تعیین تکلیف مالیات‌ خانه‌های خالی

مجلسی‌ها همچنین در مصوبه‌ای دیگر، ردیف ۲ بند (ط) تبصره ۶  را تصویب کردند که بر اساس آن، سازمان امور مالیاتی مکلف به تعیین تکلیف مالیات‌ خانه‌های خالی در سال ۱۴۰۰ شد.

افزایش قیمت پیامک

نمایندگان همچنین با تصویب  بند (ی) تبصره ۶، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی را مکلف کردند که در سال آینده، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت کنند. همچنین حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارور(اپراتورهای) ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی به میزان ده درصد(۱۰درصد) افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود.بر اساس اصلاحیه کمیسیون تلفیق، کارورهای ارائه‌دهنده خدمات، اجازه افزایش تعرفه اینترنتی مصرفی را در سال ۱۴۰۰ ندارند.

اخذ مالیات از سلبریتی‌ها

از سوی دیگر نمایندگان در جلسه علنی دیروز تصویب کردند که سلبریتی‌ها با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان در سال، مشمول مالیات می‌شوند. بر اساس بند الحاقی ۳ تبصره ۶ معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری، صرفا تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در سال قابل‌اعمال است و بعد از آن حسب مورد، مشمول مالیات می‌شود.

معافیت روستاییان و عشایر از عوارض برق

نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه‌ای دیگر، مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه‌های کشاورزی را از پرداخت عوارض برق معاف کردند. همچنین مجلس تصویب کرد که پول برق روستاهای فاقد گاز در استان سیستان و بلوچستان ۵۰ درصد محاسبه شود. مجلسی‌ها همچنین آب‌بهای مشترکان پرمصرف را برای سال ۱۴۰۰ افزایش دادند؛ مجلس وزارت نیرو را مکلف کرد تا به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف مبلغ ۲۰ تومان از مشترکان دریافت کند. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر، عوارض واردات لوازم آرایشی در سال آینده را ١۵ درصد افزایش دادند.

مالیات برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان

همچنین نمایندگان ساز و کار اخذ مالیات از خودروهایی را که بالای یک میلیارد تومان ارزش دارند در سال ۱۴۰۰ تعیین کردند. براساس بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ، مالیات انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی که در پایان هر سال مجموع ارزش آنها تا مبلغ ۵/ ۱ میلیارد تومان است، نسبت به مازاد یک میلیارد تومان مشمول مالیات یک درصد، تا مبلغ ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۵/ ۱ میلیارد تومان، مشمول مالیات ۲ درصد، تا مبلغ ۵/ ۴ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان، مشمول مالیات ۳ درصد و همچنین نسبت به مازاد ۵/ ۴ میلیارد تومان، مشمول مالیات ۴ درصد خواهند بود.