به گزارش «ایسنا» در دیدار‌های انجام شده طرف‌های عراقی با اشاره به اهمیت روابط عمیق دو کشور، گسترش همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های مختلف و به نفع مردم دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

وزیر امورخارجه کشورمان در این دیدار بر ثبات و استقرار عراق و حفظ تمامیت ارضی آن تاکید و بر نقش سازنده عراق قوی و متحد در منطقه تصریح کرد.

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و ائتلاف عراقیون نیز در دیدار با محمدجواد ظریف، روابط دو کشور و تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بررسی کرد. در این دیدار که در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد برگزار شد، طرفین بر اهمیت گسترش روابط بغداد و تهران در راستای منافع دو کشور تاکید کردند. حکیم در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت انتخابات پیش روی عراق آن را فرصتی مهم برای تغییر وضعیت کشور و کمک به افزایش ثبات در کشور دانست. وی افزود که عراق درقبال کشورهای منطقه و جهان سیاست درهای باز را پیش گرفته و خواستار بهترین روابط با همه کشورها در راستای منافع و حاکمیت ارضی‌اش است. رهبر ائتلاف عراقیون همچنین بر ضرورت حفظ آرامش در منطقه و پیش گرفتن ابزار گفت‌وگو و مذاکره برای حل اختلافات تاکید کرد. حکیم همچنین خواستار آن شد که همگان پشت میز گفت‌وگوی واقعی برای پایان دادن به بحران‌ها و نزاع‌ها بنشینند.

در عین حال ظریف صبح روز گذشته و در ادامه دیدار با مقامات عراقی با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» وزیر امورخارجه کشورمان در این دیدار روابط عمیق دو کشور در حوزه‌های مختلف دوجانبه و منطقه‌ای را با اهمیت ارزیابی و به نفع ثبات و امنیت در منطقه دانست. در این دیدار طرف عراقی نیز ضمن ابراز خرسندی از نتایج گفت‌وگوهای ظریف با مقامات کشورش بر ضرورت استمرار و تبادل دیدار مسوولان دو کشور تاکید کرد. خطر تروریسم در منطقه و نیاز به همکاری منطقه‌ای برای تقابل با آن، اجرای مصوبه مجلس عراق درخصوص خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از عراق و تاکید بر ادامه حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از عراق از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در این دیدار بود.

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه دیدار با شخصیت‌های سیاسی و دینی عراقی صبح روز گذشته با پاتریارک لویس ساکو سراسقف کلیسای کاتولیک کلدانیان جهان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط همسایگی ایران و عراق به ارزش‌های مشترک اسلام و مسیحیت و همچنین جایگاه جامعه مسیحیان در دو کشور اشاره کرد و مناسبات ایران و عراق را فراتر از ارتباطات سیاسی متعارف دانست. ظریف افزود: «ایران و عراق دارای پیوندهای تاریخی، فرهنگی، مردمی، دینی و مذهبی متنوعی هستند.» پاتریارک لویس ساکو نیز در این دیدار از همزیستی مشترک شهروندان عراقی با ادیان، مذاهب و اقوام مختلف یاد کرد و ارتباط دو کشور ایران و عراق را در صلح و امنیت منطقه ضروری دانست. وی ابراز امیدواری کرد جمهوری اسلامی ایران با موفقیت در گفت‌وگوهای خود در وین در زمینه رفع تحریم‌ها علیه مردم ایران موفق شود.