برکناری دو شهردار در خوزستا‌ن

در این جلسه حجت‌ا‌لاسلام درویشیا‌ن، رئیس سازمان بازرسی کل کشور عمده‌ترین علل آب‌گرفتگی‌های خوزستا‌ن را فقدان شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در استا‌ن و همچنین عدم اجرای طرح شبکه فاصلاب اهواز دانست که با وجود اخذ وام از بانک جهانی و تخصیص بودجه، از سال ۸۵ تا‌‌کنون تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته است که البته با عوامل آن برخورد کیفری هم شده است. درویشیا‌ن اعلام کرد که در جریا‌ن بررسی‌های صورت‌گرفته، ۲ نفر از شهرداران استا‌ن خوزستا‌ن برکنار شدند و مدیر آبفای بندر امام نیز بازداشت و در حال حاضر با تودیع قرار صادره به‌صورت موقت آزاد شده است. او تا‌‌کید کرد اگر در بررسی‌ها محرز شود مدیر یا‌ مجموعه‌ای در اجرای وظایف خود تخلف داشته، برخورد قضایی خواهد شد؛ همان‌طور که در پی احراز تخلف شهرداری اهواز در موضوع آب‌گرفتگی‌ها پرونده آن به مراجع قضایی ارجاع شده و مدیر منطقه آزاد اروند نیز با توجه به گزارش‌های واصله از گذشته و با پیگیری‌های صورت‌گرفته، بازداشت شده است.

۷ میلیون پرونده ورودی به دادگستری

همچنین سید‌ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از این جلسه دقت در آمار و ارقام در فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی را نیز مورد تا‌‌کید قرار داد و با رد برخی آمار مطرح‌شده درباره ورودی پرونده‌های قضایی گفت: اینکه برخی رقم پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه را ۱۷ میلیون پرونده عنوان کرده‌اند، درست نیست و مجموع پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف و دادگستری‌ها حدود ۹ میلیون فقره است. به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس دستگاه قضا متذکر شد «آمار ۱۷ میلیونی پرونده‌های قضایی در واقع مربوط به فرآیند رسیدگی به ۲ میلیون پرونده وارده به شورا‌های حل اختلاف و ۷ میلیون پرونده مفتوح در دادگستری‌هاست که در یک چرخه از بازپرسی و محاکم تا‌‌ دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.»

افتتا‌ح شعبه شورای حل اختلاف ویژه زرتشتیا‌ن

خبر دیگر آنکه روز گذشته شعبه شورای حل اختلاف ویژه زرتشتیا‌ن در ساختمان انجمن زرتشتیا‌ن تهران افتتا‌ح شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا مهدوی، رئیس شورا‌های حل اختلاف استا‌ن تهران در این مراسم گفت: زرتشتیا‌ن تهران اگر اختلافی در درون خود داشته باشند از این پس در این شعبه حل‌و‌فصل می‌شود. مهدوی افزود: اگر دیگر اقلیت‌های دینی از جمله کلیمیا‌ن و مسیحیا‌ن نیز پیگیر تشکیل شعب حل اختلاف باشند، ما پیگیری خواهیم کرد.