۲۱ فوریه (سوم اسفند ماه) زمان اجرای بند ششم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره ضرب‌الاجل سوم اسفند براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «مسائل فنی باید از سازمان انرژی اتمی پرسیده شود ولی اگر طرف مقابل تعهداتش را در آن روز اجرا نکند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.» سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: «این اقدام به‌معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است و به‌معنی پایان تمامی نظارت‌ها نیست، در واقع ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با بیان اینکه همکاری با آژانس ادامه می‌یابد، عنوان کرد: «تمامی این اقدامات برگشت‌پذیر هستند، به‌شرطی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند.»

موضع هسته‌ای ایران تغییر نکرده است

همچنین رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه درباره اظهارات اخیر وزیر اطلاعات هم گفت: «موضع ایران تغییر نکرده و مبتنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است. فتوای رهبری درباره حرمت سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای باقی است.»

نامه ایران به آژانس

خطیب‌زاده درباره نامه اخیر نمایندگی ایران در آژانس نیز گفت: «این اولین نامه ما نیست و ان‌شاءالله آخرین نامه ما باشد. درباره همکاری با آژانس نهایت همکاری را داشتیم اما در گذشته شاهد درز اطلاعات بودیم. آژانس مسوولیت حقوقی و قطعی نسبت به حفظ محرمانگی اسناد دارد. این اسناد ذاتا محرمانه هستند، وگرنه فعالیت‌های ایران شفاف است، متاسفیم که سهل‌انگاری‌های جدی رخ داده است، این نامه برای یادآوری مسوولیت‌های آژانس بود.»

شرایط امروز با قبل از ۲۰ ژانویه تفاوت نکرده است

وی درباره توییت روز یکشنبه آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا درباره برجام مبنی بر دیپلماسی اصولی نیز توضیح داد: «آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی عمل می‌کند. آنچه امروز رخ می‌دهد با قبل از ۲۰ ژانویه تفاوتی نکرده است؛ همان فشار حداکثری و جنایت بر ملت با همان رویکرد ادامه دارد.» سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: «اکنون که با شما صحبت می‌کنم، آمریکا فرقی با دوران ترامپ درخصوص تحریم‌ها نکرده است و این می‌تواند موجب شرم کسانی باشد که کارزار انتخاباتی خود را مبنی بر فاصله گرفتن از ترامپ پایه گذاشته بودند. اگر دیپلماسی اصلاح مسیر غلط باشد ایران مطابق آنچه گفته است پاسخ مناسب را به این اصلاح سیاست‌ها خواهد داد.»

توصیه به سه کشور اروپایی

در ادامه سخنگوی وزارت امورخارجه درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی تصریح کرد: «سه کشور اروپایی راه ساده‌تری دارند که به تنش‌ها پایان دهند و آن، این است که به تعهدات برجامی خود برگردند، این راه ساده‌تر از راه کنونی‌شان است، برجام در شرایط حساسی است و این تنش‌آفرینی‌ها کمک نمی‌کند.» همچنین این دیپلمات ارشد درباره پروژه اورانیوم فلزی نیز گفت: «ایران در حوزه تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای این مساله را مدنظر قرار داد، ولی در برجام متوقف کرده بود. سوخت پیشرفته هسته‌ای اکنون در بسیاری از رآکتورها استفاده می‌شود و امروز هم جزو ترندهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای است. اورانیوم فلزی راه رسیدن به این سوخت پیشرفته است. ایران کاری جز تحقیق و توسعه برای سوخت رآکتور تهران انجام نداده است. بهتر است اروپا و آمریکا به تعهداتشان بازگردند تا ایران به تعهداتش عمل کند.»

تلاش‌ها برای احیای برجام

 

همزمان با نزدیک شدن به موعد تعیین شده توسط ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تلاش‌ها از سوی برخی اعضای ۱+۵ با هدف احیای برجام ادامه دارد. در این راستا معاون وزیرخارجه روسیه اعلام کرد که از طرح چین برای برگزاری مذاکرات چندجانبه درباره بازگشت آمریکا به برجام حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیرخارجه روسیه روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری روسی «تاس» تصریح کرد که مسکو با واشنگتن و پکن درباره ابتکارعمل چین برای برگزاری نشست چندجانبه درخصوص بازگشت ایالات‌متحده به برجام گفت‌وگو کرده است و احتمالا در آن شرکت خواهد کرد. وی در خصوص طرح چین توضیح داد: «ما با هردو همکاران چینی و آمریکایی خود بحث‌هایی داشتیم. ما مخالف مشارکت در این رخداد نیستیم، گرچه واضح است به‌منظور برگزاری موثر این نشست، لازم است که حداقل یک درک تقریبی از چگونگی پایان این نشست ارائه شود.» معاون وزیرخارجه روسیه تاکید کرد که برگزاری چنین نشستی در شرایطی که ضرب‌الاجل ۲۱ فوریه (سوم اسفندماه) ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی درحال فرارسیدن است، بسیار حائز اهمیت است.