به گزارش خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت‌خارجه روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت که وزیرخارجه سوریه در این سفر با رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ایرانی دیدار می‌کند. فیصل مقداد قرار است امروز سه‌شنبه نیز با علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار کند. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سفر وزیرخارجه سوریه به تهران برنامه‌ای برای دیدار ایشان با مقام معظم رهبری نیز وجود دارد، گفت: برنامه ملاقات با مقام معظم رهبری طبیعتا در این سطح دیده نمی‌شود و برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

فیصل مقداد یکشنبه شب در اولین سفر خارجی خود به‌عنوان وزیرخارجه سوریه وارد تهران شد. وی هنگام ورود به تهران در فرودگاه مورد استقبال میرمسعود حسینیان دستیار وزیر و مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا و کارکنان سفارت سوریه در تهران قرار گرفت.  وی در پی درگذشت ولید المعلم وزیرخارجه فقید سوریه به این سمت منصوب شد. او پیش از این قائم‌مقام وزیرخارجه سوریه بود. بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه، طی حکمی «فیصل مقداد»، را به‌عنوان جانشین «ولید المعلم»، وزیرخارجه فقید این کشور تعیین کرد. «ولید بن محی الدین المعلم» وزیر امورخارجه و معاون نخست‌وزیر سوریه روز دوشنبه (۲۶ آبان) در ۷۹ سالگی درگذشت.

 محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب دوم آذر ماه در گفت‌وگویی تلفنی با فیصل مقداد وزیر امورخارجه جدید سوریه، انتخاب مقداد به‌عنوان وزیرخارجه جمهوری عربی سوریه را به وی تبریک گفت و ضمن تسلیت مجدد درگذشت ولید المعلم وزیرخارجه فقید سوریه، براستمرار همکاری‌های راهبردی دو کشور ایران و سوریه تاکید کرد. فیصل مقداد وزیر امورخارجه شنبه شب هشتم آذر ماه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام تروریستی در هدف قرار دادن شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرد. وی همچنین مراتب تسلیت و همدردی دولت و ملت سوریه را با دولت و ملت ایران اعلام کرد. فیصل مقداد وزیرخارجه سوریه همچنین در دیدار سفیر ایران در دمشق، ضمن محکوم کردن ترور دانشمند هسته‌ای ایران، از جامعه جهانی خواست در برابر اقدامات تروریستی این چنینی به وظایف خود عمل کند.

ایران در مسیر مبارزه با تروریسم در کنار سوریه ایستاده است

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین با اشاره به سفر وزیرخارجه سوریه به تهران عنوان کرد: ایران در مسیر مبارزه با تروریسم در کنار مردم و دولت سوریه ایستاده است. سعید خطیب‌زاده همزمان با حضور فیصل مقداد وزیرخارجه سوریه در تهران در توییتی نوشت: تهران امروز میزبان اولین سفر خارجی وزیرخارجه جدید سوریه است. وی دستورکار این سفر را بررسی آخرین وضعیت بحران سوریه، روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای برشمرد و تصریح کرد: راه‌حل سیاسی، تنها گزینه ممکن برای پایان دادن به بحران جاری است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: ایران در مسیر مبارزه با تروریسم در کنار مردم و دولت سوریه ایستاده است.

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین گفت: این اولین سفر خارجی ایشان است و نشان می‌دهد روابط دو کشور چقدر نزدیک است. روابط دو کشور برای آرامش، صلح و ثبات منطقه است. ملت سوریه از مسیر بسیار دردناکی عبور کرده است. مسیری که برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با توهم اینکه بتوانند قدرت را به سبک خود تغییر دهند، روزهای پر از درد و رنج برای مردم سوریه درست کردند و تکفیری‌ها را آنجا فرستادند. آمریکا از نفت سوریه استفاده و هیچ شرم و حیایی ندارد. بخشی از سوریه اشغال شده است. وی گفت: ایران در کنار مردم سوریه است تا اینکه روزهای بهتری برای مردم سوریه رقم بخورد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با توهم اینکه بتوانند قدرت را به سبک خود در سوریه تغییر دهند روزهای پر از رنج و دردی را به مردم سوریه تحمیل کردند و تکفیری‌ها را به آنجا اعزام کردند، ادامه داد: آمریکا به‌دنبال استفاده از از چاه‌های نفت سوریه بدون هیچ شرم و حیایی است. بخشی از سوریه اشغال شده است و ما همه باید تلاش کنیم که صلاح و ثبات در سوریه از طریق گفت‌وگوهای سیاسی و سوری - سوری محقق شود.