ابراهیم عزیزی رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه حادثه اخیر نطنز به بخشی از کابل‌های تامین و انتقال برق خسارت زده است، گفت که از کار‌افتادن هزاران سانتریفیوژ در سایت هسته‌ای نطنز درست نیست و آن را تکذیب می‌کنم.

اشاره عزیزی به سخنان علیرضا زاکانی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که روز دوشنبه در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا اعلام کرده بود در اتفاق اخیر نطنز چندین هزار سانتریفیوژ از رده خارج شده است. زاکانی همچنین در آن برنامه با اشاره به بازدید اخیر نمایندگان مجلس از برخی تاسیسات نطنز گفته بود: بعد از بازدید از میزان خسارات واردشده خون گریه می‌کردند. بخشی از تاسیسات کاملا تعطیل شده و از بین رفته است. البته این تنها زاکانی نبود که ابعاد این خسارت را وسیع ارزیابی کرده بود. فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت‌وگو با صداوسیما تاکید کرده بود که در انفجار روز یکشنبه در سایت هسته‌ای نطنز، یک پست برق این سایت که در عمق ۴۰، ۵۰ متر زیر زمین قرار داشته به کل آسیب‌دیده است. با این حال روز گذشته ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از بازدید از این سایت هسته‌ای، اخلال در یکی از واحدهای نطنز را اقدامی کور خواند و افزود: خسارتی سطحی به بخشی از واحدهای نیرورسانی این تاسیسات وارد شده که باعث اخلال در روند نیرورسانی شده است، همچنین آسیبی به بخشی از واحدهای انتقال برق سایت نطنز زده اما به‌طور کلی حادثه آن‌چنان مهم نیست و متخصصان با قدرت و جدیت در حال بررسی و رفع مشکلات هستند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: بخش اعظمی از سانتریفیوژهای IR۱ در نطنز کار می‌کنند و بخشی از این سانتریفیوژها هم نیازمند بررسی برای ترمیم یا تعمیر هستند. البته به‌طور طبیعی ایجاد نوسان برق منجر به بازنگری مجدد سانتریفیوژها می‌شود که از این جهت سانتریفیوژها درحال بررسی هستند اما طبق بررسی‌های ما، اینکه گفته می‌شود هزاران سانتریفیوژ از کار افتاده، درست نیست و تکذیب می‌کنم. وی با بیان اینکه دشمن به اهدافش نرسیده و نتوانسته خسارات مورد نظر را وارد کند گفت که تنها حجم بسیار کمی از کابل‌های برق آسیب دیده که آن‌هم در حال نوسازی است.‌این سخنان ضدونقیض از میزان خسارت به تاسیسات غنی‌سازی نطنز در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این روزنامه نیویورک‌تایمز با نقل قول از مقامات اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود انفجار در مجتمع غنی‌سازی نطنز ضربه‌ای محکم به توان ایران برای غنی‌سازی اورانیوم وارد کرده است و دست کم ۹ ماه طول می‌کشد که تولید اورانیوم غنی‌شده نطنز بازیابی شود. هرچند که این خبر همان روز با پاسخ از سوی علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی روبه‌رو شد و تا‌کید کرد بخش قابل‌توجهی از خرابکاری‌های دشمن جبران خواهد شد و این کاروان از حرکت باز نخواهد ایستاد.

واکنش سازمان انرژی اتمی

در همین راستا روز گذشته سازمان انرژی اتمی در پیامی در توییتر نوشت: تاسیسات هسته‌ای نطنز با سرعت هرچه بیشتر به سوی اهداف تعیین‌شده حرکت خواهد کرد و اگر لازم باشد، دانشمندان ایرانی کاری خواهند کرد که دنیا مجددا شاهد قدرت علمی ایرانیان در فناوری هسته‌ای خواهد بود.

ادامه واکنش‌های داخلی

شامگاه یکشنبه ۲۲ فروردین ماه انفجار در سایت شهید‌احمدی‌روشن نطنز سبب آسیب به سیستم برق‌رسانی این سایت شد. به‌دنبال این حادثه مقامات ایران، رژیم صهیونیستی را عامل این خرابکاری معرفی کردند. موضوعی که مورد تایید رسانه‌های این رژیم و منابع اطلاعاتی آمریکا واسرائیل هم قرارگرفت. درهمین ارتباط محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در حاشیه جلسه هیات‌دولت با بیان اینکه رژیم صهیونیستی پشت اقدام خرابکارانه در سایت نطنز است، گفت: همه دستگاه‌های امنیتی ما دارند روی این موضوع کار می‌کنند و به نقاط روشن و سرنخ‌هایی هم رسیده‌اند. از سوی دیگر شهریار حیدری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: در بحث حادثه تروریستی نطنز مساله نفوذ مطرح نیست بلکه دشمن از تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده می‌کند. محسن رضایی دبیر مجمع‌ تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر حادثه نطنز را رخدادی حیثیتی برای کشور دانست و گفت: کشور دچار آلودگی امنیتی شده و این آلودگی طی سال اخیر شدت پیدا کرده است. همچنین ولی اسماعیلی نماینده گرمی در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از تدوین طرح سوالی از سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات درباره حادثه رخ‌داده در سایت هسته‌ای نطنز خبر داد.

بازرسان آژانس چهارشنبه به نطنز می‌روند

در کنار این واکنش‌ها روز گذشته ایران در نامه‌ای خطاب به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام خرابکارانه در تاسیسات نطنز را تروریسم هسته‌ای توصیف کرد و خواستار مجازات عاملان این حادثه شد. به گزارش«ایسنا،» کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به رافائل گروسی با بیان اینکه چنین اقدامی در یک سایت هسته‌ای خطر نشت مواد رادیواکتیو را به‌همراه دارد، تاکید کرد که این، مصداق تروریسم هسته‌ای است. از سوی دیگر روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه به نطنز می‌روند. این سفر چند روز پس از خرابکاری در سیستم برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز صورت می‌گیرد.