تعیین اولویت‌های واکسیناسیون

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا تا‌کید کرد: مرجع ما در واکسن سازمان بهداشت و درمان است. ما در داخل هم به‌دنبال این هستیم که هرچه سریع‌تر واکسن را به نتیجه برسانیم که البته اقدامات خوبی انجام گرفته است. در خارج هم به‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات دنبال این هستیم که بتوانیم واکسن مطمئنی را خریداری و وارد کشور کنیم.

روحانی افزود: ما زودتر از این هم می‌توانستیم واکسن وارد کنیم و واکسن‌هایی در اختیار ما بود، اما واکسن‌ها متعلق به شرکت‌هایی بودند که می‌خواستند آن را روی مردم ما آزمایش کنند. به ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت و درمان بحق نپذیرفت و قبول نکرد. وی گفت: البته برخی کشورها قبول کردند که کاری به آنها نداریم؛ بنابراین مردم ما مطمئن باشند آنها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.

به گزارش «ایسنا» روحانی ادامه داد: البته حتی اگر واکسن در اختیار قرار بگیرد واکسیناسیون و اجرای آن این گونه نیست که در یک لحظه یا در یک روز انجام شود. اگر بخواهیم به ۶۰ میلیون نفر واکسن بزنیم؛ یعنی در دو نوبت ۱۲۰ میلیون بار باید این واکسن تزریق شود. با توجه به مکان‌های مختلف و با شیوه‌هایی که داریم این تزریق زمان‌بر است. وی همچنین ازمردم خواست تا‌ شایعات را در زمینه واکسن‌ها قبول نکنند.

تعیین اولویت‌ها برای واکسیناسیون

روحانی همچنین در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا از تصویب سند تعیین اولویت‌ها برای واکسیناسیون در برابر کرونا خبر داد و گفت: سند واکسیناسیون ۶۰ میلیون نفر در ۴ فاز با اولویت‌های مشخص تدوین شده است.

وی افزود: برای روزی که واکسن در اختیار ما بوده و قرار است واکسیناسیون آغاز شود به یک سند برای تعیین اولویت‌ها نیاز داشتیم که در این جلسه به تصویب رسید و براساس آن، کادر درمانی، کارکنان خانه‌های سالمندان، جانبازان و معلولان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، به ترتیب در اولویت‌های اول و دوم دریافت واکسن قرار دارند و برنامه واکسیناسیون باقی آحاد اجتماع نیز در این سند دیده شده است. به گفته رئیس‌جمهوری درفازاول اجرای این واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت که افراد کادر درمان هستند، در فاز دوم حدود ۱۲ میلیون جمعیت که سنشان بالاست یا بیماری زمینه‌ای دارند و درنهایت در فاز سوم جمعیتی حدود ۱۹ میلیون نفر واکسینه می‌شوند. در فاز چهارم گروه بعدی یا همان عموم مردم قرار خواهند گرفت. در همین حال آن‌طور که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با تصویب سند تعیین اولویت‌ها برای واکسیناسیون اعلام کرده است در فاز اول کادر بهداشت و درمان که مستقیما با بیماران کرونا سر و کار دارند، کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند و همچنین جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد واکسن دریافت می‌کنند که این فاز تقریبا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند.

وی افزود: در فاز دوم سایر گروهای پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که به ترتیب اول از ۸۰ تا‌ ۸۵ سال، ۷۵ تا‌ ۸۰ سال، ۷۰ تا‌ ۷۵ سال و... اولویت‌بندی می‌شوند و افرادی بین ۱۶ تا‌ ۶۴ سال که بیماری زمینه‌ای دارند در این فاز هستند. فاز سه برای مراکز تجمعی و افرادی که ریسک کمتری نسبت به فاز دو دارند و نهایتا فاز ۴ عموم مردم هستند.

اتحاد ایران و کوبا در تهیه واکسن کرونا

همزمان با این سخنان، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، بر اتحاد ژئوپلیتیک ایران و کوبا در تولید واکسن کرونا تا‌کید کرد.

او پیش از این روز ۱۲ دی‌ماه در گفت‌وگو با «ایرنا» از همکاری انستیتو پاستور ایران با یکی از موسسات قدیمی و شناخته‌شده کوبا در حوزه واکسن‌سازی خبر داده بود که به گفته وی از سال‌های قبل با انستیتو پاستور ایران در زمینه تولید واکسن همکاری داشته است. درهمین راستا وی روز گذشته در صفحه توییتر خود بخشی از صحبت‌های مایکل شیفتر، رئیس اتاق فکر گفت‌وگوی بین آمریکایی واشنگتن را بازنشر کرد که گفته بود: «اینکه کوبا و ایران در حال تولید واکسن کووید-۱۹ هستند شگفت‌آور نیست. هر دو دولت تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته‌اند که حتی فرصت‌های تولید و دسترسی به واکسن را محدود کرده است. این اتحادی ژئوپلیتیک و عمل‌گرایانه است.»

از سوی دیگر روز گذشته مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در گزارشی به بررسی ملاحظات اجتماعی - اقتصادی طرح جامع واکسیناسیون پرداخت و بر واکسیناسیون سراسری تا‌کید کرد.

تزریق واکسن ایرانی کرونا به ۷ داوطلب

در کنار این تهیه واکسن مشترک کرونا میان ایران و کوبا، قرار است واکسن ایرانی کرونا از امروز به ۷ داوطلب دیگر تزریق شود. به گزارش «ایرنا» حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران دیروز اعلام کرد که مجوز تزریق فاز اول واکسن ایرانی کرونا «کوو ایران برکت» به داوطلبان مرحله سوم توسط کمیته پایش داده و ایمنی صادر شد و این واکسن امروز و فردا به هفت داوطلب دیگر تزریق می‌شود. اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام «کُوو ایران برکت» روز سه‌شنبه (نهم دی‌ماه)، دومین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نیز روزهای ۱۵ و ۱۶ دی‌ماه به چهار داوطلب دیگر صورت گرفت.

خرید واکسن از هند، چین و روسیه

ازسوی دیگر به‌دنبال سخنان مقام معظم رهبری مبنی‌بر ممنوعیت خرید واکسن فایزر کرونا از آمریکا و واکسن‌های دیگر از انگلیس و فرانسه، روز گذشته محمدحسن قوسیان‌مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: بعد از فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب، در جمعیت هلال احمر با رایزنی‌ای که انجام دادیم تصمیم گرفته شد از پذیرش واکسن فایزر خودداری کنیم؛ اما کماکان برای خرید از کشورهای شرقی کارهایی را انجام می‌دهیم و امیدواریم هرچه زودتر واکسن تولید خودمان نیز عملیاتی شود. وی افزود:سه کشور هند، چین و روسیه در شرق واکسن‌هایی دارند که می‌توانیم روی اینها فکر کنیم و البته احتمال خرید از چین بیشتر است. در همین ارتباط کوواکس، نهاد هماهنگ‌کننده تلاش‌های جهانی برای دسترسی کشورها به واکسن کووید-۱۹ اعلام کرده است که این نهاد طیف‌های گوناگونی از واکسن‌های موجود را تهیه می‌کند و دولت‌ها گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس جمعیت هلال احمر همچنین گفت: اینکه گفته می‌شود جمعیت هلال احمر واکسن نوع فایزر را آورده است در حد صحبت بود و بحث واردات واکسن در همان مراحل اولیه منتفی شد.

پیش از این کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته بود که ایران ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن از کوواکس خریداری کرده، ولی هنوز توزیع این واکسن شروع نشده است.