به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: علاوه‌بر آن، درباره واکسن کوواکس سازمان جهانی بهداشت نیز  قرار بر این بوده از فوریه توزیع آن در کشورهای هدف از جمله ایران شروع شود. وزیر بهداشت همچنین از آغاز آزمایش بالینی دومین واکسن کرونای ایرانی خبر داد و گفت: این واکسن اجازه آزمایش بالینی گرفته و هفته آینده از شروع نخستین مرحله آزمایش بالینی این واکسن کرونا در موسسه سرم‌سازی رازی رونمایی خواهیم کرد. نمکی درباره واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا نیز گفت: امیدواریم مصرف این واکسن تولید مشترک را در اواسط بهار داشته باشیم.

خرید واکسن کرونا از طریق بانک سوئیس

همزمان حسن قدسی‌پور، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد با موافقت دولت آمریکا ایران توانسته است از طریق بانک سوئیس واکسن ضدکرونا بخرد. به گزارش خبرگزاری فارس، به گفته وی  وزارت خزانه‌داری آمریکا به بانک سوئیس اجازه پرداخت ۲۴۴میلیون‌دلار را برای خرید واکسن ضدکرونا توسط ایران صادر کرده است.

هنوز هیچ واکسن خارجی وارد نشده است

ازسوی دیگر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت روز گذشته درباره خرید واکسن کرونا از کوواکس گفت: از سبد کوواکس و شرکت‌هایی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد، واکسن به میزان ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز تهیه خواهد شد. البته تا امروز کوواکس هنوز هیچ واکسنی را در جهان توزیع نکرده است. به گزارش «ایسنا» وی گفت: فکر می‌کنم حداقل ۱۸ شرکت در سبد کوواکس واکسن خود را عرضه می‌کنند. ما هم حداقل از سه شرکت تغذیه خواهیم کرد؛ اما هنوز کوواکس چیزی توزیع نکرده و ما هم واکسنی را وارد نکردیم و هر واکسنی که سازمان غذا و داروی کشور به‌عنوان مرجع ملی برای صدور مجوز ورود واکسن تایید کند، از این محل تهیه می‌شود. همچنین سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: اگر واکسیناسیون علیه کرونا به موقع انجام شود و همچنین واکسن داخلی نیز در سال آینده به واکسیناسیون اضافه شود و با تداوم رعایت پروتکل‌ها، می‌توانیم به تابستان آرام در سال آینده خوش‌بین باشیم.

افرایش مبتلایان به گونه جدید کرونا در کشور

در همین حال همزمان با ورود گونه جدید کرونا به ۶۰ کشور، سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور نیز گفت: بعد از آن پنج مورد که پیش از این اعلام کرده بودم، یک مورد دیگر که یک هموطن که از انگلیس بازگشته بود و در یکی از بیمارستان‌های دولتی تحت‌نظر بود، شناسایی شد. اطرافیان وی هم تحت کنترل و رصد قرارگرفتند. حال همه این موارد خوب است و بعد از آن هم گزارش مورد جدیدی نداریم. سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته از شناسایی کروناویروس انگلیسی در ۶۰ کشور خبر داد. به گزارش «ایسنا» این سازمان همچنین اعلام کرده است: سویه جهش‌یافته در آفریقای جنوبی که مشابه با ویروس کرونا مشاهده‌شده در انگلیس است، می‌تواند مسری‌تر باشد و اکنون در ۲۳ کشور و منطقه در جهان گزارش شده است.

کاهش رعایت پروتکل‌ها درکشور

در همین راستا، نمکی درباره خطر عادی‌انگاری کرونا در کشورهشدار داد و گفت: گرچه هنوز مردم همکاری خوبی دارند، اما افت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در برخی مناطق به‌دلیل عادی‌انگاری شاهد هستیم، هنوز رعایت پروتکل‌ها به رنج بالاتر از ۹۰درصد در متوسط کشوری نرسیده است.

کاهش سیر کرونا در مازندران

در همین حال به‌دنبال قرمز بودن وضعیت ۱۰ شهر در استان مازندران از نظر شیوع کرونا، نمکی از کاهش سیر بیماری در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: استان مازندران به سمت رنگ نارنجی پیش می‌رود. همچنین براساس  آخرین گزارش وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۷هزار و ۵۷نفر رسید. همچنین براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶هزار و ۱۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۴۰ نفر از آنها بستری شدند.