نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز تاکید کرد گفت‌وگوهای وین صرفا با هدف بازگرداندن توافق هسته‌ای اولیه است و ایده گسترش برجام به موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران غیر‌واقع‌بینانه و غیرسازنده است. نماینده چین نیز ضمن آنکه مذاکرات فعلی را بسیار مهم خواند گفت مذاکرات وین به پیشرفت‌های مهمی دست یافته اما هنوز برخی اختلافات اساسی وجود دارند که باید رفع شوند. همزمان با این تلاش‌ها برای احیای برجام، ۲۲۰ نماینده کنگره آمریکا با امضای قطعنامه‌ای که در آن ادعاهایی درباره امور داخلی و نقش ایران در منطقه مطرح شده است خواستار تشدید تقابل دولت بایدن با ایران شدند.

همسانی مواضع چین و روسیه با ایران

به گزارش «ایرنا» سید‌عباس عراقچی از همسانی مواضع چین و روسیه با ایران ابراز رضایت کرد و گفت: «قبل از جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک در گفت‌وگوهای دو و سه‌جانبه با هیات‌های چینی و روسی متوجه شدیم تقریبا در همه موارد با آنها اشتراک مواضع داریم.» معاون وزیرخارجه با تاکید براینکه چین و روسیه تقریبا در همه موارد با ما همراهند، گفت: «تمام تحریم‌هایی که بعد از اجرایی شدن برجام وضع شده‌اند؛ چه آنها که در دوره اوباما و چه آنها که در دوره ترامپ وضع شده‌اند باید لغو شوند.» وی درباره تحریم‌های موسوم به «کاتسا» تایید کرد که ایران بر لغو همه تحریم‌ها از جمله کاتسا تاکید دارد. این دیپلمات ایرانی درباره ترتیبات اقدامات آمریکا و ایران تصریح کرد: «مواضع ما هیچ تغییری نکرده است. آمریکا ابتدا باید همه تحریم‌ها را لغو کند و ایران تنها پس از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا، به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد و این موضع ایران تغییر نخواهد کرد.» وی در عین حال با اشاره به کارگروه سوم کمیسیون مشترک که پیش‌تر با عنوان کارگروه ترتیبات و توالی (sequence) شناخته می‌شد، گفت: «این کمیسیون بر اقدامات عملی یا practical arrangements متمرکز خواهد شد. وظایف این کارگروه علاوه بر بررسی نحوه راستی‌آزمایی و مدت زمان آن، تعیین «جدول زمانی» اقدامات همه طرف‌ها برای انجام تعهداتشان خواهد بود.»

رئیس هیات مذاکره‌کننده ایرانی در پاسخ به پرسشی درخصوص تحریم‌های موسوم به چرخه دلار یا U-turn که مانع اصلی تعاملات بانکی ایران و مانع بزرگ بهره‌مندی ایران از منافع برجام است و اینکه آیا ایران برداشته شدن این تحریم‌ها را نیز مطالبه کرده، افزود: «بررسی این موضوع را باید به کارشناسان بسپاریم.» وی در عین حال اضافه کرد: «درحال‌حاضر درحال کار کردن روی موضوع تبدیل پول‌های مختلف هستیم.» رئیس هیات ایرانی حاضر در کمیسیون مشترک برجام ادامه داد: «تصمیم گرفتیم کار دو کارگروه قبلی که یکی موضوع تحریم‌های آمریکا و دیگری اقدامات هسته‌ای ایران را بررسی می‌کند، فشرده‌تر شود.»

روسیه: برجام پلاس نداریم

همزمان نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌الملل با بیان اینکه «مذاکرات وین بدون گفت‌وگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن نیز به موفقیت خواهد رسید» گفت ایده گسترش برجام به موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران غیرواقع‌بینانه و غیرسازنده است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری تاس، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل تاکید کرد: «پس از دو دور گفت‌وگو [درباره برجام در وین] تصور می‌کنم که کاملا برای همه شرکت‌کنندگان روشن بود که هدف فقط بازگرداندن توافق هسته‌ای اولیه است. بدون هیچ‌گونه مکمل یا بحث دیگری.» اولیانوف درباره زمان پایان مذاکرات وین گفت بسیار خوب است اگر این رایزنی‌ها تا ۲۱ مه به نتیجه برسد اما هیچ‌کس نمی‌تواند تاریخ دقیقی برای آن مشخص کند. وی تصریح کرد: «یک توافق موقت بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که سطح قابل قبولی از فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس (در ایران) را درنظر می‌گیرد اما روز ۲۲ مه به پایان خواهد رسید. جدا از این، در ماه ژوئن نیز انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور جدید در ایران برگزار خواهد شد.»

اولیانوف در ادامه درباره حضور غیرمستقیم آمریکا در وین نیز گفت: «نباید انتظار برقراری مذاکرات مستقیم میان تهران و واشنگتن در این مرحله را داشت اما رایزنی‌ها بدون مذاکرات مستقیم میان این دو کشور هم می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند. من فکر می‌کنم چنین چیزی ممکن است. به محض اینکه برجام بازگردد و آمریکا دوباره عضوی از توافق شود، ایران و آمریکا به‌طور خودکار با یکدیگر به‌صورت مستقیم گفت‌وگو خواهند کرد زیرا باید به‌طور مرتب با دیگر طرف‌های توافق دیدار کنند.»   این دیپلمات روس همچنین خاطر‌نشان کرد: هیچ جایگزین معقولی برای اتمام موفقیت‌آمیز این مذاکرات وجود ندارد. ما شاهد محرکه‌های مثبتی هستیم. ما در مسیر درستی قرار داریم.

کلید موفقیت مذاکرات

از سوی دیگر یک دیپلمات ارشد چین تاکید کرد آمریکا باید گام اول بازگشت به برجام را بردارد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند. این، کلید موفقیت مذاکرات وین است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ چون نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پس از برگزاری نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام برای احیای این توافق بر اهمیت توالی بازگشت ایران و آمریکا به تعهداتشان در توافق هسته‌ای تاکید کرد و گفت این مساله در درجه اول برای «احساس عدالت» قرار دارد.

وی درباره روند مذاکرات وین به شینهوا گفت: «مذاکرات کمیسیون مشترک در مورد ازسرگیری تعهدات آمریکا و ایران وارد هفته چهارم شده است. این هفته بسیار مهم خواهد بود.» وانگ گفت که مذاکرات وین به پیشرفت‌های مهمی دست یافته اما هنوز برخی اختلافات اساسی وجود دارند که باید رفع شوند. این دیپلمات چینی همچنین بیان کرد: «پکن امیدوار است تمام شرکت‌کنندگان در این مذاکرات به روند کنونی رایزنی‌ها در وین ادامه دهند، به مسیر درست و اتفاق‌نظر به‌دست آمده، پایبند باشند و به شکلی خستگی‌ناپذیر برای رسیدن به هدف اصلی مذاکرات تلاش کنند.»