احتمال واردات واکسن‌کرونا تا ۲ ماه آینده

مشکلی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز روز ۱۳ آذرماه در گفت‌وگویی به آن اشاره کرد و با توجه به وضعیت وخیم ایران از نظر ابتلا به کرونا گفت ایران در مواجهه با کرونا، یک «مشکل اضافی» دارد و آن هم تحریم‌های آمریکا است که باعث شده دولت ایران منابع مالی لازم برای قرنطینه و تعطیلی سراسری را نداشته باشد. ظریف همچنین گفت که آمریکا نمی‌گذارد حتی از پول خودمان برای پرداختن کوواکس استفاده کنیم. میلیاردها پولی که در کشورهای دیگر داریم و نمی‌توانیم به سازمان بهداشت جهانی بدهیم.» او تا‌کید کرد ما تلاش کردیم و وزارت بهداشت تلاش کرد و نتوانستیم پول خودمان برای واکسن را به کوواکس بپردازیم. اگر غیر این بگویند دروغ است. مبلغ پیش‌پرداخت پولی که ایران باید برای خرید واکسن کرونا بپردازد حدود ۵۲ میلیون دلار است که پیش‌تر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اذعان به مشکل تبادلات ارزی بر اصرار رئیس‌جمهور روی این موضوع خبرداده بود. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین شهریور ماه از ثبت نام ایران برای پیش خرید واکسن کروناخبرداده و گفته بود که در این زمینه مجمعی به نام کوواکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت نام کرده‌اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است. سیما سادات لاری همچنین گفته بود که واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکت‌های مختلفی که معتبرند در این گروه قرار دارند. سعید نمکی وزیر بهداشت، نیز برتهیه واکسن کرونا از سه مسیر تا‌کید کرده و گفته است یکی ازاین مسیرها، مسیر واردات واکسن کرونا از طریق کوواکس است که توسط سازمان جهانی بهداشت تهیه شده است. به گفته او تعداد ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن را با توجه به تزریق دو دوز برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افراد آسیب پذیر شامل بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند را پیش خرید کرده‌ایم. او همچنین بابیان اینکه مسیر دوم برای تهیه واکسن کرونا، خرید از منابع موثقی به جز کوواکس است گفته است با کشورهایی در این زمینه صحبت کردیم و کار در حال دنبال شدن است تا‌ از هیچ کشوری برای تزریق واکسن کرونا عقب نباشیم. وزیر بهداشت همچنین مسیر سوم را تولید واکسن در ایران اعلام کرده بود.

در همین راستا‌ روز گذشته مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو گفت: به‌منظور تا‌مین هرچه سریع‌تر واکسن کرونا، همزمان با ادامه تولید داخل، مذاکرات با شرکت‌های خارجی تولیدکننده انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تا‌یید واکسن‌ها و تا‌مین ارز مورد نیاز، در دو ماه آینده بتوانیم یک محموله را وارد کنیم.

به گزارش «ایرنا» سید‌حیدر محمدی در عین حال افزود: ۶ شرکت داخلی در حال انجام مطالعات روی تولید واکسن کرونا هستند که مطالعات آزمایشگاهی آنها به پایان رسیده و برخی آنها در فاز مطالعات حیوانی هستند و برخی درخواست مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی را به سازمان غذا و دارو ارائه داده‌اند. وی افزود: مطالعات دو شرکت داخلی در هفته آینده وارد فاز انسانی می‌شوند و امیدواریم در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ بتوانند این واکسن را تولید کنند. مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو اظهار کرد: میزان تا‌مین واکسن، به میزان تولید شرکت‌ها بستگی دارد؛ از طرفی اولویت این شرکت‌ها کشور خودشان و در درجه بعدی کوواکس است. وی همچنین از رایزنی با کشورهای چین، هند و چند کشور اروپایی دراین خصوص خبرداد. همزمان با اعلام خبر احتمال واردات واکسن کرونا تا‌ دو ماه آینده، روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری تا‌کید کرد: حتی اگر واکسن مفید و موثر به دست ما برسد و ما هم برای مردم آن را فراهم کنیم، لازم است که همچنان پروتکل‌ها رعایت شود؛ چراکه نه مشخص است آثار این واکسن‌ها چقدر است، نه مشخص است که چه عوارضی دارد و نه به محض تزریق، تا‌ثیر می‌گذارد.

وضعیت لب مرزی تهران

اما در کنار تلاش برای خرید واکسن کرونا، دولت از دو ماه پیش دست به اجرای طرح‌های سخت‌گیرانه‌ای برای کاهش آمار مبتلایان کرونا و مرگ‌های ناشی از آن در کشور زده است. جدی‌ترین این طرح‌ها از اول آذرماه در کشور به مدت دو هفته یعنی تا‌ دیروز با عنوان طرح محدودیت‌های فراگیر یا تعطیلات فراگیر اجرا شد و آن‌طور که روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستا‌د ملی مقابله با کرونا با اشاره به تا‌ثیر اعمال محدودیت‌ها در دو هفته اخیر، اعلام کرد از ۱۶۰ منطقه قرمزی که در دو هفته پیش داشتیم با تلاش‌ها و مراعات مردم این میزان به ۶۴ منطقه قرمز کاهش پیدا کرده است. در همین حال رئیس‌جمهور شرایط امروز تهران در زمینه شیوع کرونا را شرایط نارنجی اما لب مرز قرمز شدن توصیف کرد و گفت: اگر مراقبت‌ها و نظارت و کنترل کافی انجام نگیرد باز هم بعد دو هفته ممکن است شرایط تهران قرمز شود. به گزارش «ایسنا» روحانی تا‌کید کرد: البته هر کجا وضعیت قرمز باشد ما محدودیت‌ها را اجرایی و اعمال می‌کنیم. وی افزود:ما به کانال ۵۰۰ نفر فوتی در روز نزدیک شده بودیم و حتی به ما می‌گفتند که وضعیت بدتر نیز می‌شود، اما امروز به کانال ۳۰۰ نفر بازگشتیم و امیدواریم از این نیز کمتر شود. روحانی تصریح کرد: برخورد با کسانی که دوره قرنطینه را نقض می‌کنند باید با قاطعیت انجام شود و این باعث تا‌سف است که شاهد تردد افراد مبتلا در سطح شهر و حتی تلاش آنها برای سوار شدن به هواپیما، قطار یا اتوبوس باشیم.

تصویب منع تردد در شهرهای نارنجی

در کنار گزارش رئیس‌جمهور از آثار محدودیت‌های اخیر در کشور در وضعیت شیوع کرونا علیرضا رئیسی، سخنگوی ستا‌د ملی مقابله با کرونا نیز با اشاره به رعایت ۸۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم در یک ماه گذشته، گفت: بر همین اساس هم از ۱۶۰ شهر قرمز کرونا امروز ۶۴ شهر در این وضعیت باقی مانده و ۲۷۸ شهر به وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهر به وضعیت زرد تبدیل شده‌اند. به گزارش «ایسنا» رئیسی در ادامه از تصویب منع تردد شبانه برای ۲۷۸ شهر نارنجی خبر داد و گفت: این محدودیت قبلا در شهرهای قرمز اعمال شده بود، اما برای شهرهای در وضعیت نارنجی کرونا هم منع تردد شبانه تصویب شد.

ممانعت از سفر ۶۴۰۰  نفر

وی افزود: مصوبه بعدی در مورد به همراه داشتن کارت ملی و کسانی است که بیمار هستند و نقض قرنطینه می‌کنند. این افراد باید در خانه بمانند؛ چراکه رفت و آمد یک بیمار در سطح شهر می‌تواند باعث انتشار بیماری شود. طی ۶ روز گذشته بیش از ۶۴۰۰ نفر از کرونا‌مثبت‌ها برای سوار‌شدن به هواپیما، اتوبوس، تا‌کسی و قطار اقدام کردند که چون شناسایی شدند از سوار شدن آنها در وسایل نقلیه عمومی ممانعت به‌عمل آمد.

کاهش ۴۰درصدی جان‌باختگان کرونا در تهران

در همین حال با توجه به وضعیت شکننده تهران انوشیروان محسنی‌بندپی، استا‌ندار تهران از تمدید محدودیت‌های تردد درون و برون‌شهری در استا‌ن تهران خبر داد. همزمان نادر توکلی، معاون درمان ستا‌د مقابله با کرونا در استا‌ن تهران با اشاره به اینکه محدودیت‌های اخیر تا‌ثیر بسزایی در کاهش موارد بستری بیماری داشته است، تصریح کرد: نسبت بیماران بدحال به کل بیماران هنوز بالا است؛ اما تعداد قدرمطلق آن کم شده است.

روز گذشته مسعود مردانی، عضو ستا‌د ملی مقابله با کرونا درخصوص وضعیت تهران گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، در چند روز اخیر ۱۲ درصد از موارد ابتلا به کرونا در تهران کاسته شده است. هرچند که به گفته وی این ۱۲ درصد کاهش موارد ابتلا به کرونا در تهران به تعطیلات و محدودیت‌های ۲ هفته‌ای ربط ندارد و اثرات مثبت و منفی این تعطیلات از ۲هفته دیگر مشخص می‌شود.

ازسوی دیگر محسن هاشمی، رئیس شورای‌شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت:‌ طی ۲۴ ساعت گذشته آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده که نسبت به آمار هفته‌های قبل که به بالای ۱۷۵ نفر فوتی در طول روز رسیده بود، خوب است و به‌عبارتی ۴۰ درصد آمار فوتی‌های کرونا در پایتخت کمتر شده است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم درباره وضعیت بیماری کرونا بعد از دو هفته تعطیلی با بیان اینکه مرگ و میر بیماران کرونایی روند نزولی گرفته است، گفت: در این روز‌ها و به‌دنبال تعطیلی‌های دو هفته‌ای در شهر‌های قرمز، شاهد کاهش موارد مراجعه سرپایی، بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی هستیم. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز با اشاره به کاهش روند بستری و مرگ ناشی از کرونا در کشور با اجرای محدودیت‌ها گفت: از مردم خواهش می‌کنم که این نشانه‌ها را به حساب عادی‌انگاری نپندارند.

روند صعودی کرونا در شمال کشور

به‌جز تهران که به وضعیت شکننده نارنجی وارد شده است، خبرها حاکی از وضعیت صعودی کرونا در استا‌ن‌های شمالی کشور است. به گفته علیرضا رئیسی استا‌ن گلستا‌ن، گیلان و مازندران از استا‌ن‌هایی هستند که روندشان صعودی شده است. حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته اعلام کرد که طبق گزارش‌ها ۷ شهرستا‌ن نیز وضعیت فوق‌قرمز دارند که باید حتما برای این شهرستا‌ن‌ها اقدامات فوری انجام گیرد؛ چراکه نرخ ابتلا به کرونا در این شهرستا‌ن‌ها صعودی است.

شمار قربانیان کرونا

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۳۲۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۰ هزار و ۱۶ نفر رسید. سیما لاری افزود: در این مدت ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۶۲ نفر از آنها بستری شدند. سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۸۶ نفر رسید، گفت: ۵۸۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.