مرگ کرونایی دوباره 3‌رقمی شد

درجریان خریدهای نوروزی مردم و برنامه‌ریزی‌ها برای سفردر تعطیلات عید، آمار فوت شدگان کرونا یک باردیگر سه رقمی شد. موضوعی که می‌توان از آن به‌عنوان زنگ خطر مجدد خیزش ویروس مرگبار کرونا یاد کرد.آمار جان باختگان کرونا از دهم دی ماه به تدریج روند کاهشی پیدا کرده بود و حتی روزهای نخست اسفند ماه (ماه جاری) روزانه بین ۶۹ تا ۷۷ نفر در نوسان بود اما روز ۱۰ اسفند به یک باره با افزایش قابل ملاحظه‌ای به فوت ۹۳نفر در روز رسید واولین زنگ هشدار را به صدا درآورد. روز گذشته اما میزان قربانیان کرونا به ۱۰۸ نفر رسید و ویروس کرونا با سه رقمی کردن قربانیانش نشان داد که قصد عقب‌نشینی ندارد. آمارفوت شدگان کرونا درحالی یک باردیگر سه رقمی شده است که پیش از این کشور حدود ۸ماه از سال جاری را (از اوایل خردادماه تا دهم دی ماه) با مرگ‌های سه‌رقمی دست و پنجه نرم کرده و حتی میزان مرگ‌های روزانه به ۵۰۰ نفر در روز هم رسیده است. حالا یک بار دیگر پس ازدوماه، آمار مرگ‌های روزانه کرونا سه رقمی شده است. افزایش مرگ‌های روزانه کرونا در کشور در شرایطی رخ داده که از ماه پیش مقامات وزارت بهداشت درمورد وقوع موج چهارم کرونا هشدار می‌دهند و از سوی دیگر کشور درگیر نوع جهش یافته کرونا شده است. براساس گزارش‌ها تاکنون ویروس جهش‌یافته در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، خوزستان، ایلام، مرکزی، تهران، قزوین، البرز، گیلان، آذربایجان‌غربی، کردستان و دربرخی شهرهای دیگر قابل مشاهده است. در این میان ویروس جهش یافته کرونا استان خوزستان را وارد بحرانی‌ترین شرایط کرده وشهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین براساس گزارش‌ها تهران نیز باافزایش تعداد بیماران بستری روبه‌رو شده است و برخی از بیمارستان‌ها بامواردی از ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی روبه‌رو بوده‌اند.

آن‌طور که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده است تاکنون ۱۸۷ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کشور شناسایی وپای این ویروس به استان‌های شمالی و مازندران هم بازشده است. او همچنین گفت ویروس جهش یافته تاکنون ۲۰ قربانی در ایران گرفته است.

با تمام اینها و زیر سایه مرگ‌های سه رقمی کرونا، برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی با جدیت دنبال می‌شود و حتی روز گذشته جزئیات نحوه انجام سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ اعلام شد.هرچنددرجزئیات اعلام شده سفر با خودروی شخصی به مناطق مسافرپذیر در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان و به شهرهای اصفهان، مشهد و شیراز نیز که در وضعیت زرد قرار دارند، ممنوع است اما همچنان این نگرانی که باورود مسافران به شهرهای مجاز چه تضمینی برای عدم انتقال کرونا و به خصوص نوع جهش یافته آن وجود دارد دغدغه جدی بسیاری از مردم است.

جزئیات شرایط سفر در نوروز

با این حال روز گذشته ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در مورد شرایط سفر در نوروز ۱۴۰۰ بابیان اینکه در راستای سفر ایمن برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است گفت: در راستای این نوع سفر ما در جلسه ۵۵ ستاد کرونا طرحی را ارائه کردیم که به تصویب رسید؛ برای انجام سفر ما دو مسیر ایمن و سبز را پیشنهاد دادیم. روش اول این بود که اگر سفرها در قالب شرکت‌ها و تورهای دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت بگیرد، چون این نوع سفر به‌صورت کامل تحت کنترل و رصد ما است، می‌تواند به‌عنوان فرآیند سفر ایمن معرفی شود.

به گزارش تسنیم، تیموری تصریح کرد: نوع دوم سفرها در قالب تور صورت نمی‌گیرد و با توجه به اینکه در این سفرها احتمال اسکان در نقاط ناایمن وجود دارد، پیشنهاد دیگری ارائه کردیم؛ در نوع دوم سامانه‌هایی پیش‌بینی شده‌ است که افراد تنها در مراکز اقامتی دارای مجوز سکنی داشته باشند و در صورت اسکان در مراکز اقامتی دارای مجوز اشکالی برای آن وجود ندارد.

وی در مورد نگرانی‌های موجود نسبت به رزرواسیون بلیت‌ها و مراکز اقامتی نیز گفت: تمام برنامه‌ریزی‌ها برای استان‌ها و شهر‌هایی هستند که زرد و آبی باشند و در صورتی که امکان سفر در نوروز برقرار نشود امکان استفاده از رزرو‌ها تا سه ماه آینده وجود خواهد داشت، بنابراین اگر شرایط تغییر کرد همکاران ما این آمادگی را دارند تا اگر سفری رزرو شد و در شرایط نوروز امکان استفاده فراهم نشد امکان سفر تا سه‌ ماه با همان تعرفه و شرایط برای استفاده‌کنندگان باقی می‌ماند.

تیموری در مورد انجام سفر خارج از دو رویه ذکر شده گفت: متصدی ایجاد ایمنی در دو نوع سفر ذکر شده وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است؛ اگر افراد بخواهند به خانه اقوام سفر کنند یا در مراکز دیگری سکنی گزینند دیگر مسوولیت آنها با ما نیست و مسوولیت آنها با وزارت کشور و نیروی انتظامی است.

سفر به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع

ازسوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت دریک برنامه تلویزیونی درتشریح وضعیت سفرهای نوروزی گفت: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی به‌طور کلی ممنوع است که حدود ۵۰ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و تردد خودروهای پلاک غیر بومی به این شهرها ممنوع است.

به گزارش فارس، وی با اعلام اینکه سفر به شهرهای زرد نیز مشروط است، افزود: در حال حاضر بیش از نیمی از شهرهای کشور در وضعیت زرد قرار دارند و امکان سفر به این شهرها وجود دارد. اما، با توجه به شرایط کرونایی کشور، رفتن به بعضی از شهرهای زرد را ممنوع کرده‌ایم.

حریرچی ادامه داد: سفر به مناطق مسافرپذیر در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان ممنوع است. همچنین سفر به شهرهای اصفهان، مشهد و شیراز نیز که در وضعیت زرد قرار دارند، ممنوع است. معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه فعلا سفر نوروزی با خودروهای شخصی ممنوع است، تصریح کرد: برای سفر با قطار و هواپیما فعلا ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی نگرفته است. حریرچی درعین حال سفر در قالب تور و اقامت درهتل را مشروط به وضعیت شیوع کرونا کرد. وی گفت: اگر تا دو هفته دیگر شرایط بهتر شود برای نشاط اجتماعی می‌گوییم که مردم سفر بروند.

تزریق ماهانه ۲۰ میلیون واکسن از تیر ماه

درهمین حال روز گذشته علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ورود ۱۰۰ هزار دز واکسن اسپوتنیک روسی در هفته گذشته به کشور و ورود ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم چین اعلام کرد که به زودی برای سایر گروه‌ها، تزریق را شروع می‌کنیم. اوهمچنین گفت که اوایل هفته آینده، حدود ۲۰۰ هزار دز دیگر از واکسن اسپوتنیک وی روسی وارد کشور می‌شود. وی یادآور شد: اولین واکسن ایرانی که به دست ما خواهد رسید، واکسن پاستور است که در هفته آخر اسفند، واکسیناسیون حدود ۵۰ هزار نفر را شروع می‌کنیم و از فروردین و اردیبهشت ماه، تقریبا حدود دو میلیون دز واکسن از پاستور هر ماه به دست ما خواهد رسید.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: پیش‌بینی ما این است که از تیرماه به بعد، ماهانه ۲۰ میلیون دز واکسن تزریق کنیم و تا آذرماه، کل جمعیت مورد نظر که حدود ۵۰ تا ۵۶ میلیون نفر است و به ۱۲۰ میلیون دز واکسن نیاز دارند را واکسینه کنیم. وی افزود: تا زمانی که ۷۰ درصد از جمعیت ایمن نشوند، کرونا وجود دارد.

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۱۲ نفر از آنها بستری شدند.