاص

علیرضا رئیسی نیز روز گذشته درباره واکسیناسیون بیماران خاص، گفت: اواخر خرداد نوبت واکسیناسیون بیماران خاص شامل مبتلایان سرطان فعال، افراد پیوندعضو شده، دیالیزی، مبتلایان تالاسمی، هموفیلی و... است. ما بانک اطلاعاتی این افراد را از بیمه تامین اجتماعی و سلامت داریم و به آنها پیامک می‌دهیم.

جزئیات محدودیت سفر در آخر هفته

همزمان با واکسیناسیون کرونا در کشور، دولت محدودیت‌هایی را برای تعطیلات آخرهفته درنظر گرفته است. در همین راستا، محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره ممنوعیت‌های وضع‌شده برای جلوگیری از سفرهای منتهی به تعطیلات عید فطر، گفت: تردد بین استانی در کلیه استان‌های کشور فارغ از رنگ‌بندی‌ها ممنوع است. این موضوع شامل شهرهای یک استان نمی‌شود؛ به‌عنوان مثال اگر فردی بخواهد از کاشان به اصفهان برود چون هر دو شهر در یک استان است، شامل ممنوعیت نخواهد شد. وی افزود: در این ممنوعیت‌ها استان تهران و البرز یک استان در نظر گرفته می‌شود و ممنوعیت تردد بین استانی شامل حال این دو استان نمی‌شود. سرهنگ رسول ابراهیمی جانشین معاون عملیات ترافیک راهور نیروی انتظامی هم گفت: از ساعت ۱۲ روزهای ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت ماه ورود و خروج خودروها به همه شهرها اعم از قرمز، نارنجی و زرد ممنوع است.

لغو صدور مجوز سفر

از سوی دیگر ایمان قربانی مشاور فرماندار و مدیر روابط‌عمومی فرمانداری تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه در تعطیلات آخرهفته هیچ‌گونه تردد‌ بین شهری نخواهیم داشت، گفت: از شهروندان می‌خواهم از مراجعه بی‌مورد به فرمانداری تهران خودداری کنند چرا‌که صدور مجوز تردد توسط فرمانداری تهران صورت نخواهد گرفت. در همین حال ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت گفت: در تعطیلات عید‌فطر یک عده می‌خواهند نماز برگزار کنند و یک عده هم می‌خواهند پارتی بگیرند؛ این ویروس ایدئولوژیک برخورد نمی‌کند. هرجا که افراد باهم نفس‌به‌نفس شوند و افراد جمع شوند انتقال آن افزایش می‌یابد.

مرگ ۳۸۶ نفر دیگر

آخرین گزارش وزارت بهداشت نیز از جان‌باختن ۳۸۶ بیمار کووید-‌۱۹ طی ۲۴ساعت گذشته خبر می‌دهد. همچنین در این بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۱۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند. پنج هزار و ۵۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت‌مراقبت قرار دارند.