تهران در قله موج چهارم کرونا

با این حال به‌نظر می‌رسد که از هفته‌های آتی میزان مبتلایان و بستری‌ها به مرورکاهش پیدا کند. تحلیل داده‌های آماری وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد ایران از قله خیز چهارم سراسری کرونا عبور کرده است؛ هر چند هنوز با کوچک‌ترین غفلتی به دوران اوج خود برمی‌گردد. در همین حال به‌رغم موج شدید کرونا در کشور به‌دلیل شیوع ویروس انگلیسی کرونا، وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد: در این پیک گرچه ویروس کشنده‌تر و مهاجم‌تر بود، اما با همه این اوصاف ما ۵/ ۲ برابر میزان بستری پیک سوم، بیمار بستری داشتیم، اما مرگ‌و‌میرها گرچه یکی هم برای ما زیاد بود، اما به نسبت سرپایی و بستری، نصف پیک قبلی بود. همزمان علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در جلسه ستاد، با بیان اینکه هنوز ۱۹۸ شهر قرمز داریم گفت: در کل پیش‌بینی کاهش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی را طی هفته‌های آتی داریم‌. وی افزود: الان ورودی بیمارستان‌ها در حال یکسان شدن با خروجی بیمارستان‌ها است که نشانه خوبی است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: استان مازندران آخرین استانی بود که پیک سوم را تجربه کرد، ولی به یکباره با ویروس انگلیسی وارد پیک چهارم بیماری شد بنابراین نباید غفلت کنیم. وی درباره وضعیت بیمارستان‌ها، گفت: چون تازه از پیک عبور کردیم هنوز بیمارستان‌ها مملو از بیمار است و پذیرش بیمار غیراورژانسی نداریم‌. در اوج بیماری پیک سوم در یک روز ۲۳ هزار بیمار بستری داشتیم در حالی که در این پیک به بستری روزانه ۵۰ هزار نفر رسیدیم.

افزایش ۴۰ درصدی مرگ در تهران

در تهران البته وضعیت متفاوت است و آن‌طور که رئیسی گفته در این استان هنوز به قله بیماری نرسیده‌ایم. به گزارش «ایسنا» به نقل از وزارت بهداشت، در استان تهران در هفته اخیر تعداد موارد مثبت سرپایی شناسایی شده، ۱۳۸۱۳ نفر بوده است. همچنین تعداد موارد بستری جدید ۴۱۲۷ نفر و تعداد موارد فوتی نیز ۴۵۰ نفر بوده است. در هفته اخیر در تهران نسبت به هفته ماقبل، افزایش ۱۸ درصدی موارد مثبت بستری، افزایش ۵/ ۴۰ درصدی تعداد موارد مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری و افزایش حدود ۳۲ درصدی موارد سرپایی مثبت شناسایی شده را شاهد بوده‌ایم.در عین حال در هفته اخیر افزایش موارد بستری و فوت تهران تداوم یافته و بار بسیار بالایی دارد. بروز موارد بستری از متوسط کشور بالاتر رفته و مرگ‌و‌میر هم به متوسط کشور نزدیک‌تر شده است.در همین راستا نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در گفت‌و‌گو با رادیو سلامت گفت: ظرفیت ما در استان تهران حدود ۱۰ هزار تخت برای بیماران کرونایی است و در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ تخت مورد استفاده بیماران بستری قرار گرفته است. ضمن اینکه هنوز در قله پیک چهارم کرونا قرار داریم و از تعداد بیماران کم نشده است.براساس گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

شناسایی چند مورد ویروس آفریقایی

در کنار این طرح‌ها و عبور از موج چهارم کرونا حالا احتمال ورود کرونای هندی و آفریقایی به یکی از نگرانی‌های جدی کشور تبدیل شده است. همچنان که روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: نگرانی ما از ویروس آفریقایی بیش از جهش‎‌های دیگر کروناست. جهش‌های این ویروس، از ویروس هندی و برزیلی پیچیده‌تر است و در مقابل واکسن‎‌ها نیز مقاومت بیشتری دارد. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم در این خصوص تصریح کرد: ویروس آفریقای جنوبی بسیار چموش است. زمانی که یک سال از عمر ویروس بگذرد جهش آن طبیعی است و نسبت به داروها مقاوم می‌شوند. از طرفی ویروس از نژاد و بدنی به بدنی دیگر منتقل می‌شود و جهش دیگری می‌کند. حتی با تزریق واکسن، ویروس تلاش می‌کند سیستم ایمنی را دور بزند که ویروس آفریقایی چنین کاری می‌کند. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه چندین مورد ویروس آفریقای جنوبی در جنوب کشور ما شناخته شده است گفت:چند نفر فرد کرونا مثبت هندی هم داشتیم که منتظر جواب تست سکانسی آنها هستیم و تا آخر امشب (دیشب)برایمان مشخص می‌شود که ویروس هندی هم به کشور رسیده یا خیر.

میزان بیماران رسمی کرونایی کشور

براساس اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۹۴ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را به‌دلیل این بیماری از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۲ هزار و ۴۸۴ نفر رسید. همچنین در این مدت براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۶۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۱۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۵۵ نفر رسید.

میزان تزریق واکسن

همچنین بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۹۵۶ هزار و ۴۲۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۱۸ هزار و ۶۳۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۴ دُز رسید.

زمان‌بندی واکسیناسیون

در همین ارتباط روز گذشته علیرضا رئیسی درباره واکسن‌ کرونا با بیان اینکه فاز یک واکسیناسیون شامل کادر بهداشت و درمان را به پایان رساندیم ‌و با اطمینان می‌گویم پزشک یا پرستاری در کشور نیست که در لیست باشد و واکسن دریافت نکرده باشد، گفت: در فاز دوم واکسیناسیون گروه‌ سنی ۸۰ سال به بالا را آغاز کردیم و یک میلیون و ۱۴۷ هزار سالمند بالای ۸۰ سال داریم که واکسیناسیون آنها را آغاز کردیم و فکر می‌کنم تا پایان این هفته این فاز به اتمام برسد و در هفته بعد فاز ۷۵ تا ۸۰ سال را آغاز می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما یک سالمند را بدون واکسن نخواهیم گذاشت گفت: اگر تا پایان هفته ۸۰ ساله‌ای باقی ماند که با او تماس نگرفتیم می‌توانند وارد سامانه salamat.gov.ir شده و با ثبت کد ملی و تاریخ تولد و شماره تلفن منتظر تماس ما باشند. برای جلوگیری از تجمع هر چند مرکز در یک سالن ورزشی بزرگ یا مصلاها واکسیناسیون را انجام می‌دهند. پیش‌بینی ما این است که تا پایان خرداد ماه فاز دوم واکسیناسیون را تکمیل کنیم. حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار سالمند داریم که تا موعد مقرر واکسن دریافت می‌کنند. فاز سوم هم از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد است و افراد و گروه‌های پرخطر و مراکز تجمعی واکسینه خواهند شد. واکسن داخلی هم به دستمان می‌رسد و در فاز چهارم افراد با واکسن داخلی واکسینه خواهند شد و تا پایان سال تمام گروه‌های هدف واکسینه می‌شوند. به گزارش «ایلنا» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از مهرماه سال جاری واکسیناسیون فاز ۴ کووید-۱۹ در کشور که واکسیناسیون عمومی است، آغاز می‌شود.