ممنوعیت تردد از ساعت 20 در همه استان‌ها

در همین راستا، روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران مصوبه ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در روزهای شنبه و یکشنبه را ابلاغ کرد. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: شرایط استان تهران به لحاظ بیماری کرونا به شدت ناپایدار است و همان‌طور که بارها گفته شده شرایط نارنجی در استان تهران به لحاظ نزدیکی و پیوستگی شهرهای این استان به منزله شرایط قرمز است بنابراین باردیگر از شهروندان فهیم استان تهران درخواست می‌کنم تا مانند دیگر آیین‌های ملی نظیر روز ۱۳ فروردین که با هدف قطع زنجیره بیماری کرونا در منازل خود ماندند این بار نیز در دو روز منتهی به شب یلدا در روزهای شنبه و یکشنبه هفته پیش رو یاری‌گر ما در اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا باشند. حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: ممنوعیت تردد از ساعت ۲۰ تا ۴ صبح در همه استان‌ها و شهرهای کشور در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۹ و ۳۰ آذرماه اجرا خواهد شد.

پیش از این ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کرده بود محدودیت‌های تردد در شهرهای قرمز و نارنجی از ساعت ۱۹ اعمال شود که در نهایت مقرر شد این محدودیت‌ها از ساعت ۲۰ روزهای شنبه و یکشنبه اجرایی شود.

میزان ابتلا در جمع‌های خانوادگی

مقررات سخت کرونایی در شرایطی برای شب‌های یلدا برقرار شده که به گفته اعضای کمیته علمی کرونا برگزاری هرگونه دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا احتمال بروز شدید کرونا در سالمندان را دوچندان می‌کند. آن‌طور که مینو محرز، عضو کمیته علمی کرونا می‌گوید: در حال حاضر دورهمی‌های خانوادگی تبدیل به کانونی خطرناک برای انتقال بیماری کرونا در بین اعضای خانواده و به‌ویژه سالمندان و گروه‌های پرخطر می‌شود. او همچنین از همه مردم درخواست کرد تا شب یلدای امسال را متفاوت با سال‌های گذشته برگزار کنند. همچنین نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: بالای ۶۰ درصد انتقال‌ها در جمع‌های خانوادگی و نشست‌های صمیمانه صورت می‌گیرد و به همین دلیل اهمیت شب یلدا بسیار زیاد خواهد بود. همچنین علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه کرونا سرمادوست است و برودت هوا می‌تواند شرایط متناسب‌تری را برای بقای آن مهیا کند، گفت: شرایط تهران همچنان به لحاظ شیوع کرونا ناپایدار است و در بسیاری از شاخص‌ها به افول قطعی نرسیده‌ایم. به گزارش خبرگزاری فارس، زالی ادامه داد: کماکان ۳۱۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌های تخصیص‌یافته به درمان کرونا در استان تهران تحت درمان هستند که از مجموع این افراد ۱۱۷۴ بیمار به بخش‌های مراقبت ویژه ارجاع داده شده‌اند.

کاهش آمار کرونا به زیر۲۰۰ نفر

در همین حال محدودیت‌های فراگیر کرونایی طی یک ماه گذشته موجب کاهش آمار فوتی‌های کرونا به زیر ۲۰۰ نفر شده است. به گزارش «ایسنا» سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۱۷۸ بیمار کووید-۱۹ طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت که مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۳ هزار و ۲۷۳ نفر رسیده است. روز پنج‌شنبه نیز ۲۱۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.  سادات‌لاری روز گذشته در اعلام آخرین آمارهای کرونا در ایران گفت: ظرف روزهای گذشته اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۱۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۱۰۸۵ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۶۵۱ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: ۵۶۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  وی درباره وضعیت استان‌های قرمز نیز گفت: شهرستان‌های زرین‌دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین به گزارش «ایسنا»، بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱۹ تا ۲۸ آذر) به‌طور متوسط در هر ساعت حدود ۳۳۰ نفر در ایران مبتلا و ۱۰ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت حدود ۴۶۴ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

درخواست پلیس برای تغییر ساعت تردد

فارغ از ایجاد محدودیت‌های شبانه برای یلدا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خواستار تغییر ساعت آغاز محدودیت‌های تردد شبانه از ساعت ۲۱ به ۲۲ شده است. سردار محمدحسین حمیدی در گفت‌وگو با «ایسنا»، گفت: همان‌طور که رئیس پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرد، طرح محدودیت تردد بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرا می‌شود، اما بهتر است که ساعت آغاز آن از ۲۱ به ۲۲ تغییر کند، چراکه ما شاهد حجم بالای تردد در ساعات نزدیک به آغاز محدودیت‌های تردد هستیم. وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه در فصل زمستان هستیم نیز ممکن است بارش نزولات آسمانی جریان ترافیک را پرحجم یا سنگین کند که به تمام این دلایل بهتر است ساعت آغاز محدودیت‌ها به ۲۲ تغییر کند.

آخرین وضعیت خرید واکس کرونا

اما در حالی که‌ خبرها از کشورهای دیگر از آغاز واکسیناسیون کرونا یا خرید واکسن کرونا حکایت می‌کند، در ایران نیز امیدی تازه برای عبور از بیماری سخت کووید-۱۹ شکل گرفته است. در این ارتباط حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: واکسن کرونای بنیاد برکت مجوز فاز اول آزمایش انسانی خود را دریافت کرده است و اوایل دی‌ماه نیز آزمایشات خود را آغاز خواهد کرد. همچنین واکسن‌های تولیدی انستیتو رازی نیز تا چند روز آینده مجوزهای فاز اول آزمایش انسانی خود را دریافت خواهد کرد ولی خوش‌بینانه‌ترین کارشناسان معتقدند که زودتر از خرداد و تیرماه سال آینده به تولید انبوه واکسن کرونا دست پیدا نخواهیم کرد.

وی درباره واردات واکسن کرونا گفت: تا این لحظه نتوانسته‌ایم منابع ارزی لازم را برای خرید واکسن کرونا تامین و این پول را به خارج از کشور منتقل کنیم و احتمال دارد مانند مشکلی که در مورد واکسن آنفلوآنزا داشتیم به‌طوری که پول تهیه این واکسن را تامین و به خارج از کشور منتقل کردیم اما نتوانستیم واکسن آنفلوآنزا را وارد کنیم؛ هم‌اکنون نیز احتمال می‌رود که برای تهیه واکسن کرونا هم با این مشکل روبه‌رو شویم بنابراین تمام امید ما تولید واکسن کرونا در داخل کشور است.

قیمت واکسن ایرانی

در همین حال شهریاری در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: براساس آنچه سازمان غذا و دارو با شرکت‌های تولید واکسن داخلی توافق کرده، قیمت واکسن ایرانی ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت واکسن خارجی خواهد بود.  شهریاری ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر قیمت یک واکسن خارجی ۱۰ دلار باشد، وزارت بهداشت برای واکسن ایرانی به شرکت تولیدکننده ۶ دلار پرداخت می‌کند و به نظر می‌رسد که قیمت‌ هر واکسن ایرانی برای وزارت بهداشت در کمترین حالت ۶ دلار تمام شود.