بر اساس آنچه دیروز خبرگزاری‌ها به نقل از روابط عمومی دادستانی این استان خبر دادند، دستور شناسایی مرتکبان و محرکان شعارهای هنجارشکنانه و توهین به رئیس‌جمهوری به مراجع امنیتی صادر شده است. به گزارش «ایسنا» علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان دیروز در این زمینه تاکید کرد: دستگاه قضایی صرف‌نظر از مسائل جناحی، پاسداری از قانون و حرمت و صیانت از شخصیت حقوقی و حقیقی افراد را مقدم بر هر نظری دانسته و با قانون‌شکنان برخورد قاطعانه خواهد کرد. راهپیمایی امسال برای گرامیداشت چهل‌و‌دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به‌دلیل شیوع ویروس‌ کرونا، به‌صورتی متفاوت از سال‌های گذشته و به وسیله موتور‌سیکلت و خودرو برگزار شد. البته این تنها ویژگی این راه پیمایی نبود و در اصفهان، جمعی از افراد حاضر در مراسم ۲۲‌بهمن اصفهان شعارهایی علیه رئیس‌جمهوری سر دادند که انتقاد بسیاری از دولتی‌ها و برخی چهره‌های سیاسی را به‌دنبال داشت و در این نقدها بر سازمان‌یافته ‌بودن این هتاکی‌ها تا‌کید شد.

بیانیه هیات دولت

علاوه‌بر افراد مختلف، هیات دولت نیز درباره «اقدامات مشکوک و ضد منافع کشور در روز گرامیداشت چهل‌ودومین سالگرد انقلاب اسلامی» بیانیه‌ صادر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیات دولت جمهوری اسلامی ایران در بخشی از این بیانیه با اشاره به ایستادگی شهروندان در برابر تمام رنج‌ها و تلخی‌های ناگزیر این سه سال جنگ تحمیلی اقتصادی تاکید کرد: «انکار خصم در این سه سال و تطهیر مستمر تحریم‌کنندگان در سال‌های جنگ اقتصادی، ننگی پاک‌ناشدنی است. اگر قرار بر این است که با فحاشی از تریبون‌ها و مجال دادن آشکار به هتاکان، صورت مساله برای منافع زودگذر و تبلیغات چندماهه تغییر کند؛ اگر قرار است، دولت دوران جنگ، ناکارآمد قلمداد شود و بانیان ضدایرانی فشار و تحریم، تطهیر شوند؛ دولت دوازدهم هم با قاطعیت اعلام می‌کند که اجازه نخواهد داد روایت‌های مجعول و فرصت‌طلبی‌های مبتنی بر دروغ، قضاوت عمومی را متاثر سازد. نمی‌توان اجازه داد جای قربانی و جلاد عوض شود. دولت در این دوران سخت شرایط بسیار دشواری داشته چراکه با تعهد به منافع ملی، فرصت روایت تحریم را از خود دریغ کرده و ناچار در غوغای کارگزاران تحریم و هیاهوی کاسبان سیاسی و اقتصادی‌اش، سکوت کرده است؛ اما همه می‌دانند که هر صبری، پایانی دارد. دولت انتخاب کرد که خود در ایام جنگ اقتصادی، صبورانه سکوت کند؛ اما اجازه نمی‌دهد که «حقیقت» قربانی شود.»

واکنش رهبری به مساله اهانت به مسوولان

این هتاکی‌ها در حالی صورت گرفته که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سوم آبان‌ماه امسال، با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس‌جمهور و هتک‌حرمت ایشان، گفته بودند: هتک‌حرمت حرام است و انتقاد با هتک‌حرمت تفاوت دارد؛ ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد. همچنین دیروز خبرگزاری‌ها پاسخ رهبر انقلاب به یک استفتا مبنی‌بر اینکه «آیا انتقاد از مسوولان در جمعی که آنها حضور ندارند غیبت محسوب می‌شود» را منتشر کردند، پاسخی که رهبر معظم انقلاب در آن تاکید کردند: « انتقاد از عملکرد نادرست که به‌صورت علنی انجام شده است، غیبت محسوب نمی‌شود و اشکال ندارد؛ ولی نباید به‌گونه‌ای باشد که موجب تحقیر یا اهانت به اشخاص یا تضعیف نهادهای نظام جمهوری اسلامی شود.» با همه آنچه گفته شد، همچنان واکنش‌ها به توهین به رئیس‌جمهوری ادامه دارد؛ توهینی که به باور بسیاری، سازمان‌یافته بوده و جرم محسوب می‌شود. البته در میانه این نقدها، دیروز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در حساب کاربری‌اش در توییتر یک پیشنهاد مطرح کرد. او نوشت: «احتمالا تا کنون هویت و وابستگی جناحی یا سازمانی مشارکت‌کنندگان در کارناوال ۲۲ بهمن شناسایی شده‌اند. پیشنهاد می‌کنم قبل از هرگونه اقدام قضایی علیه آنان دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری با آنان گفت‌وگو کند و حرف‌هایشان را بشنود.» علاوه‌بر دولتی‌ها دیروز محمد هاشمی نیز به این ماجرا واکنش نشان داد و در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد، تاکید کرد که شعار «مرگ» تصادفی نیست و نمی‌توان اینها را در حد رفتاری خودسرانه تقلیل داد.

واکنش به قطعنامه ۲۲ بهمن

محمد هاشمی همچنین علاوه‌بر ماجرای هتاکی برخی به روحانی، به موضوع قطعنامه پایانی مراسم ۲۲ بهمن که بدون اشاره به‌نام بنیان‌گذار انقلاب صادر شده بود نیز واکنش نشان داد. او نوشت: قطعنامه پایانی مراسم این روز بدون اشاره به‌نام بنیان‌گذار انقلاب صادر می‌شود. این دست رفتارها قطعا تصادفی نیست و نباید آن را به یک اتفاق ساده و بدون قصد قبلی تقلیل داد. حتی اگر بپذیریم تهیه‌کنندگان و نویسندگان این قطعنامه به شکل «سهوی» چنین خطایی کرده‌اند، باید پرسید که مگر این افراد در چه فضای ذهنی و تحلیلی سیر می‌کنند که برای چنین متن بااهمیتی، نام مهم‌ترین ستون انقلاب یعنی رهبری آن را از یاد می‌برند؟ پیش از این نیز موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در واکنش نسبت به این کم‌توجهی به نام و یاد امام راحل (ره) در بیانیه پایانی راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال اعلام کرده بود که «این اقدام حتی در صورت سهو، قابل اغماض نبوده و مستوجب ارائه توضیح و عذرخواهی تنظیم‌کنندگان آن از علاقه‌مندان به امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی است.»  البته دیروز قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی «حذف نام امام (ره) از قطعنامه پایانی ۲۲بهمن» را «ادعای کذب» خواند که «خنده‌دار است». به گزارش مشرق، نصرت‌الله لطفی با بیان اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ابتدا بنا را بر سکوت قرار داد؛ چراکه این ادعاها خنده‌دار است و کسی نمی‌تواند آن را باور کند، توضیح داد: «در بیانیه پایانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آمده است «بنیان‌گذار نستوه و مبارز این انقلاب استوار و شکوهمند اسلامی، به درستی آن را سرآغاز برچیده‌شدن دستگاه ستمگری طاغوت و جلوه‌ای از نهضت پر عظمت حضرت محمد رسول‌الله (صل الله علیه و آله و سلم) نامیدند». آیا کسی پیدا می‌شود که نداند منظور از بنیان‌گذار انقلاب، وجود مبارک حضرت امام خمینی (ره) است؟ آیا اگر به جای حضرت علی علیه‌السلام از لفظ امیرالمؤمنین استفاده کنیم، به‌معنای نادیده گرفتن اسم آن بزرگوار است؟»