حاجی دلیگانی اضافه کرد: همچنین تا‌کنون هزار و ۱۳۶ سوال از دولتمردان داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه مجلس دهم ۱۲۷‌درصد رشد داشته است، چراکه مجلس دهم در شش ماه نخست فعالیت خود فقط ۴۹۹ سوال از وزیر داشت.

پاسخ عضو هیات رئیسه مجلس به روحانی

خبر دیگر از مجلس آنکه احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات‌رئیسه مجلس دیروز با اعلام اینکه ۹۳ لایحه از طرف دولت به مجلس ارسال شده و ۷۰ لایحه را در یک روز اعلام وصول کردیم، گفت: این درحالی است که اولویت بیشتری به لوایح دادیم ولی ۵۴ طرح فوریت‌دار هم در مجلس داریم. امیرآبادی با اشاره به اظهارنظر اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه مجلس به لوایح دولت توجهی نکرده و به سونامی طرح‌ها می‌پردازد، ادامه داد: ۷ لایحه دولت به قانون تبدیل شده و به رئیس‌جمهور اعلام می‌کنم که بهتر است نسبت به مجلس کم لطفی نکند و لوایح غیرمعیشتی و اقتصادی به مجلس ندهد. ضمن اینکه بهتر است آقای روحانی به دنبال اختلاف افکنی بین قوا نباشد.

تصویب جزئیات طرح احکام بودجه ۱۴۰۰

نمایندگان مجلس همچنین در جلسه علنی دیروز گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره ماده واحده طرح برخی احکام بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کردند. در ماده واحده طرح که پیش‌تر بندهای ۱۳ گانه آن به تصویب نمایندگان رسیده بود، دولت مکلف شده لایحه بودجه ۱۴۰۰ را با رعایت تعریف شناسه پرداخت شامل طبقه بندی‌های اداری، اقتصادی(فصول و مواد زیر فصول هزینه‌ای)، عملکردی(امور و فصول)، برنامه (برنامه و فعالیت)، محل تا‌مین اعتبار و رصد ذی‌نفع نهایی و انجام کلیه پرداخت‌های دولت از محل منابع عمومی و اختصاصی از طریق حواله الکترونیک بانک مرکزی به همراه شناسه پرداخت کند. همچنین استقرار کامل نظام پرداخت به ذی‌نفع نهایی و انتقال اعتبارات بین دستگاه‌های اجرایی به‌صورت اعتباری و ثبت کلیه پرداخت‌های حمایتی در سامانه وزارت رفاه به همراه کد شناسه پرداخت (تنفیذ حکم بند ح تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۳۹۹) در این ماده واحده تصویب شده است.

مخالفت مجلس با افزایش سهم پایتخت از منابع مالیاتی

همچنین در جلسه علنی دیروز، نمایندگان مجلس با افزایش سهم پایتخت از منابع مالیاتی مخالفت کردند.

در جریان بررسی جزئیات طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ پیشنهادی از سوی سید علی یزدی‌خواه نماینده تهران مطرح شد تا‌ میزان منابعی که از مالیات به استا‌ن‌ها اختصاص می‌یابد برای استا‌ن تهران افزایش پیدا کند؛ چراکه به گفته وی سهم تهران از دریافت منابع مالیاتی به نسبت پرداخت آن بسیار کم است. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دراین باره گفت: دفاتر شرکت‌های بزرگ در تهران است و اگر ۵۰ درصد مالیات به تهران تعلق گیرد مناطق برخوردار، برخوردارتر و مناطق محروم،‌ محروم‌تر می‌شوند.

اعلام وصول طرح ممنوعیت افزایش قیمت‌ها

خبر دیگر از مجلس آنکه هیات رئیسه پارلمان طرح ممنوعیت افزایش قیمت‌ها در هر سال بیش از ۱۰ درصد را اعلام وصول کرد. همچنین طرح تغییرساعت رسمی کشور، طرح تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه و طرح اجرای اصل پانزدهم قانون جمهوری اسلامی برای تدریس زبان‌های محلی و قومی در مدارس کشور ازجمله طرح های اعلام وصول شده جلسه علنی دیروز مجلس است.