پیش از این نیز وزارت خارجه در صفحه توییتر با انتشار عکس نوشته‌ای از گزارش شورای حقوق بشر نوشت: با ارتکاب یک اقدام تروریستی بزدلانه علیه سردار سلیمانی، ایالات‌متحده قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد را در تخطی آشکار از حق حاکمیت عراق، نقض کرد. نمایش تمام عیار قانون‌شکنی ایالات‌متحده. ایران تا زمانی که مسوولان این اقدام را به عدالت نسپارد، از پای نخواهد نشست. همزمان با سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی در پی اقدام تروریستی و جنایتکارانه آمریکا در عراق نیز وزارت امورخارجه ایران با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: این یک واقعیت مستند است که ترامپ نیز به آن اذعان کرده است؛ اینکه آمریکا در توسعه تروریسم در منطقه ما نقشی اساسی ایفا کرده است، از القاعده گرفته تا داعش.

در ادامه این پیام آمده بود: تعجب‌آور نیست که داعش برای ترور سردار سلیمانی توسط ایالات‌متحده هورا کشید: همرزمانی در یک جبهه. #هرگزنمی‌بخشیم‌ #هرگزفراموش‌نمی‌کنیم. وزارت امورخارجه همچنین در پیام خود یک ویدئو منتشرکرد که در آن تصاویری از جنایات داعش، مبارزات ایران با این گروه تروریستی، سخنان سردار سلیمانی هنگام اعلام پایان داعش در منطقه و همچنین صحبت‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به نمایش درآمده که وقیحانه اذعان می‌کند واشنگتن مرتکب این جنایت بزرگ در عراق و به به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و جمعی از همراهانش شده است.

آمریکا، بازنده ترور سردار سلیمانی

هم‌زمان سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در گفتگو با پایگاه العهد و رادیو نور لبنان گفت که تلاش دستگاه دیپلماسی برای پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی تا زمان سپردن آمرین، معاونین و مباشرین این جنایت به دست عدالت تداوم خواهد داشت. به گزارش «ایسنا» سعید خطیب‌زاده، درباره نفوذ آمریکا در منطقه یک سال پس از شهادت حاج‌قاسم توضیح داد:«‌واقعیت منطقه از افغانستان تا خلیج‌فارس و سوریه نشان می‌دهد که روند اخراج هر روز بیش از پیش سرعت گرفته است.‌ آمریکایی‌ها تصور می‌کردند با به شهادت رساندن سپهبد‌سلیمانی، مقاومت از بین خواهد رفت، اساسا جبهه آمریکایی تصور می‌کنند با از بین بردن افراد می‌توانند جلوی افکار عمومی و مبارزه علیه ظلم را بگیرند. آمریکایی‌ها دست به حماقتی زدند که بازنده اصلی آن خود آنها هستند. وضعیت‌شان در سوریه، عراق، لبنان، فلسطین، افغانستان و سراسر منطقه وضعیت پریشانی است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «وضعیت امروز به‌گونه‌ای است که آمریکایی‌ها حتی از آرامش منطقه نیز در هراس هستند یعنی هر‌ آن احتمال یک حادثه علیه خود را می‌دهند مثل آرامش پیش از توفان. آمریکایی‌ها اگر می‌دانستند به‌شهادت‌رساندن حاج‌قاسم و شهید ابومهدی مهندس اینگونه به ضرر خود آنها درمی‌آید هیچ‌گاه چنین نمی‌کردند. تصورشان احتمالا همان برداشت و توهماتی بود که متحدین منطقه‌ای‌شان می‌گفتند ولی در عمل دیدند چه نفرتی را در میان مردم منطقه و ملل آزاده ایجاد کردند.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که نقش شهید‌‌سلیمانی در مبارزه با تروریسم و حمایت و تثبیت محور مقاومت چگونه بود؟، توضیح داد: «شهید‌سلیمانی همواره در مبارزه با تروریسم چهار عنصر را مد‌نظر قرار می‌داد؛ اول ارتباط با مردم و مردمی کردن مقاومت، آن شهید بزرگوار معتقد بود تا مردم چیزی را نخواهند صحنه تغییر نخواهد کرد، دوم عدم‌نگاه طایفه‌ای یا مذهبی، او در مبارزه با تروریسم هرگز نگاه نمی‌کرد که فلان شهری که مورد هجوم قرار گرفته ترک‌نشین است، کرد‌نشین است، مسیحی است، سنی است. او انسانیت برایش ارزش ویژه‌ای داشت. شاید وجه لطافت و مهربانی حاج‌قاسم را مردم کمتر شنیده باشند اما او حقیقتا یک نگاه استعلایی داشت و سعادت انسان برایش اهمیت ویژه‌ای داشت.»

وی افزود: «‌نکته سوم احترام به دولت‌ها بود. حاج‌قاسم خصوصا در عراق و سوریه احترام حاکمیت کشورها را حفظ می‌کرد، یعنی همواره تلاش داشت روابط ویژه‌ای با رهبران و حاکمیت کشورها داشته باشد. نکته چهارم صداقت و شفافیت شهیدسلیمانی بود یعنی این شهید‌بزرگوار رفتارش با مردم و در منطقه بسیار برادرانه و اخلاق محورانه بود، برخلاف غربی‌ها که در پشت درب‌های بسته، حرفی را می‌زدند و در پشت میکروفن‌ها چیز دیگری را می‌گفتند و در میدان عمل رفتار متعارضی داشتند، حاج‌قاسم به آنچه در جلسات و در رسانه‌ها می‌گفت بدون هیچ رفتار پنهان‌کارانه‌ای هرچه را که متعهد شده بود و بیان داشته بود، عمل می‌کرد.»

خطیب‌زاده درخصوص ارتباط شهید سلیمانی با حوزه دیپلماسی به‌خصوص در تحولات سوریه تاکید کرد: «فعالیت‌ها و حضور میدانی و دیپلماسی همواره دو بال حرکت ایران و موفقیت‌های بعد از انقلاب جبهه مقاومت بوده است. از زمان جنگ تحمیلی و مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ تا بوسنی و مقاومت در افغانستان و لبنان و تا همین امروز آن وقتی موفق بوده‌ایم که این دو بال با هم و همراه هم بوده‌اند. حاج‌قاسم سلیمانی این را به‌خوبی و در عمل می‌دانست. همین بود که بهترین روابط را با دستگاه دیپلماسی و دیپلمات‌ها و به‌ویژه آقای دکتر ظریف داشت. سردار سلیمانی را عمدتا به‌عنوان یک ژنرال نظامی می‌شناسند حال آنکه این تنها یک وجه از وجود او بود. وجه دیگر و بسیار مهم شهید‌سلیمانی رویکرد و اعتقاد او به چارچوب‌های دیپلماتیک بود. طرف‌ها و شخصیت‌های متعدد نظامی در سوریه و منطقه حضور دارند که ‌ای‌بسا ظاهرا تجهیزات و پشتوانه نظامی بیشتری هم دارند، اما این از خصوصیات ویژه حاج‌قاسم بود که وی را در جایگاه متوازن کننده بسیاری از جریانات و نیروها قرار داده بود؛ یعنی بدون آنکه در حوزه دیپلماتیک فعالیت کرده باشد، معادلات سخت را که نیاز به هنر دیپلماسی داشت با همراهی و هماهنگی دیپلماتیک حل می‌کرد. راه‌حل‌گرا بود. موارد زیادی هست که موید این واقعیت است که او در آخرین مرحله و پس از امتحان تمامی راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک، از نبوغ و هنر نظامی‌گری خود استفاده می‌کرد و در اکثر مواقع در برهه‌های بسیار حساس از اقناع طرف‌های درگیر بهره‌ می‌برد.»