چهار روز پیش (نهم دی ماه) بود که پس از انجام مراحل اولیه و اخذ تاییدیه‌، مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا، با تزریق واکسن به تعدادی از داوطلبان آغاز شد.

واکسن مشترک ایران و کوبا

اگرچه واکسنی که روز نهم دی ماه مراحل تست انسانی آن آغاز شد تنها واکسن ایرانی کرونا نیست و واکسن‌های دیگری هم در برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در مرحله تست اولیه قرار دارد، روز پنج‌شنبه کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو از اجرای مرحله سوم مطالعات بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا روی ۵۰ هزار نفر داوطلب در بهمن و اسفند خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جهان‌پور با بیان اینکه موضوع تامین واکسن کرونا از ۴ مسیر خرید مستقیم، خرید از سبد کواکس، تولید مشترک و تولید داخل دنبال می‌کنیم، شرط ایران برای هر‌گونه تولید مشترک واکسن کرونا، همکاری مشترک و انتقال فناوری بوده است که تاکنون همانگونه که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کردند در ادامه همکاری و پلتفرم مشترک قبلی، کشور کوبا اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده است و پروژه تولید مشترک واکسن کرونا با یکی از موسسات پرسابقه واکسن‌سازی در کوبا هم دنبال می‌شود. سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در حال‌حاضر واکسن کرونای تولید ایران و کوبا در فاز ۲ انسانی در کشور کوبا تحت نظارت و با همکاری انستیتو‌پاستور ایران انجام می‌شود. جهانپور در ادامه تاکید کرد: با طراحی قبلی طبق وعده روز گذشته رئیس انستیتو‌پاستور ایران در بهمن و اسفند فاز سوم تست انسانی واکسن کرونای تولید مشترک روی ۵۰ هزار نفر در کشور انجام خواهد شد.

با این حال، روز پنج‌شنبه حسن جلیلی عضو هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان برکت از ورود یک پلتفرم دیگر واکسن زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) در فاز بالینی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر جلیلی در وبینار «بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی کشور ایران در تولید آن» با اشاره به واکسن کرونا که کارهای تحقیقاتی آن توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی‌(ره)، انجام شد گفت: حال سه داوطلب خوب است و مشکل خاصی ندارند و زیر‌ساخت‌ها و سایت موردنظر برای تولید واکسن به همت جوانان داخلی فراهم شده است.

عضو هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان برکت با بیان اینکه دستگاه‌های سایت واکسن خریداری شده است، افزود: فاز نخست این سایت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و فاز دوم آن که شامل تجهیزات مکانیکی و دستگاه‌های تولید واکسن است نیز تا اواخر دی ماه (۲۶دی) نصب خواهد شد. جلیلی با اشاره به افزایش میزان تولید واکسن با راه‌اندازی این سایت ادامه داد: با راه‌اندازی این فاز، ظرفیت تولید به یک تا ۲ میلیون دُز در ماه خواهد رسید.

به گفته او، کار تکمیل فاز ۳ این پروژه نیز شامل ساختمان، اتاق تمیز و آزمایشگاه از دو هفته پیش آغاز شده و تا اوایل اردیبهشت سال آینده تکمیل می‌شود، در چنین شرایطی، ظرفیت تولید به بیش از ۱۰میلیون دُز در ماه خواهد رسید.

تکذیب ورود واکسن کرونا به ایران

با همه خبرهایی که این روزها درباره واکسن ایرانی کرونا منتشر می‌شود، بازار برخی شایعات درباره واکسن خارجی و ورود محموله‌هایی از آن به داخل کشور داغ است. در پی انتشار شایعه‌‌ای مبنی بر ورود یک محموله‌‌ واکسن‌کرونا از کره‌جنوبی، علیرضا وهاب‌‌زاده، مشاور وزیر بهداشت این خبر را تکذیب کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: خبر ورود محموله واکسن کرونا به ایران صحت ندارد؛ ما همچنان در نوبت خرید واکسن هستیم تا پیش از تولید انبوه واکسن داخلی بتوانیم گروه‌‌های در معرض خطر و کادر درمان را واکسینه کنیم اما تا این لحظه واکسنی به ایران تحویل داده نشده و قطعا لیست کشورهایی که واکسن تحویل گرفته‌‌اند نیز مشخص است.

به گزارش انتخاب، ایران از کوواکس ۱۶میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن کرونا خریده و حدود ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به این قرارداد نیز به‌طور کامل تامین شده است. ۴ میلیون دز دیگر نیز قرار است از چین بخرد. با هند و روسیه هم در ارتباط است تا واکسن مورد‌نیاز را خریداری کند، اما هنوز تعداد آن مشخص نیست. نیاز کشور نیز ۱۹ تا ۲۹ میلیون دز عنوان شده است.