کاهش آمار کرونایی در کشور عكس: president.ir

رئیس‌جمهوری همچنین در مورد برگزاری مراسم شب یلدا هشدار داد و از مردم خواست تا مراسم این شب را به‌صورت مجازی برگزار کنند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این مدت همه مردم بسیار زحمت کشیدند، گفت: آمار ما خوشحال‌کننده است و همه نمودارهایی که به سمت آسمان داشت می‌رفت، همه سر به زیر شدند این به‌خاطر تلاش‌های همه متخصصان و ناظران بود که امروز ما شاهد هستیم. اما خدای ناکرده یک شب یلدا می‌تواند این شرایط خوب را برعکس کند و به هم بریزد. ممکن است خانواده‌ها دور هم جمع شوند یک نفر آلوده همه را مبتلا کند و ما دو هفته بعد از شب یلدا شاهد موج جدید و موج مرگ‌و‌میر باشیم. به گزارش «ایرنا» روحانی ادامه داد: قرار شد هم قرارگاه عملیاتی برای این شب فکر کنند و هم صدا و سیما برای شب یلدا برنامه‌های خوبی را آماده کند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ ما از آغاز این بیماری یعنی روز آخر بهمن ۹۸ در این باره نه تعلل کردیم و نه در پذیرش حادثه دچار تردید شدیم هرچند که بعضی این موضوع را انکار کردند. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد:‌ ما از آغاز این بیماری یعنی روز آخر بهمن ۹۸ در این باره نه تعلل کردیم و نه در پذیرش حادثه دچار تردید شدیم، هرچند که بعضی این موضوع را انکار کردند.

همزمان علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز روز گذشته تصریح کرد: با اعمال محدودیت‌ها و رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌ها توسط مردم، تعداد شهرهای قرمز از ۳۴ شهر به ۱۲ شهر کاهش یافته است. روز پنج‌شنبه هم وزارت بهداشت از کاهش تعداد شهرهایی با وضعیت قرمز از ۱۶۰به ۳۴ شهر خبر داده بود که حالا به‌نظر می‌رسد تعداد این شهرهای در سطح هشدار کاهش پیدا کرده است. رئیسی در عین حال هشدار داد هرگونه غفلت به‌خصوص برگزاری دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا موجب بازگشت روند صعودی کرونا در کشور می‌شود. در کنار او ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم هشدار داد هرگونه غفلت به‌خصوص برگزاری دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا موجب بازگشت روند صعودی کرونا در کشور می‌شود.

چه شهرهایی قرمز هستند؟

در همین حال به گفته رئیسی ۴ استان اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران، بیشترین وضعیت ابتلا به کرونا را داشتند که در این هفته و بر اساس آخرین اطلاعات به رورسانی شده فقط دو استان گیلان و مازندران در وضعیت قرمز هستند. رئیسی دراین خصوص گفت: در گیلان چهار شهر آستارا، بندرانزلی، رودسر و توالش، در مازندران شهرهای آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه، نور و نکا، گومیشان در استان گلستان در وضعیت قرمز هستند. او همچنین از زرین دشت در استان فارس، و بافت در کرمان به‌عنوان دیگر شهرهای قرمز کشور نام برد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: از بین این ۱۲ شهر، پنج شهر وضعیت نگران‌کننده‌تری دارند، در گیلان دو شهر آستارا و توالش و در مازندران، آمل، گلوگاه و نور، وضعیت نگران‌کننده‌تری دارند. به گزارش «ایسنا» وی همچنین گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.

رئیسی گفت: در مجموع روند کرونا در کشور بهبود پیدا کرده است و امیدواریم با ادامه رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از عفلت به کمترین میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر در کشور برسیم.

سیر نزولی ابتلا و فوت در تهران

در همین راستا ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار کرد: خوشبختانه طی دو هفته اخیر سیر مبتلایان و متوفیان کرونا در پایتخت نزولی بوده و تا آخر وقت جمعه گذشته حدود ۲۲ هزار و ۲۲ نفر فوتی ناشی از کرونا در سامانه بهشت‌زهرا (س) ثبت شده است. وی افزود: ۱۳ هزار و ۴۱۶ نفر از متوفیان کرونا مرد و ۸۶۰۶ نفر از متوفیان زن بوده‌اند. همچنین ۱۵۸۱۱ نفر از متوفیان کرونا در بهشت زهرا (س) تدفین شده و ۶۲۱۱ نفر از متوفیان جهت تدفین به شهرهای دیگر منتقل شده‌اند. وی در ادامه گفت: روز پنج‌شنبه گذشته ۷۴ نفر و جمعه ۵۲ نفر در تهران به دلیل کرونا جان باخته‌اند که با شیب ملایمی آمار در این زمینه در حال کاهش است و انتظار داریم تا آخر آذر همزمان با ادامه محدودیت‌های مربوط به کرونا تداوم داشته باشد.

زمان آزمایش یکی از واکسن‌های ایرانی

همزمان با تلاش‌ها برای کاهش روند ابتلا به کرونا در کشور، اقدامات برای تولید واکسن کرونای تولید داخل و از سوی دیگر خرید واکسن‌های خارجی ادامه دارد. در همین ارتباط محمدمخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه تزریق واکسن کرونای ساخت ایران، هفته اول دی‌ماه انجام خواهد شد، گفت: ما مطمئن هستیم که بهترین واکسن را در کشور تولید خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: با مجوزی که وزارت بهداشت صادر کرده است، ان‌شاءالله هفته اول دی‌ماه تزریق این واکسن انجام خواهد شد و مراحل آن به‌صورت آزمایشگاهی بر افراد بررسی خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله کرونا از دستور خود برای خرید هر واکسنی که وزارت بهداشت موثر بداند، خبر داد و گفت: بانک مرکزی هم هماهنگ است و مشکلی در این زمینه نداریم.

کاهش آمار فوت‌شدگان کرونا

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۱ نفر دیگر در کشور قربانی ویروس کرونا شدند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۱ هزار و ۹۴۹ نفر رسید. همچنین دراین مدت ۸ هزار و ۲۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۶ نفر از آنها بستری شدند. رقمی که نشان می‌دهد روند ابتلا و فوت بر اثر کرونا در کشور سیر نزولی پیدا کرده است. در همین حال به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۸۱۸ نفر رسیده است و ۵۷۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون۸۰۰۷۴۳ از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری ادامه داد: میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته سوم آذر در کشور حدود ۵/ ۱۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های ایلام، اردبیل، تهران و گلستان بوده است. میزان بروز در استان‌های یاد شده با اختلاف قابل‌توجهی بالاتر از میانگین کشوری است. همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری در کشور در هفته سوم آذر ماه حدود ۵/ ۳۰ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز در این شاخص، به ترتیب در استان‌های اردبیل، یزد، زنجان و آذربایجان غربی و ایلام بوده است.

به گزارش «ایسنا» وی تاکید کرد: نمودار وضعیت بستری بیماری کووید-۱۹ در برخی استان‌های شمالی رو به صعود است. بنابراین شرایط کنونی بیماری در کشور به رغم بهبود نسبت به هفته‌های گذشته، همچنان ناپایدار، حساس و شکننده بوده و نباید تحت هیچ شرایطی وضعیت را مطلوب فرض کنیم.ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا»، بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱۳ آبان تا ۲۲ آذر) به‌طور متوسط در هر ساعت ۵۵۱ نفر در ایران مبتلا و بین ۱۵ تا ۱۶ نفر قربانی این ویروس شده‌اند.