ربیعی با بیان اینکه مایل نیستم اسامی افراد را در جلسه سخنگویی اعلام کنم، تاکید کرد: خود برایان هوک که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، صراحتا تاکید کرد که حضور ایران در لیست سیاه FATF چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند. به‌طور مشخص هوک در ابتدا به دروغ مدعی می‌شود که آمریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است.اما او در پاسخ به اینکه چرا برخلاف ادعای آمریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است پاسخ می‌دهد، این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانک‌های جهان بر می‌گردد. اینها که دائمادروغ می‌گویند و نمی‌خواهم به آنها استناد کنم اما به‌طور واضح از FATF بهانه‌ای برای اهداف غیرانسانی خود می‌سازند. یعنی از هر دو ابزار تحریم و FATF توامان سوءاستفاده می‌کنند. سخنگوی دولت تاکید کرد: بنابراین من به‌طور مشخص به بهانه‌ها و سوء بهره جویی آمریکا اشاره کردم که هم متوسل به حربه تحریم می‌شود و هم در مواردی که حربه تحریم کارآیی ندارد به یک حربه مکمل به نام FATF متوسل می‌شود.من مشخصا لفظ «بهانه» را به کار برده و گفته بودم در لیست سیاه بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده و این مساله بهانه‌ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است. وی با بیان اینکه مرجع «بهانه» مشخص است که کیست، گفت: اگر منتقدان محترم سخن من، کمترین تردیدی در توسل آمریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می‌توانند به بیانات ماموران و بازیگران آمریکایی تحریم‌ها، مراجعه کنند و ببینند که آمریکایی‌ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم‌ها کم می‌آورند به حربه FATF متوسل می‌شوند. ربیعی تصریح کرد: در نهایت آنچه هفته گذشته گفتم نظر دولت بود، البته اعضای محترم مجمع هم دلسوزانه تصمیم می‌گیرند و ان شاءالله آنچه مصلحت نظام و منافع ملی هست تصمیم گرفته شود.

تکذیب اختلال جی‌پی‌اس در روز جمعه

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حادثه اخیر برای کوهنوردان در ارتفاعات آهار از دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری حادثه رخ داده برای کوهنوردان خبر داد و گفت: مقرر شد ستاد پیشگیری توسط فدراسیون کوهنوردی و زیرنظر ستاد بحران استان تهران فعال شود. او همچنین در پاسخ به خبرهایی مبنی‌بر اینکه اختلال جی‌پی‌اس‌ منجر به بروز این حادثه شده است، گفت: شخصا با رئیس فدراسیون کوهنوردی درباره احتمال تأثیر اختلال در عملکرد سیستم جی‌پی‌اس و ارتباط آن با راه‌گم‌کردن کوهنوردان صحبت کردم که تاکید شد هیچ چیزی در این زمینه اثبات نشده است. من حتی این موضوع را از وزیر ارتباطات نیز پیگیری کردم که آنجا هم تاکید شد میان این دو موضوع ارتباطی وجود نداشته است. اما به هرحال اصل موضوع اختلال جی‌پی‌اس صحت دارد. البته روز جمعه سیستم جی‌پی‌اس اختلال نداشته است. وی همچنین تاکید کرد: درباره موضوع اختلال جی‌پی‌اس البته رئیس‌جمهوری از مدت‌ها قبل دستور داده بود که در شورای‌عالی امنیت ملی به ابعاد مختلف آن پرداخته شود.

ماجرای سرقت پول

سخنگوی دولت درمورد سرقت حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران که به‌صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه ارسال شده بود نیز گفت: خبر مذکور مربوط می‌شود به تشکیل پرونده جنایی مربوط به اختلاس یکی از کارمندان وزارت امور خارجه روسیه ‌که مراحل دادرسی آن در دادگاه‌های روسیه از سال گذشته در جریان است. این امر موضوعی در چارچوب قوانین روسیه است و ارتباطی با ایران و روابط دو کشور ندارد. این پول مربوط به ایران هم نبوده است.

طرح جامع خودرو

همچنین به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت از تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع مردم ایران خبر داد. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: طرح جامع برای خودرو و کنترل قیمت از سوی وزارت صمت در حال آماده شدن است.