موسوی در پاسخ به سوالی درباره حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی در جمهوری آذربایجان و گام‌های برداشته شده در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه نزدیک جمهوری آذربایجان دارای فرصت‌های زیادی است و می‌تواند به دولت و مردم آذربایجان در بازسازی منطقه قره‌باغ کمک کند. دولت و مردم ایران از آزادسازی سرزمین‌های آذربایجان و شرایط جدید در منطقه خرسند می‌شوند. ما همچنین مایل به احیای سریع این منطقه هستیم. مقامات عالی رتبه آذربایجان، به ویژه رئیس جمهور الهام علی‌اف از کشورهای دوست، از جمله ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده دعوت کرده‌اند، بر همین اساس دولت ایران آمادگی خود را برای بازسازی قره‌باغ اعلام کرده است.

او ادامه داد: اکنون طرف ایرانی منتظر است تا‌ دولت آذربایجان برنامه‌های اصلی خود را برای مناطق آزاد شده اعلام کند. حضور شرکت‌های ایرانی در کار بازسازی می‌تواند از چند جهت به مصلحت باشد. از منظر جغرافیایی، این مناطق در نزدیکی مرز ایران با آذربایجان قرار دارند. مواد اولیه و مصالح ساختمانی ساخت ایران ارزان‌تر از سایر کشورها است و به علاوه، هزینه‌های نیروی کار هم ارزان‌تر است. مهم‌تر اینکه‌ ایران به بازسازی این سرزمین‌ها علاقه‌مند است. به طور هم‌زمان، مهم است که این مناطق از مین و مهمات منفجر نشده پیش از شروع کار بازسازی، پاک‌سازی شوند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و شرکت‌های وابسته آماده حضور در مناطق آزاد شده و مشارکت در عملیات پاک‌سازی هستند.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در پاسخ به این سوال که روابط آذربایجان و ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی  به چه شکلی برای توسعه برنامه‌ریزی شده است، افزود: «روابط آذربایجان و ایران وارد مرحله جدید رونق شده است. هر دو کشور می‌توانند همکاری‌ها را در تمامی زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و نظامی توسعه دهند. در حال حاضر اولویت، مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده و افزایش روابط اقتصادی میان دو کشور است. از نظر من، روابط تهران و باکو در آینده نزدیک به یک همکاری استراتژیک تبدیل خواهد شد. بنابراین دو کشور می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند. در این مسیر، به ویژه می‌توان از فرصت‌های حمل و نقل استفاده کرد. روابط دو کشور می‌تواند الگویی برای همکاری‌های منطقه‌ای باشد. همواره روابطی عالی میان دو کشور دوست و همسایه از هر لحاظ وجود داشته است. در سال‌های اخیر روابط ایران و جمهوری آذربایجان به طور مداوم در حال توسعه بوده است. در همسایگی ایران، ۱۵کشور وجود دارد و هر کشوری جای خود را دارد، با این حال جمهوری آذربایجان یکی از کشورهای اولویت‌دار و مهم در میان آنها است. موسوی همچنین درباره اهمیت اتصال خطوط ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و آخرین اقدامات صورت گرفته در این خصوص اظهار کرد: «ایران بسیار علاقه‌مند به ایجاد تنوع در راه‌های ارتباطی با آذربایجان است. در حال حاضر، ایران با آذربایجان ارتباط جاده‌ای، ریلی و دریایی دارد. ایجاد تنوع در این مسیرها برای افزایش گردش تجاری میان دو کشور یک ضرورت است. در همین راستا، خط ریلی آذربایجان به پایانه راه‌آهن آستارا در شهرستان آستارای ایران متصل شده و این خط ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تا‌زگی نیز ساخت ترمینال راه‌آهن تسریع شده است. اکنون یکی از مهم‌ترین موضوعات برای ایران، ساخت راه‌آهن رشت-آستارا است. با راه‌اندازی این خط آهن، کالاها از خلیج فارس به روسیه و اروپای شرقی و بالعکس حمل‌ونقل می‌شود.»