آغاز واکسیناسیون کرونا در هفته جاری عكس: president.ir

رئیس‌جمهوری درادامه تصریح کرد: بخشی از محموله واکسن در ماه فوریه و بخشی دیگر در ماه مارس به دست ما خواهد رسید که امیدواریم تا اوایل فروردین این واکسیناسیون انجام شود. همچنین امیدواریم تا فصل بهار و تابستان واکسن‌های ایرانی هم آماده شوند و به دست عموم برسند.

همزمان با این سخنان، روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت در هیچ مقطعی به خاطر گران بودن واکسن کرونا، تاخیر در خرید واکسن انجام نداده است. به گزارش «ایسنا» جهانگیری در مراسم افتتاح بیمارستان اسلام‌آبادغرب، با اشاره به اقدامات انجام شده برای خرید واکسن گفت: به ما گفتند واکسن فلان کشور با قیمت هر دز ۲۵ دلار یا بیشتر است، رئیس‌جمهور دستور داد و بانک مرکزی اعلام کرد منابعش را تامین می‌کنیم.

وی افزود: با وجود همه فشارهای اقتصادی، محدودیتی برای تامین منابع مورد نیاز خرید واکسن کرونا نداریم. البته در یک مقطع طولانی آمریکایی‌ها مزاحمت‌هایی ایجاد کردند و اجازه نمی‌دادند پول خرید واکسن جابه‌جا شود که به محض اینکه توانستیم راه‌های دیگری پیدا و مزاحمت آنها را بی‌اثر کنیم، این پول منتقل شد. به همین دلیل ممکن است مقداری نوبت ما بین خریداران واکسن عقب افتاده باشد.

وی در ادامه تصریح کرد طی روزهای آینده با ورود واکسن‌های خریداری شده معتبری که مورد تایید وزارت بهداشت است کار واکسیناسیون شروع می‌شود. همچنین سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر تعداد محدودی دز واکسن کووید-۱۹ وارد کشور شده و هر دو هفته یک بار محموله جدیدی از این واکسن وارد کشور می‌شود.

مشخصات اولین واکسن وارد شده به ایران

اولین محموله واکسن کرونا روز پنج‌شنبه از روسیه وارد ایران شد. ایران با روسیه قرارداد واردات ۲ میلیون دز از واکسن موسوم به اسپوتنیک وی را امضا کرده است و قرار است این واکسن در سه مرحله وارد کشور شود. اثربخشی این واکسن علیه ابتلا به بیماری ۶/ ۹۱ درصد است. هر چند ممکن است اثربخشی آن در سالمندان یا افراد با ضعف ایمنی کمتر باشد.

موارد ممنوعیت مصرف واکسن «اسپوتنیک وی» در دوره بارداری و شیردهی، سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با یا بدون تب است که این افراد حدود ۶ هفته بعد از بهبودی می‌توانند مراجعه کنند.

به گزارش «ایرنا» این واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال مجوز مصرف ندارد. علاوه بر این، افرادی که به‌دنبال تزریق نوبت اول این واکسن دچار هر نوع عارضه شدید مانند آنافیلاکسی یا واکنش حساسیتی، تشنج و تب بالای ۴۰ درجه شده‌اند منع مصرف نوبت دوم واکسن را دارند.

تعداد نوبت دریافت واکسن «اسپوتنیک وی» دو نوبت است که به فاصله ۲۱ روز از هم تجویز می‌شود. توصیه شده که حداقل ۲۱ روز رعایت شود، ولی اگر فردی با تاخیر مراجعه کرد، منعی برای تجویز نوبت دوم نیست. همچنین تاکید شده نوع واکسن برای نوبت اول و دوم با یکدیگر متفاوت است و باید حتما توجه شود.

بر اساس مطالعات بالینی انجام شده عوارض واکسن نوبت اول یا دوم عموما خفیف و متوسط بوده و در حدود سه روز برطرف می‌شوند. شایع‌ترین عارضه ایجاد حالت شبه‌آنفلوآنزای خفیف یعنی تب، لرز، دردهای عضلانی و مفصلی، گلو درد، احتقان و آب‌ریزش بینی، ضعف، احساس ناخوشی و سردرد یا عوارض موضعی مانند درد و تورم و قرمزی محل تزریق هستند.

چه کسانی در مرحله اول واکسن دریافت می‌کنند؟

در همین حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اولویت واکسیناسیون کرونا درکشور را اعلام کرد. وی با اشاره به اولویت‌بندی که در سند ملی واکسیناسیون کشور مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح شده، گفت: بر این اساس اول افرادی که در آی‌سی‌یوها و بخش مراقبت ویژه کار می‌کنند که مستقیما با بیمار ارتباط دارند، در اولویت تزریق هستند.

خیز ملایم بیماری در ۸ استان

همراستا با برنامه‌ریزی برای شروع واکسیناسیون کرونا در کشور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن هشدار نسبت به خیز ملایم کرونا در برخی استان‌ها، از دو برابر شدن شهرهای نارنجی در کشور خبر داد. به گزارش «ایسنا» علیرضا رئیسی در حاشیه پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه هنوز شهر قرمز نداریم، اما شهرهای نارنجی از ۱۸ تا به ۳۶ رسیده و دوبرابر شده که این یک هشدار است. شهرهای زرد از ۱۳۰ به ۱۷۸ رسیده و شهرهای آبی از ۳۰۶ به ۲۳۴ شهر کاهش یافته است. وی ضمن هشدار به خیز ملایم بیماری در برخی استان‌ها گفت:چون در ابتدای راه هستیم می‌توانیم با رعایت و مداخله موثر پروتکل‌ها و پرهیز از آموزه‌هایی که داشتیم یعنی پرهیز از تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی، زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها و تهویه مناسب جلوی خیز شدید بیماری را بگیریم. رئیسی گفت: به استان‌های هرمزگان، خوزستان، یزد، استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان، آذربایجان غربی و لرستان هشدار می‌دهیم که باید به‌دقت مراقب و مواظب باشند. وی گفت:هفته گذشته فقط در دو استان شهر نارنجی داشتیم؛ به‌طوری که در گیلان سه شهر و در مازندران ۱۵ شهر نارنجی بود، اما اکنون پراکندگی این ۳۶ شهر نارنجی در شهرهای مختلفی اعم از آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان، یزد و... نشان می‌دهد برخی شهرهایی که در این استان‌ها زرد بودند با توجه به افزایش موارد ابتلا، تغییر رنگ داده و یک درجه بالاتر رفتند و وارد شهرهای نارنجی شده‌اند. رئیسی با بیان اینکه استان تهران و شهر تهران و البرز هنوز در وضعیت زرد است و هنوز نارنجی نشده است، گفت: اما ممکن است این وضعیت شکننده باشد و حتما باید رعایت پروتکل‌ها انجام شود.

از سوی دیگر فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از آغاز مجدد پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در سه بیمارستان دیگر در پی افزایش شمار موارد بستری و تکمیل ظرفیت بیمارستان رازی اهواز خبر داد.

میزان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

در پی افزایش شهرهای نارنجی و پرخطر حسن روحانی روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: آماری که هفته پیش در این جلسه اعلام شد نشان داد رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش پیدا کرده و به ۸۰ درصد رسیده و امروز نیز آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۷۵ درصد رسیده است. اگر همین‌‌طور روند کاهشی ادامه پیدا کند، روند ابتلا و سپس مرگ و میر افزایش می‌یابد. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور تاکید کرد: اما حتی اگر این واکسیناسیون انجام شود ما بازهم باید بدانیم که لازم است تا یک سال آینده پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم؛ چراکه تاثیرگذاری واکسن صددرصد نیست و همچنان باید مراقبت‌ها انجام شود.

۳ استان در صدر مرگ‌های کرونایی

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۶ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۴۱۲ نفر رسید. سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت در این بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۹۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۹۸ نفر از آنها بستری شدند. وی همچنین گفت در هفته گذشته بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان و سمنان بوده است. همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان گزارش شده است.

خروج از تهران ممنوع است

از سوی دیگر انوشیروان محسنی‌بند‌پی استاندار تهران با توجه به ایجاد محدودیت‌های کرونایی آخر هفته برای سفر به سه استان گیلان، مازندران و گلستان و چند کلان‌شهر دیگر گفت: خروج از تهران به این شهر‌ها ممنوع است و هیچ مجوزی در سامانه صدور مجوز، صادر نخواهد شد.