او تاکید کرد: همکاری‌های دوجانبه در روزهای سردار سلیمانی در رابطه با موضوع جنگ با داعش بود اما همکاری‌های امروز ایران و عراق مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را شامل می‌شود، ما در امور عراق دخالت نمی‌کنیم و سیاست‌های خود را به این کشور تحمیل نمی‌کنیم.مسجدی تاکید کرد: ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس یک جنایت تاریخی است و پاسخ به این جنایت به‌طور مستقیم پایگاه آمریکایی را هدف قرار داد و مسوولیت حمله ایران به پایگاه آمریکا در عراق بر عهده واشنگتن است. ما عراق را میدانی برای تسویه حساب قرار ندادیم و تنش میان ایران و آمریکا بعد پاسخ ما به ترور سردار سلیمانی متوقف شد.سفیر ایران در بغداد خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم که عراق به میدانی برای درگیری با آمریکا تبدیل شود و ایران به هیچ وجه در بمباران سفارت آمریکا دست ندارد. ما نمی‌دانیم که چه کسی این حملات را انجام می‌دهد و به هیچ‌وجه چنین اقدامی را نمی‌پذیریم و از هیچ طرفی برای انجام چنین کاری حمایت نمی‌کنیم.او گفت: انتقام ترور سردار سلیمانی لزوما نظامی نیست و اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه به مثابه انتقام خون سردار سلیمانی است. مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی یک تصمیم ملی و شجاعانه است و عراق در حادثه ترور سردار سلیمانی مقصر نیست. مسجدی تاکید کرد: سردار قاآنی مسوول پرونده عراق در ایران است و او در رابطه با مساله حمله به سفارت آمریکا میانجیگری نکرده است.او خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی کنسولگری ایران در عراق در ایام تظاهرات امری اسفبار است زیرا کنسولگری‌ها خدمات ارائه می‌دهند و باید از حفاظت خاصی برخوردار شوند. ایرج مسجدی تاکید کرد اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به برجام بازگردد منعکس‌کننده مرحله بازگشت اعتماد میان دو کشور است و سیاست‌های دولت قبلی هیچ چیزی برای آمریکا محقق نکرد.

قاتل سلیمانی به‌زودی از صحنه سیاست آمریکا کنار خواهد رفت

همزمان سخنگوی دولت ایران نیز با اشاره به سالگرد شهادت سردارسلیمانی گفت: درد فقدان سردار سلیمانی هنوز مانند لحظه نخست شنیدن این خبر هولناک، آزاردهنده و طاقت فرساست. قاتلان سلیمانی، نه تنها قهرمان ملت ما را از ما نگرفتند، بلکه او را به قهرمان ابدی ایران و همه ملت‌های آزاده جهان تبدیل کردند. علی ربیعی روز سه‌شنبه در نشست خبری تاکید کرد: سلیمانی امروز نماد تزلزل‌ناپذیری در ایمان، حریت در اعتقاد، شجاعت در میدان، اعتدال و انصاف در سیاست و ثبات قدم در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی است و نامش تا همیشه در این عرصه‌ها خواهد درخشید.ربیعی ادامه داد: قاتلان سردار سلیمانی به بهانه ضربه زدن به سیاست ایران در دفاع از صلح عادلانه در سراسر منطقه دست به این جنایت زدند اما با گذشت همین یک‌سال کوتاه هم باید فهمیده باشند که نه تنها محروم کردن ملت‌های مظلوم منطقه از شهامت و درایت سلیمانی در نبرد با داعش و دیگر اشکال تروریسم، تاثیری بر اراده ملت‌های ما در این مسیر طولانی نداشته، بلکه ثابت کرد که با وجود چنین اشرار بی‌رحم و سنگدلی، تداوم راه مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی و اشغال گری اجتناب ناپذیر است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری با تسلیت سالروز شهادت سردار سلیمانی گفت: البته ما از اینکه قاتل سلیمانی به‌زودی از صحنه سیاست آمریکا کنار خواهد رفت، خوشحالیم و اطمینان داریم که دنیا بدون قاتل سلیمانی، جای امن‌تری برای همه ملت‌های جهان است.

آمریکا مرتکب اشتباهی سخت شد

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در آستانه سالگرد شهادت شهید سلیمانی در صفحه توییتر خود با بیان اینکه آمریکا با ترور بزدلانه سردار سلیمانی اشتباهی سخت مرتکب شد، اعلام کرد: رای نمایندگان پارلمان عراق به اخراج نیروهای آمریکایی، آغاز پایان این حضور شرارت‌بار در منطقه ماست. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امورخارجه دیروز (سه‌شنبه) و در آستانه یکمین سالگرد شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران در صفحه توییترش اعلام کرد: ایالات‌متحده با ترور بزدلانه سردار سلیمانی مرتکب اشتباهی سخت شد. رای نمایندگان پارلمان عراق به اخراج نیروهای آمریکایی آغاز پایان این حضور شرارت‌بار در منطقه ماست. در این توییت آمده است: منطقه ما به اندازه کافی از مداخلات رژیم قانون‌‌شکن ایالات‌متحده رنج برده است. این وزارتخانه از هشتگ «هرگز ‌نمی‌بخشیم، ‌هرگز‌ فراموش‌ نمی‌کنیم» استفاده کرده است.

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که تحقیقات در پرونده ترور سردار سلیمانی و ابومهدی همچنان ادامه دارد.