بیژن سلیمان‌پور، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم، افزود: اجرای دو هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی در قم سبب شد در عرض یک هفته وضعیت قم از قرمز به نارنجی تبدیل شود و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها کاهش یابد، اما شکنندگی وضعیت در آن کاملا محرز است.

نگرانی از دورهمی‌های شب یلدا

همزمان وزارت بهداشت نگران از افزایش دوباره مبتلایان با توجه به نزدیک بودن شب یلدا و شب‌نشینی‌های خانوادگی است. از همین رو روز گذشته مسعود مردانی، عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: در آستانه شب یلدا به‌عنوان طولانی‌ترین شب سال هستیم که این شب را به همه مردم تبریک می‌گویم. مردم می‌توانند در شب یلدا به‌صورت آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر تماس برقرار کنند. چراکه برگزاری دورهمی در این شرایط ممنوع است. ازسوی دیگر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران گفت: اگر مردم درخصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همراهی لازم را نکنند؛ در اوایل زمستان مجددا وارد پیک کرونا خواهیم شد.

احتمال مهار کرونا تا یک سال دیگر

در همین حال مردانی با توجه به تولید انواع واکسن کرونا در دنیا ابراز امیدواری کرد پاندمی کرونا تا یک‌سال آینده در دنیا مهار می‌شود. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: این طور نیست که کشورهای تولیدکننده واکسن فقط به فکر خود باشند، تحریم‌ها نیز هیچ تاثیری در توزیع واکسن کرونا نخواهد داشت. البته ما کشور فقیری نیستیم و حتما دولت جمهوری اسلامی به موقع واکسن مورد نیاز را برای گروه‌های پر خطر خریداری می‌کند تا بعد از آن تولید واکسن بومی در ایران نیز به نتیجه برسد. اما براساس آخرین گزارش سخنگوی وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۸۲۷ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها یک هزار و ۶۹۱ نفر بستری شدند. به گزارش «ایسنا» سیماسادات لاری درعین حال مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور را یک میلیون و ۵۱ هزار و ۳۷۴ نفر اعلام کرد. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۰ هزار و ۵۹۴ نفر رسید. به گفته لاری، ۵۷۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.