در همین حال به گفته محمدحسن ذی‌بخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری براساس تصمیم وزارت بهداشت در خصوص پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی و همچنین شناسایی ویروس جهش‌یافته در هند و پاکستان، پروازها به/  از دو کشور هند و پاکستان ممنوع شده و پرواز برنامه‌ای بین ایران و هند وجود ندارد. ازسوی دیگر، تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: هیچ پرواز برنامه‌ای به مقصد هندوستان نداریم و برخی پروازها به صورت موردی و برای بازگرداندن دانشجویان و ایرانیان از هند انجام می‌شود. پیش از این کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از ادامه پروازهای ایران و هند با وجود شیوع بالای کرونا در این کشور انتقاد کرده بود. این اولین بار نیست که وزارت بهداشت درخواست توقف پرواز بین کشورهای دیگر با ایران را به دلیل شیوع کرونا می‌کند.

وزیر بهداشت روز ۱۴ فروردین سال‌جاری هم در پی افزایش شیوع کرونا در کشور ترکیه و قرمز شدن وضعیت این کشور در نامه‌ای به فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بر ضرورت توقف یک هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با این کشور تاکید کرده بود. در همین حال به‌دنبال خطر ورود ویروس هندی به کشور روز گذشته جلسه فوق‌العاده کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی در وزارت کشور برگزار شد. در این جلسه بازگشت مسافران ایرانی از هند مورد بررسی قرار گرفت.

درخواست روحانی از استانداران

در همین حال روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه امروز یک خطر دیگر در پیش‌روی ماست و آن، ویروس هندی است، گفت: ویروس هندی از ویروس انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و... بدتر است. اگر این ویروس دومرتبه وارد کشور شود، ما مشکل بزرگ پیدا می‌کنیم. به گزارش «ایرنا» او در عین حال از استاندارهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و حتی استان‌های جنوبی مانند کرمان و هرمزگان خواست تا مراعات کنند و بدانند تکلیف بزرگی بر عهده‌شان است که این ویروس خطرناک وارد کشور نشود.

دو هفته آینده حساس است

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه راهی نداریم در این هفته و هفته آینده تمام توان خود را به کار گیریم، اظهار کرد: متولیان نظارت باید نظارت خود را تشدید کنند؛ چه در مناطق قرمز و چه در مناطق نارنجی. از قرارگاه می‌خواهیم تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهند و نظارت را چه در اصناف و چه در ادارات تشدید کنند و الا نمی‌توانیم از موج چهارم خلاصی یابیم. رئیس‌جمهور گفت: دو هفته آینده حساس است و امکانات بهداشتی و درمانی ما نامحدود نیست و محدودیت دارد. نیروی انسانی ما هم توان مشخصی دارد و سطح تحمل مردم نیز سطح خاصی است. به گزارش «ایرنا» روحانی با بیان اینکه مردم هم باید مراقبت را بالا ببرند، تصریح کرد: امروز گزارش داده شد که مردم هم مراقبت نمی‌کنند و سرجمع رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر ۶۰ درصد است در حالی که رعایت پروتکل‌ها باید بالای ۸۰ و ۹۰ درصد برسد تا از این موج عبور کنیم. به گفته رئیس‌جمهوری، آمارها و ارقام‌ها نگران‌کننده است.

درخواست رئیس‌جمهوری و دیگر مقامات برای جلوگیری از ورود ویروس کرونای جهش‌یافته هندی درحالی صورت می‌گیرد که هند اکنون یکی از کشورهای با شیوع بالای کرونا در جهان و بعد از برزیل دومین کشور از نظر تعداد مرگ‌و‌میر است. به طوری که در روزهای گذشته تعداد موارد مرگ روزانه کرونا در این کشور به بالای ۲۶۰۰ نفر در روز رسیده است. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته این کشور با بیش از ۳۴۶ هزار مبتلا و ۲۶۲۴ فوتی کرونا روبه‌رو بوده است. گزارش‌های منتشر شده از هند حاکی از این است که بیمارستان‌های این کشور به شدت با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس کرونا برای تحویل گرفتن اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی‌کنند. همچنین براساس گزارش‌ها افزایش روزانه تعداد موارد ابتلا به کرونا دراین کشور، نظام سلامت هند را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

فاجعه جدید ویروس هندی

همزمان روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا نسبت به ویروس هندی کرونا هشدار داد.

به گزارش «ایسنا» رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: ویروس جهش‌یافته هندی به شدت مسری است که میزان تلفات بالایی دارد و گفته می‌شود حتی از ویروس‌های جهش‌یافته دیگر شدیدتر است. استان‌هایی که در مرز شرقی کشور در همسایگی افغانستان و پاکستان قرار دارند باید مراعات کنند و توصیه شد استانداران تمهیدات لازم را بیندیشند. ازسوی دیگر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در صورت ورود این نوع از کرونا به کشور، فاجعه‌ای به فاجعه‌های قبلی اضافه خواهد شد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: براساس گفته هندی‌ها انتقال این نوع جهش‌یافته از ویروس بسیار سریع است. این در حالی است که نمی‌دانیم واکسن‌های کرونایی که اکنون تزریق می‌کنیم یا کسانی که پیش‌تر کرونا گرفتند نسبت به ویروس جدید هم ایمنی خواهند داشت یا خیر.

وضعیت بحرانی کرونا در ۲۵ استان

همه اینها در حالی است که به گفته رئیسی وضعیت روند بیماری در کشور همچنان مناسب نیست و روند صعودی است. وی گفت: اکنون ۱۸ استان کشور روند همچنان صعودی دارند و هفت استان هم روند به شدت صعودی را تجربه می‌کنند. رئیسی با بیان اینکه ۲۵ استان اصلا در وضعیت خوبی نیستند افزود: هفت استانی که بیشترین روند صعودی را دارند شامل استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان است. البته ۱۸ استان دیگر هم روند صعودی دارد.

به گفته سخنگوی ستاد کرونا، در تعدادی از استان‌ها نسبتا به نظر می‌رسد در حال نزدیک شدن به قله هستیم. استان‌هایی مثل مازندران، خوزستان، قزوین، فارس، تاحدودی اردبیل، یزد و کردستان روند نسبتا ملایم‌تری طی می‌کنند. در عین حال تعدادی از استان‌ها روند نزولی را آغاز کردند.

۳۷۴  نفر دیگر قربانی کرونا شدند

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در شبانه روز گذشته ۳۷۴ بیمار کرونایی جان خود را از دست داده‌اند ‌که با احتساب آن، شمار قربانیان کرونا در کشور از ۶۹ هزار نفر عبور کرد. به گزارش «ایسنا» در این بازه زمانی ۱۸ هزار و ۲۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۹۱۲ نفر از آنها بستری هستند. همچنین پنج هزار و ۱۵۶ بیمار بدحال نیز در آی‌سی‌یو بستری شدند. در همین حال به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در هفته گذشته شاهد افزایش ۴۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده ناشی از کرونا نسبت به هفته قبل‌تر بودیم. وی گفت: استان‌های مرکزی، همدان، البرز، قزوین و لرستان دارای بالاترین میزان بروز موارد مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری در کشور بوده‌اند.


آغاز ثبت‌نام برای واکسیناسیون کرونا؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سامانه جامع واکسیناسیون کرونا به زودی در کشور راه‌اندازی می‌شود و افراد می‌توانند در این سامانه شغل و بیماری خود را اظهار کرده و از زمان تزریق واکسن خود مطلع شوند.

علیرضا رئیسی در گفت‌‌وگو با «ایرنا» درباره راه‌اندازی سامانه جامع واکسیناسیون کرونا در کشور افزود: در این سایت همه افراد می‌توانند وارد شده و خوداظهاری کنند. به طور مثال شغل و بیماری زمینه‌ای خود را در سایت مشخص می‌کنند. این موارد استعلام شده و راستی‌آزمایی می‌شود. سپس این سایت به افراد اعلام می‌کند که در فاز چندم واکسیناسیون قرار دارند.

وی ادامه داد: از اواخر تیر و مرداد ۱۴۰۰ نیز حدود زمانی تزریق واکسن هم به افراد اعلام می‌شود. به طور مثال به فرد اعلام می‌کنیم که در نیمه دوم تیر ماه یا نیمه اول مرداد ماه نوبت واکسیناسیون خواهد داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: در مراحل بعدی، مراکزی که نزدیک محل زندگی فرد است را نیز به او اعلام می‌کنیم و خود فرد می‌تواند یکی از این مراکز را انتخاب کند و بعد آن مرکز با فرد در ارتباط خواهد بود و می‌گوید که فرد در تاریخ و ساعت مشخص می‌تواند برای واکسیناسیون مراجعه کند.

رئیسی افزود: پس از تزریق دُز اول واکسن کرونا، پیامکی به تلفن شخص ارسال شده و می‌گوید که شما واکسن را دریافت کرده و اگر عارضه داشتید با شماره مشخصی تماس بگیرید. همچنین قبل از تزریق دوم به شخص اعلام می‌شود که باید برای تزریق دوم مراجعه کند. مدتی قبل از تزریق دوم واکسن کرونا از فرد استعلام می‌شود که اگر می‌خواهد مراجعه کرده یا تزریق را به زمان دیگری موکول کند، وضعیت خود را مشخص کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پس از تزریق دُز دوم نیز به فرد پیامک ارسال شده و اعلام می‌شود که جهت صدور کارت واکسیناسیون به کجا مراجعه کند. پیش از این شهنام عرشی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده بود که اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی‌بر ثبت‌نام سالمندان در سامانه «سیب» برای واکسیناسیون کرونا جعلی است. ازسوی دیگر بررسی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد بیمارستان بقیه‌الله تهران ثبت‌نام از سالمندان را برای تزریق واکسن کرونا با اعلام یک شماره تلفن آغاز کرده است.